Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Robot – cyfrowy pomocnik nauczyciela

26-09-2016 Autor: Mariusz Rosiak
Jeden zestaw z robotem...


 

Nauka programowania jest wszechstronnie rozwijająca na każdym etapie edukacji. Co ważne, zajęcia z robotami po krótkim przygotowaniu może prowadzić nawet nauczyciel bez doświadczenia w programowaniu i robotyce.
 

Edukacja musi nadążać za zmieniającym się światem. W modelowej rzeczywistości powinna ona wybiegać nieco w przyszłość, aby już dziś przewidywać, jakie umiejętności, postawy i wiedza będą przydatne naszym uczniom za kilka lat. Dlatego warto sięgać po innowacyjne środki dydaktyczne, takie jak roboty. Tym bardziej że nasi uczniowie niemal instynktownie odnajdują się w świecie nowoczes­nych technologii, aplikacji mobilnych i interakcji ze zdobyczami techniki. Zabawa i nauka z robotem daje nauczycielowi możliwość wygodnego i elastycznego dobierania narzędzi i zadań w taki sposób, aby w zależności od wieku, stopnia zaawansowania i rozwoju intelektualnego podopiecznych stawiać przed nimi konstruktywne wymagania i problemy. Jeden zestaw może zatem służyć do edukacji zarówno początkujących, jak i zaawansowanych uczniów tylko dzięki odpowiedniemu dobraniu sytuacji problemowej i dostępnych narzędzi. Trudno wyobrazić sobie lepsze warunki do wprowadzenia elementów grywalności, współzawodnictwa i pracy w zespołach, co czyni roboty idealnym narzędziem nowoczesnego nauczyciela.


Trudny wybór


Gradacja trudności zadań umożliwia łatwe i przyjemne początki zabawy z robotem. Stopniowe przechodzenie do zadań wymagających rozwiązywania problemów rozwija i wzmacnia umiejętności myślenia analitycznego, a w końcu również algorytmicznego. Wraz z postępami w świecie robotyki coraz większą rolę w planowaniu i wdrażaniu rozwiązań odgrywają wyobraźnia i kreatywność. Na rynku znaleźć możemy roboty o zróżnicowanej złożoności, przeznaczone do nauki i zabawy dla uczniów w różnym wieku. Ich budowa i sposób interakcji z użytkownikiem są dostosowane do możliwości docelowej grupy wiekowej.

Początkującym dość trudno jest się odnaleźć w ofercie i wybrać platformę odpowiednią dla swoich potrzeb, szczególnie że nie zawsze mamy możliwość przetestowania produktu. Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach, a rozczarowanie i frustracja wynikające z ograniczeń, o których nie wiedzieliśmy w momencie wybierania zestawu, mogą skutecznie zgasić zapał nie tylko uczniów, ale też samego nauczyciela. Nie wspominając o odpowiedzialności i uczciwości – przecież zazwyczaj wydajemy nie swoje pieniądze, a zakup wielu zestawów dla szkoły to już duża kwota.

Artykuł ten ma za zadanie nieco przybliżyć możliwości dostępnych produktów i ułatwić wybór między bardzo zróżnicowanymi zestawami i koncepcjami nauki, tak aby nawet osoby stawiające pierwsze kroki w tej dziedzinie nauczania mogły znaleźć zestaw adekwatny do możliwości i potrzeb.


Roboty gotowe


Pierwszą grupą robotów są rozwiązania dostarczane jako złożony i nierozbieralny produkt. Są wygodne i proste w obsłudze, bo nie wymagają zaangażowania i pracy na etapie montażu, za to dają szybkie rezultaty niezbędne w nauce uczniów w najmłodszym wieku.

Dash jest robotem, który nie wymaga składania, nie można go też rozłożyć. Zaraz po wyjęciu z pudełka jest gotowy do interakcji z człowiekiem. Tym samym robot wprowadza dziecko w świat interakcji z maszyną. Poprzez planowanie i wdrażanie sekwencji ruchów, obsługę zdarzeń czy eliminację problemów dzieci uczą się odpowiedzialnie obcować ze zdobyczami techniki.

W komplecie występują właściwie dwa roboty: Dash oraz Dot. Dash jest samobieżny, potrafi odnajdować przedmioty oraz emulować taniec czy śpiew. Jego wygląd i specyfika ruchów sprawiają, że kojarzy się z pociesznym towarzyszem dziecka, tym bardziej że również potrafi wchodzić w interakcje, np. reagować na głos. Dot, mniejszy brat Dasha, nie porusza się samobieżnie, ale może komunikować się z Dashem, a także z mobilnymi aplikacjami. Roboty można kupić razem w komplecie (wraz z dodatkowymi akcesoriami), oddzielnie lub w ogóle używać tylko jednego z nich.


[...]


Mariusz Rosiak – nauczyciel informatyki w Gimnazjum nr 11 w Rzeszowie. Zwolennik platform e-learningowych, rozwiązań open source i nowoczesnych form pracy z uczniami. Poza szkołą – web developer.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.