Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Fanpage z pasją

21-09-2017 Autor: Przemysław Staroń
Post, choć nie informuje...

Umiejętne prowadzenie konta na Facebooku nie jest proste. Aby zainteresować społeczność szkoły, trzeba strategii i konsekwencji. Niezbędnym elementem są przy tym autorzy postów, którzy zarażają optymizmem i zaangażowaniem w życie szkoły.

 

szkolajedynka.edu.pl

 

Nie jest odkryciem stwierdzenie, że można świetnie działać w obszarze mediów społecznościowych, nie wykorzystując do tego zbyt wielu platform. Czasami wystarczy skupić się na jednej (na co zdecydowało się II LO w Sopocie; patrz: „Nieprzypadkowy sukces”, „TIK w Edukacji” nr 2/2017) lub dwóch (jak uczyniło Gimnazjum nr 13 w Sosnowcu; patrz: „Rozmach i wieloletnia konsekwencja”, „TIK w Edukacji” nr 3/2017). Ważne jednak, aby działać systematycznie i rzetelnie, a do tego komunikować się w sposób sympatyczny i taktowny. Pożądany skutek przynosi bowiem jakość przekazu, a nie ilość postów.

 

Profesjonalizm w social media


Działania Szkoły Podstawowej nr 1 w Gorzowie Wielkopolskim (SP nr 1) w zakresie social media w pierwszej chwili wydają się dość standardowe. Można rzec, że publikowane są zupełnie zwyczajne posty, podobne do tych wrzucanych na inne fanpage. Jednakże po prześledzeniu tablicy można się przekonać, że osoby odpowiedzialne za konto prowadzą je bardzo profesjonalnie, w sposób umiejętny i przemyślany. Warto to odnotować, ponieważ coraz więcej placówek oświatowych zauważa, że prowadzenie strony internetowej już nie wystarcza i że trzeba zainwestować czas w social media. Wiele z tych placówek rozpoczęło więc działalność społecznościową, głównie na Facebooku. Niestety, ich aktywność na tym polu pozostawia wiele do życzenia, ponieważ często sprowadza się do suchej relacji z wydarzeń z życia szkoły, chwalenia się osiągnięciami oraz informowania o nadchodzących wydarzeniach (np. wywiadówkach). Z jednej strony nie ma się czemu dziwić, bo przecież są to najważniejsze informacje dotyczące szkoły. Ale z drugiej strony doskonale wiadomo, że tak samo jak uczeń spragniony jest żywych, dynamicznych i ciekawych lekcji, odbiorca postów na Facebooku chętniej przeczyta pomysłowe posty. Szkoła Podstawowa nr 1 w Gorzowie Wielkopolskim może uchodzić w tej materii za wzór.

 

Post postowi nierówny


Faktyczną różnicę między suchą informacją na fanpage’u a pomysłowym postem można zauważyć na przykładzie wiadomości o zakończeniu roku szkolnego. W większości przypadków post o tym wydarzeniu jest powiązany z relacją z apelu w dzień zakończenia. Prowadzący fanpage SP nr 1 zrobili to zupełnie inaczej. Przesłali odbiorcom link do teledysku piosenki „Szybko” w wykonaniu dziecięcego zespołu muzycznego Arfik. Link opatrzony był komentarzem: „Kolejny rok szkolny (u nas to już 72!) zakończony. Życzymy wszystkim spokojnych, udanych i bezpiecznych wakacji! Już nie trzeba szybko, szybko…”. Po przeczytaniu tego posta nie sposób się nie uśmiechnąć. Poza standardowymi życzeniami z okazji wakacji nie tylko pojawiła się okraszona kilkoma emotikonami radosna wiadomość, że rozpoczął się czas wypoczynku, ale i – niejako przy okazji – umiejętnie przemycono informację z historii szkoły. Oczywiście można przyczepić się do braku kropki po liczebniku porządkowym „72”, ale ten błąd w żaden sposób nie przysłania radosnego przekazu posta.

 

Skuteczna strategia


Po przejrzeniu większej liczby postów na fanpage’u SP nr 1 okazuje się, że pozytywny przekaz to nie przypadek, ale konsekwentnie realizowana strategia. Podczas czytania możemy natrafić na takie frazy, jak „Działajmy RAAAAAAAZEM! ” lub „Możemy więcej!!!”. Zagrzewanie do boju jest obecne w kulturze od tysiącleci, a w XXI wieku w przestrzeni mediów społecznościowych należy je uzupełnić o odpowiedni przekaz wizualny, co SP nr 1 czyni wyśmienicie za pomocą umiejętnego wykorzystania typografii, interpunkcji i emotikonów. Na fanpage’u SP nr 1 autorzy potrafią w jednym wpisie wyrazić jednocześnie i pozytywne emocje, i autentyczne zaangażowanie. Doskonale widać to w takich postach, jak: „Jesteśmy z Was dumni! ”, „Dziękujemy Rodzicom za taką możliwość”, „Było kolorowo, radośnie i wzruszająco! Dziękujemy”. Można oczywiście bombardować czytelników pozytywnymi emocjami, ale sama ich ekspresja będzie niewystarczająca, jeśli nie będzie szczera.

[...]

Przemysław Staroń – psycholog i kulturoznawca. Pracuje w Zakładzie Psychologii Wspomagania Rozwoju Uniwersytetu SWPS oraz w Centrum Rozwoju JUMP. Jest również nauczycielem i specjalistą w zakresie wykorzystywania mediów społecznościowych w edukacji, a także twórcą metody #filosnapy.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.