Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Edukacyjna zabawa z iPadem

19-09-2017 Autor: Sylwester Zasoński
Osmo Coding przykuwa...

Tablet coraz częściej służy do dostarczania treści edukacyjnych. Firma Apple zapragnęła mieć własny wkład w nauczanie za pomocą tabletów, dlatego stworzyła Osmo – zestaw pomocy edukacyjnych dla użytkowników iPadów.

 

W czasach, kiedy smartfon czy tablet coraz częściej zastępują grzechotkę, świadome wykorzystywanie sprzętu elektronicznego powoli staje się priorytetem. Obserwując na co dzień skutki niekontrolowanego dostępu młodzieży i dzieci do urządzeń mobilnych, warto zdać sobie sprawę, że walki z tym problemem nie wygramy zakazami. Być może jedyna szansa leży w uświadamianiu od najmłodszych lat, jak prawidłowo korzystać z internetu, komputera czy urządzeń mobilnych.

Z pomocą w prawidłowym rozwoju oraz oswajaniu z technologią – u małych dzieci i nie tylko – może przyjść zestaw gier Osmo. Ich niski próg poznawczy oraz ciekawe aplikacje pozwalają na zabawę już od 5. roku życia.

 

Co to jest Osmo


Osmo to ciekawe akcesorium edukacyjne dla iPada, które pozwala łączyć zabawę tabletem i przedmiotami ze świata fizycznego. Najprościej mówiąc, wykorzystując rzeczywistość rozszerzoną (augmented reality, AR), kamera Osmo w połączeniu ze sztuczną inteligencją całego systemu łączy świat rzeczywisty z cyfrowym. Różnorodne zestawy pomagają m.in. w nauce fizyki, matematyki i rysunku. Niestety, Osmo działa tylko z iPadem 2 i nowszymi modelami.

W Polsce dostępne są cztery różne zestawy gier – każdy z nich zawiera stojak i podstawkę z lusterkiem. Dodatkowo oprócz aplikacji, które wykorzystują akcesoria dostarczone przez producenta, możemy za darmo pobrać gry Masterpiece oraz Newton, niewymagające do gry dedykowanych elementów. W artykule przyglądamy się dostępnym aplikacjom i ich możliwościom w zakresie nauczania.

 

Osmo Coding


Gra Osmo Coding wprowadza dziecko w świat programowania, aby pomóc mu rozwinąć umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Posługując się poleceniami programowania (przy użyciu specjalnych klocków), dzieci mają za zadanie sterować zabawnym, animowanym stworkiem o imieniu Awbie. Dzięki układaniu kodu pomagamy mu omijać drzewa i znajdować pyszne truskawki. Przygodę z grą dzieci zaczynają od prostych kombinacji poleceń i bloków kodu, a z czasem, w miarę odkrywania zakamarków wykreowanego świata, stają przed wyzwaniem tworzenia coraz bardziej złożonych kombinacji.

Wielu nauczycieli stwierdzi w tym miejscu, że to nic odkrywczego i że dostępnych jest wiele podobnych gier, dodatkowo darmowych. Osmo Coding ma jednak jeden ważny atut – zapewnia naukę przez dotyk. Nie od dziś wiadomo, że nauka przez zabawę przynosi najlepsze efekty. Połączenie fizycznych bloków kodu z interaktywną grą rozbudza wyobraźnię i inspiruje do dalszego odkrywania świata komputerów. Ci, którzy poznali już pewnego kosmitę imieniem Scottie, od razu zauważą podobieństwo, jednak w przypadku gry na iPady mamy do czynienia z grą przeznaczoną dla młodszego odbiorcy. Klocki to zbiór grafik i cyfr, tak więc gracz teoretycznie nie potrzebuje umiejętności czytania. Sam zestaw to raptem 19 plastikowych bloczków, a nie kilkadziesiąt tekturowych, jak w przypadku Scottie Go!. Ma to zarówno zalety, jak i wady, dlatego warto wypróbować oba rozwiązania samodzielnie.

 

Osmo Tangram


W tym przypadku producenci Osmo postanowili połączyć klasykę z nowoczesnością, przenosząc starą chińską łamigłówkę w XXI wiek. Tangram znany jest od ok. 3000 lat. Składa się z siedmiu elementów w postaci figur geometrycznych, powstałych przez rozcięcie kwadratu. Do dyspozycji dostajemy kolorowe drewniane figury, z których mamy za zadanie ułożyć elementy tangramu, tak aby uzyskać kształt pokazany na ekranie iPada. Całość oferuje w pełni interaktywną zabawę z wieloma poziomami trudności, systemem osiągnięć oraz pomocnymi materiałami wizualnymi i dźwiękowymi. Sama gra nie tylko dostarcza świetnej zabawy, ale pomaga też ćwiczyć szare komórki. Układanie elementów tangramu rozwija m.in. umiejętności myślenia przestrzennego i rozwiązywania problemów.

Zestaw Osmo Tangram zawiera ponad 500 łamigłówek o różnych kształtach (zwierzęta, liczby lub postacie).

 

Osmo Masterpiece


W Osmo Masterpiece za pomocą dedykowanej aplikacji mamy możliwość przemienić tablet w narzędzie dla małego artysty. Wystarczy zrobić zdjęcie osoby, zabawki lub dowolnej rzeczy, którą chcemy przerysować, założyć nakładkę Osmo na aparat i umieścić iPada na podstawce, a aplikacja wygeneruje na podstawie fotografii proste kontury.

[...]

Sylwester Zasoński – nauczyciel języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 1 w Skarżysku-Kamiennej. Trener programu Mistrzowie Kodowania. Ambasador Scientix.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.