Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Liga Niezwykłych Umysłów

19-09-2017 Autor: Wojciech Majeran
Zwycięzcy Ligi...
autor : Fot. Ola Borodziuk

Wrocławski projekt Liga Niezwykłych Umysłów skierowany jest do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, a także dorosłych, którzy chcieliby spróbować swoich sił w programowaniu. Celem inicjatywy jest rozwinięcie u młodych ludzi praktycznych umiejętności programowania komputerów z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi i języków programowania.

 

Wrocław ma jeden z najlepszych w Polsce projektów związanych z filozofią smart city oraz rozwijania umiejętności cyfrowych. Składają się na nią kierunki informatyczne na wrocławskich uczelniach, szczególnie na Politechnice Wrocławskiej i Uniwersytecie Wrocławskim, a także wysoko oceniany projekt Język Maszyn dla uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjów. W ramach wrocławskiego programu edukacyjnego smart city prowadzone są działania: Wrocław Koduje i Wrocław Pracuje.

Powstała jednak luka edukacyjna dotycząca szkół ponadpodstawowych. Brak nauki programowania w gimnazjach i szkołach gimnazjalnych to podwójna strata: po pierwsze, przez tak długi czas młodzi ludzie nie dokonują żadnego postępu w umiejętnościach cyfrowych, a po drugie, część z nich traci zainteresowanie programowaniem, które udało się rozbudzić na wcześniejszym etapie nauki. W efekcie na kierunki informatyczne uczelni tafia mniej zdolnych ludzi, a ich przygotowanie do studiów wyższych jest gorsze. Dotychczasowe próby zapełnienia luki między nauczaniem podstawowym i wyższym, oparte na podstawie programowej przedmiotu informatyka oraz na autorskich programach realizowanych w poszczególnych szkołach, były nieskuteczne. W pierwszym przypadku problem wynika z kompetencji nauczycieli, od których trudno wymagać eksperckiej wiedzy z trudnej i bardzo dynamicznej dyscypliny, jaką jest inżynieria programowania. Słabym punktem drugiego rozwiązania jest bardzo mały zasięg oraz trudny do oceny poziom nauczania. Warto zaznaczyć, że również dorośli nie mieli we Wrocławiu dostępu do projektów, które pomogłyby zdobyć rzetelną wiedzę na temat programowania.

Przedstawiona diagnoza legła u podstaw powołania Ligi Niezwykłych Umysłów – projektu skierowanego do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, ale także tych dorosłych, którzy chcieliby spróbować swoich sił w programowaniu. Celem inicjatywy jest rozwinięcie u młodych ludzi praktycznych umiejętności programowania komputerów przy użyciu profesjonalnych narzędzi i języków.

  • lnu.org.pl
  • facebook.com/LigaNiezwyklychUmyslow
  • twitter.com/Liga_Niezw_Umys

Cechy systemu informatycznego LNU

 

  • nauka „żywych” języków programowania, takich jak C++, Java, JavaScript, Bash, Phyton itd., które są stosowane w profesjonalnych rozwiązaniach
  • wieloetapowy, długofalowy program nauki o narastającym stopniu trudności – od podstaw do zaawansowanych technik programistycznych
  • nauka oparta na rozwiązywaniu problemów – rozwój kreatywnego, a także analitycznego myślenia
  • ciekawe zadania, projekty, misje i wyzwania wzbogacone o wciągającą fabułę i atrakcyjną wizualizację efektów pracy
  • dostęp do systemu z dowolnego miejsca za pomocą komputera lub urządzenia mobilnego z poziomu przeglądarki internetowej

[...]

Wojciech Majeran – współautor i współpomysłodawca Ligi Niezwykłych Umysłów. Pedagog zajmujący się technologiami w edukacji i machine learning. Interesuje się tematyką wykorzystania gier i technologii w motywowaniu młodzieży i dorosłych.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.