Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Nowoczesne technologie w edukacji przedszkolnej

19-09-2017

Korzystanie z wyselekcjonowanych zasobów multimedialnych i interaktywnych pozwala przedszkolakom utrwalać i doskonalić umiejętności, które zostały wcześniej wprowadzone za pomocą tradycyjnych pomocy dydaktycznych oraz naturalnego i bliskiego im otoczenia. Rozmowa z Krzysztofem Jaworskim, oligofrenopedagogiem, koordynatorem ogólnopolskiego programu edukacyjnego Mistrzowie Kodowania i Mistrzowie Kodowania Junior.

 

Na łamach „TIK w Edukacji” wielokrotnie powtarzaliśmy, że nigdy nie jest za późno na poznawanie narzędzi TIK, zachęcając w ten sposób nauczycieli do wkroczenia w świat technologii. Kiedy jednak jest za wcześnie na nowe technologie? Gdzie znajduje się dolna granica wieku?

Współczesna wiedza o rozwoju najmłodszych pokazuje nam, że przedwczesne korzystanie z urządzeń mobilnych i komputerów przez dzieci w wieku przedszkolnym nie jest wskazane. Dzieci w wieku przedszkolnym przechodzą dynamiczny okres rozwoju, który wymaga odpowiednich warunków do eksplorowania i poznawania świata. Z całą pewnością do minimum powinno się ograniczać kontakt z nowymi technologiami dzieci do trzeciego roku życia. Wprowadzanie dzieci od trzeciego roku życia w świat nowych technologii powinno być zaplanowane w mądry i celowy sposób. Rytuały dotyczące spędzania czasu oraz celowego działania powinny budować fundamenty pozwalające na wartościowe korzystanie z nowych technologii, kiedy ze względu na wiek dostęp dzieci do nowych technologii będzie już pełniejszy. Wiele osób twierdzi, że trzylatki nie powinny mieć jeszcze kontaktu z technologią. Ale spójrzmy prawdzie w oczy. Maluchy często nawet poniżej tego wieku chwytają za telefony rodziców. Nieświadomie dotykają ekranu, wywołując aktywność urządzenia. Najczęściej towarzyszący dziecku dorośli, widząc taką spontaniczną sytuację, przyklaskują temu, wyrażają podziw dla dziecka i dają mu nagrodę. To działa jak zachęta. Musimy wkroczyć z edukacją w tym obszarze wtedy, kiedy jest ona potrzebna, czyli gdy dziecko doświadcza kontaktu ze światem cyfrowym, ale oczywiście trzeba robić to umiejętnie.

Zdecydowaną większość czasu przedszkolaki powinny spędzać na świeżym powietrzu, bawiąc się z rówieśnikami, ucząc się zachowań społecznych, rozwijając naturalne zainteresowanie otoczeniem i kształtując nawyki aktywności fizycznej lub zdolności artystyczne. Ile czasu można w takim razie przeznaczyć podczas zajęć na kontakt z narzędziami cyfrowymi?

Specyfiką rozwoju małych dzieci jest to, że w poznanie świata angażują wszystkie zmysły i uczą się „całym ciałem”. Sfera aktywnego spędzania czasu i zdobywania wiedzy o sobie i świecie poprzez ruch i zabawę jest kluczowa w edukacji przedszkolnej. Rozwiązania, które wypracowaliśmy w ramach projektu Mistrzowie Kodowania Junior, wychodzą naprzeciw tym potrzebom. Większość naszych zajęć to zabawy i zadania bez korzystania z urządzeń cyfrowych, które przygotowują przedszkolaków do rozumienia elementarnych podstaw programowania. Przygotowują je także do celowego korzystania z nowych technologii. Sama praca z tabletami – bo akurat z takiego sprzętu korzystamy z uwagi na jego mobilność i intuicyjność obsługi – to od 5 do 10 minut w grupach najmłodszych i do 20–30 minut w grupach starszych. Mitchel Resnick, profesor Massachusetts Institute of Technology oraz lider zespołu pracującego nad językiem programowania Scratch, w swojej książce „Lifelong Kindengarden” wspomina o tym, że pytając o korzystanie przez dzieci z nowych technologii, powinniśmy skupić się nie tyle na tym, ile czasu dziecko spędza przed urządzeniem, ale na sposobie jego użytkowania, jakości korzystania z niego. I tak na przykład korzystaniu przez dziecko z technologii może przecież towarzyszyć tak potrzebny dla rozwoju ruch. Nie możemy przenosić na dzieci naszych obaw o to, że coś złego stanie się z telefonem, tabletem, bo przecież to są tylko narzędzia. Dzieci muszą mieć szansę nauczyć się używać ich tak, jak przedmiotów codziennego użytku i nie traktować ich jako coś wyjątkowego. Prowadząc edukację cyfrową od najmłodszych lat i myśląc o tym, ile młodzi ludzie powinni spędzać czasu z nowymi technologiami, powinniśmy zadbać głównie o to, w jaki sposób organizować ich proces uczenia się, aby mogli przygotować się do wartościowego korzystania z cyfrowych narzędzi.

Co zyskujemy, wprowadzając nowe technologie na zajęciach z przedszkolakami? Jakie kompetencje pomaga rozwijać stosowanie narzędzi TIK?

Sama obecność tematyki dotyczącej nowoczesnych technologii w edukacji przedszkolnej i rozwoju najmłodszych już wnosi wartość. Projektując zajęcia z przedszkolakami, temat urządzeń cyfrowych nie powinien być odrębnym bytem, ale jednym z elementów zróżnicowanego i wielowymiarowego świata. Ważna jest świadomość, że dzieci spotykają się i wykorzystują nowoczesne rozwiązania technologiczne. Ta wiedza powinna d otyczyć zarówno nauczycieli, jak i rodziców. Obecność odpowiednio wdrażanych rozwiązań, takich jak tablety i dedykowane najmłodszym wartościowe aplikacje edukacyjne, wymaga odpowiednio zaprojektowanej metodyki.

[...]

Rozmawiał Eryk Chilmon

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.