Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Spotkanie ze sztuką

19-09-2017 Autor: Iwona Cugier
Aby znaleźć w Google Art...

Używanie narzędzi TIK na lekcji jest obowiązkiem nauczycieli wynikającym z podstawy programowej. Obejmuje on również zajęcia plastyczne. W Sieci jest mnóstwo treści, które pozwalają na realizację programu w twórczy i ciekawy sposób.

 

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych nakłada na nauczyciela obowiązek stwarzania uczniom warunków „do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów”. Takim przedmiotem może być też plastyka. Dzięki bogatym zasobom internetowym możemy zapoznać uczniów ze światowym dziedzictwem kulturowym. Mogą oni poszukiwać informacji na dany temat, oglądać filmy na YouTubie albo odbywać wirtualne spacery w wybranych miejscach. Co prawda, wirtualne wycieczki po muzeach to nie to samo, co możliwość bezpośredniego obcowania ze sztuką, jednak taki sposób zwiedzania daje nam na nią szersze spojrzenie. Mnogość eksponatów, które możemy podziwiać, nie wychodząc z domu, jest zdumiewająca. Szczególnie cenną inicjatywą jest przedsięwzięcie Google Art Project (google.com/culturalinstitute), dzięki któremu internauci mogą oglądać zdjęcia dzieł sztuki znajdujące się w zbiorach partnerskich muzeów. Do każdego z nich dołączone są szczegółowe informacje, czasami również filmy. Wysoka rozdzielczość fotografii umożliwia przyjrzenie się śladom narzędzia artysty. Obrazy możemy posortować według popularności, kolorystyki i daty. Jeśli ułożymy je chronologicznie, będziemy mogli zauważyć zmianę w sposobie malowania danego artysty. Zbiory możemy przeglądać z podziałem na artystów, technikę, nurty w sztuce oraz ze względu na wydarzenia lub postaci historyczne. Kryterium wyszukiwania może być też miejsce, w którym dane dzieło się znajduje. W znalezieniu konkretnego malarza, muzeum, obrazu czy chociażby jakiegoś interesującego nas motywu pomoże nam wyszukiwarka. Po zalogowaniu na stronie Google Art Project można tworzyć własne kolekcje prac, dzielić się nimi i je komentować. Jako przykład może posłużyć kolekcja dotycząca narodzin Wenus dostępna na stronie bit.ly/2vqp3jY.

Jeśli chcemy uzyskać więcej informacji na temat polskich dzieł, warto zainstalować inne aplikacje, np. Zabytki w Polsce, autorstwa Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Narzędzie pozwala zaplanować ciekawą wycieczkę i wyjść naprzeciw postulatowi lekcji poza szkołą. Aplikacja korzysta z GPS, mapy, umożliwia zapoznanie się z historią i ciekawostkami dotyczącymi wybranego zabytku oraz obejrzenie zdjęć, również tych archiwalnych. Dzięki temu narzędziu możemy zrealizować temat związany z poznaniem swojego regionu, przy okazji kształcąc uczucia patriotyzmu lokalnego. Nie bez znaczenia jest też możliwość pracy projektowej w grupach. Taką formę można również zaplanować przy tworzeniu tzw. żywych obrazów. Jest to modny ostatnio sposób na uczenie się fotografii i historii sztuki poprzez zabawę. Uczniowie wybierają prace mistrzów, opracowują do nich scenografię i przygotowują stroje. Później wcielają się w rolę bohatera dzieła.

TIK na lekcjach plastyki to również wykorzystanie edytorów graficznych, w tym narzędzi online. Wybierając konkretne dzieło z Google Art Project, możemy wstawić je np. na stronę Super­Lame! (superlame.com), a następnie wstawić dymki dialogowe i napisy dźwiękonaśladowcze (np. BOOM! BANG! SUPER! WHAM-O! KA-KOOM!). W ten sposób uczniowie utrwalają w pamięci wygląd dzieła, a jednocześnie ćwiczą kreatywność, dobrze się przy tym bawiąc. Obrazy można też otwierać i modyfikować w dowolnym edytorze, chociażby LunaPic (lunapic.com), który oferuje ponad 200 ciekawych efektów i animacji. Po zapoznaniu się z najbardziej popularnymi dziełami warto zrobić uczniom quiz. W tym celu można wykorzystać takie narzędzia, jak Educaplay (educaplay.com) czy Kahoot! (kahoot.it).

[...]

Iwona Cugier – nauczycielka zajęć komputerowych, członek grupy Superbelfrzy, trener Mistrzów Kodowania i programu Cybernauci. Autorka scenariuszy dotyczących programowania, współpracująca z Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Fundacją Nowoczesna Polska. Prowadzi blog cyfrowitubylcy.blogspot.com.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.