Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Metodyka pracy z robotami

26-09-2016 Autor: Krzysztof Jaworski
autor : Rys. B. Brosz


 

Tak jak kiedyś komputery, tak teraz roboty stają się wszechobecne w naszym życiu. Coraz śmielej zaczynają też wkraczać do szkół, gdzie szukają swojego miejsca jako nowoczesne narzędzie edukacyjne.
 

Wprowadzenie do szkoły zajęć z robotyki wymaga odpowiednich przygotowań zarówno ze strony nauczycieli, jak i uczniów. Warto zastanowić się, w jaki sposób zaangażować roboty do tworzenia cennych dla całej społeczności szkolnej rozwiązań dydaktycznych i wychowawczych.


Przybycie robotów


Zanim wprowadzimy robota do zespołu klasowego w celu przeprowadzenia pierwszych zajęć, warto, aby uczniowie potrafili posługiwać się interfejsem obsługującym dowolny wizualny język programowania. Darmowe rozwiązania, takie jak np. Scratch Junior (scratchjr.org), Scratch (scratch.mit.edu), Code (code.org), pozwalają w przyjazny sposób zapoznać uczniów z mechaniką oraz funkcjonalnością takich programów. Dzięki obcowaniu z podobnymi platformami można poznać podstawowe zasady dotyczące tworzenia skryptów, powtórzeń, warunków i zmiennych. Jest to szczególnie ważne, jeżeli uczniowie do tej pory nie przechodzili żadnego kursu programowania i dziedzina ta jest dla nich nieznanym obszarem.

W ramach wprowadzenia do pracy z robotami możemy także zaprogramować wirtualnego robota Lightbot, sięgnąć po symulator Microbita (microbit.co.uk/create-code) lub, na zajęciach z najmłodszymi uczniami, programować kolegów i koleżanki za pomocą umownych znaków, takich jak strzałki. Dzięki takim zabiegom mamy szansę, że uczniowie zrozumieją podstawy języka programowania i przygotują się do efektywnej komunikacji z robotem.


Budowanie relacji z robotem


W pierwszym kontakcie najmłodszych uczniów z robotem warto bazować na dziecięcej ciekawości i wyobraźni. Kiedy wprowadzamy robota przeznaczonego dla tej grupy wiekowej (np. Dash, Dot, Sphero, Finch), można bez uruchomienia go poprosić uczniów o stworzenie mapy jego możliwości. Niech pobudzą wyobraźnię i rozwiną – tak dalece, jak to tylko możliwe – jego funkcjonalności. Zanim uruchomimy robota, już sama jego obecność wzbudzi w klasie zaciekawienie, rozwinie wyobraźnię i zdolności językowe. Robot to narzędzie dydaktyczne, które wzbudza w uczniach liczne emocje. Wydaje dźwięki, reaguje na gesty, głosy, może stać się w mniejszym lub większym stopniu androidalnym towarzyszem i przyjacielem. Tę właściwość można świetnie wykorzystać do zaangażowania uczniów w działanie edukacyjne. Badania pokazują, że w klasach edukacji wczesno­szkolnej warto korzystać z tego aspektu (m.in. badanie „Robot s@school”: bit.ly/29IWF4x). Można też porozmawiać z uczniami na temat miejsca robotów w dzisiejszym świecie oraz o ich zastosowaniu w przyszłości. Takie rozmowy nie ograniczają się tylko do technologii, lecz także do zagadnień związanych z etyką czy człowieczeństwem.


Robot interdyscyplinarny

 

W pracy z zespołem klasowym i robotami warto pamiętać o tym, że w realnym świecie roboty zawsze wykonują jakieś konkretne działania. Dlatego największą korzyść z robotów w szkole można czerpać wtedy, kiedy uczniowie będą mieć szansę, aby wykorzystywać je w szerszym kontekście, nieograniczającym się jedynie do programowania ich zachowania. W młodszych klasach robot może stać się narzędziem wspierającym np. inscenizację przeczytanej lektury lub – razem z matą edukacyjną – elementem gry matematycznej zaprojektowanej przez uczniów. Na dalszych etapach edukacji warto powiązać pracę z robotem z treściami fizyki, matematyki oraz dawać możliwości do eksperymentowania i odkrywania praw czy reguł wywodzących się ze ścisłych dziedzin wiedzy. Możliwości w tym zakresie są tym większe, im więcej wbudowanych czujników ma robot. Jeśli dysponujemy większą liczbą robotów, uczniowie mogą zaprojektować pokazy synchroniczne lub wykorzystać roboty w szkolnych wydarzeniach.


[...]


Krzysztof Jaworski – pedagog specjalny, nauczyciel mianowany, koordynator i trener programu Mistrzowie Kodowania. Laureat konkursu Innowacyjny Nauczyciel 2012, absolwent programu Future Classroom Lab, członek grupy Superbelfrzy RP.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.