Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Cyfrowe życie nastolatków w świetle badań NASK

18-09-2017

„Nastolatki 3.0” to raport, którego powstanie koordynowała Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa NASK. Wynika z niego, że co trzeci nastolatek jest online non stop. Niestety, wielu młodych ludzi podejmuje w Sieci ryzykowne i niebezpieczne działania.

 

Na zlecenie NASK oraz Rzecznika Praw Dziecka w 2014 r. przeprowadzone zostało badanie „Nastolatki wobec Internetu”. Było to ogólnopolskie badanie młodzieży gimnazjalnej i licealnej, pierwszego pokolenia osób urodzonych i wychowanych już w cyfrowym świecie. Wyniki ujawniły istnienie nowych zjawisk, dotychczas nieobecnych w dyskusji publicznej nad wyzwaniami edukacyjnymi, wychowawczymi czy socjologicznymi. Zainicjowały one dyskurs naukowy i ożywiły działania praktyczne w zakresie edukacyjnej roli nowych technologii. Oświatowe znaczenie sformułowanych wówczas problemów badawczych spowodowało podjęcie przez NASK decyzji o realizacji drugiej edycji badań – „Nastolatki 3.0”. Ich istotnym dopełnieniem jest opracowanie „Nastolatki wobec Internetu”, które przynosi szersze naukowe i eksperckie spojrzenie na problematykę zjawisk społecznych w Sieci, które zostały zasygnalizowane w badaniu NASK.
 

Narzędzie uniwersalne


Młodzi ludzie, jeśli tylko mogą, głównie grają, oglądają filmy, słuchają muzyki i podtrzymują kontakty towarzyskie, ale też uczą się, pogłębiają zainteresowania i poznają świat – wynika z badania „Nastolatki 3.0”. Pokazuje ono, że dzisiejsze nastolatki traktują internet jako podstawowe narzędzie komunikacji. Aplikacje internetowe, takie jak komunikatory i serwisy społecznościowe, zastępują kontakt telefoniczny, jednocześnie poszerzając i zmieniając formy interakcji. Internet dla młodzieży to przede wszystkim środek do komunikacji ze znajomymi ze szkoły (90,6 proc. odpowiedzi w zakresie od „kilka razy dziennie” do „kilka razy w tygodniu”), umożliwiający również kontakty ze znajomymi spoza szkoły (85,4 proc.). Natomiast stały kontakt („kilka razy dziennie”) za pośrednictwem internetu ze swoją sympatią deklaruje 45,4 proc. badanych.

Młodzi ludzie dobierają odmienne urządzenia do różnych celów. Laptop przeważnie służy do odrabiania lekcji, tablet do oglądania filmików i przeglądania poczty, natomiast komputer stacjonarny jest potrzebny do zaawansowanych gier. Wśród dziewcząt niekorzystanie z komputerów stacjonarnych deklaruje 69 proc., tymczasem wśród chłopców urządzenia tego typu są wciąż popularne – korzysta z nich 63,9 procent. Dla niemal wszystkich respondentów podstawowym narzędziem do łączenia się z Siecią jest jednak smartfon. Nastolatki zawsze mają go przy sobie, a w dodatku jest w małym stopniu kontrolowany przez rodziców.

Usługi, z których młodzież korzysta najczęściej, to: serwisy społecznościowe (78,1 proc. codziennie, 90 proc. przynajmniej raz w tygodniu) oraz komunikatory (68,7 proc. korzysta codziennie, 82,9 proc. przynajmniej raz w tygodniu). Większość nastolatków sięga też po różnorodne internetowe rozrywki, zwłaszcza muzykę i filmy. Ponadto 79,7 proc. badanych stale (codziennie lub kilka razy w tygodniu) używa Sieci do odrabiania lekcji, 64,8 proc. do poszerzania wiedzy użytecznej w szkole, a 45,7 proc. do przygotowywania się do sprawdzianów. Niestety, nie zawsze młodzież wie, gdzie szukać rzetelnej wiedzy i wartościowych materiałów uzupełniających szkolną edukację. Często wybiera źródła pozwalające kopiować rozwiązania szkolnych zadań. W ocenie respondentów materiały przydatne do wykonania prac domowych zawiera taki serwis, na którym umieszczane są przez użytkowników gotowe rozwiązania najczęstszych zadań domowych (31,3 proc. używa go przynajmniej raz w tygodniu).
 

Przestępstwa w Sieci

 

Badacze pytali też młodzież o zjawiska niepokojące lub groźne. Najczęstszymi obserwowanymi przez młodzież negatywnymi zjawiskami są: wyzywanie ich znajomych (59,7 proc. deklaruje, że się z tym zetknęło) oraz poniżanie ich i ośmieszanie (58,1 proc.). Rozpowszechnianie kompromitujących materiałów na temat swoich znajomych zauważyło 33,3 proc. badanych, natomiast ich zastraszanie – 34,2 proc., a szantażowanie – 24,4 proc. Dość częste są także próby podszywania się pod inne osoby. Takie obserwacje deklaruje 40,5 proc. badanych.

Osób, które same doświadczyły powyższych zjawisk, jest wprawdzie mniej, ale ich liczba jest nadal zatrważająca. Najczęściej badanych dotyka wyzywanie za pośrednictwem internetu (32,2 proc.) oraz poniżanie i ośmieszanie (19,4 proc.). Świadomość rozpowszechniania w Sieci kompromitujących materiałów na swój temat deklaruje 12,4 proc. respondentów, a ze zjawiskiem straszenia i szantażem spotyka się odpowiednio 13,6 proc. i 11,1 proc. Ponadto 12,6 proc. nastolatków zadeklarowało, że ktoś próbował się podszywać pod nich w wirtualnym świecie.

[...]

Eryk Chilmon – redaktor prowadzący „TIK w Edukacji”.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.