Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Komiksy na języku obcym

26-09-2016 Autor: Marta Florkiewicz-Borkowska


 

Nowe technologie i bazujące na nich metody nauczania mogą być sprzymierzeńcem zarówno ucznia, jak i nauczyciela. Nim wdrożymy je na dobre do codziennej edukacji, należy pokazać uczniom, jak z nich efektywnie korzystać.
 

Nauka języka niemieckiego, który przez większość uczniów postrzegany jest jako trudny i niepotrzebny, z reguły opiera się na pracy z podręcznikiem i zeszytem ćwiczeń. Moim celem jest pokazanie uczniom, że można uczyć się inaczej, przyjemniej, a lekcja języka niemieckiego może być zróżnicowana i atrakcyjna.

Bardzo lubię pracować metodą projektów – co roku realizuję z określoną grupą uczniów międzynarodowy projekt eTwinning. W ubiegłym roku wspólnie z partnerami z Włoch i Grecji obchodziliśmy różne mniej lub bardziej znane święta, np. Dzień Książki, Dzień Budyniu, Dzień Życzliwości i Dzień Kota. Działania te realizuję w trakcie zajęć dodatkowych oraz programowych lekcji. Jedną z takich lekcji były obchody Dnia Kota.

Nowoczesne technologie są nieodzownym elementem moich zajęć. Uczniowie doskonale znają różne narzędzia i aplikacje, dzięki czemu nie boją się nowych wyzwań. Lekcja jest bogata w pozytywne emocje i ciekawa, co sprzyja procesowi uczenia się.

W ramach zajęć związanych z Dniem Kota postanowiłam wykorzystać kody QR oraz tworzenie komiksów online. Głównym celem lekcji było wprowadzenie zwrotów idiomatycznych dotyczących kotów. Znane niemieckie zwroty ukryłam w kodach QR. Zadanie uczniów polegało na zeskanowaniu kodów QR, odczytaniu ukrytego idiomu, przetłumaczeniu go na język polski, znalezieniu polskiego odpowiednika oraz – jeśli nie pokrywał się z niemieckim – przetłumaczeniu go i wykonaniu komiksowego zestawienia przedstawiającego obrazowo idiomy polskie i niemieckie. Uczniowie pracowali w parach.

Do aktywności z kodami QR wykorzystałam niemiecką stronę Mal den Code, ponieważ różni się ona od pozostałych dodatkową funkcją edukacyjną. Aby zeskanować kod, najpierw należy rozwiązać test i zamalować odpowiednie brakujące pola. Tylko wtedy, gdy uczeń poprawnie rozwiąże załączony quiz, będzie w stanie zeskanować go i odczytać zakodowaną informację. Tworzenie takiego zadania nie jest skomplikowane. Strona, na której tworzymy kod QR, automatycznie generuje i podaje nam informacje o tym, które cyferki lub literki należy zamalować. W ten sposób oferuje nam cyfrową aktywność (zeskanowanie kodu) połączoną z aktywnością analogową (rozwiązanie quizu) oraz z nutą aktywności artystycznej (zamalowanie odpowiednich pól). Przy każdej odpowiedzi wpisujemy w nawiasie, które pola z cyferkami lub literkami należy zamalować – ważne jest jednak, aby do prawidłowej odpowiedzi wpisać pola, które są faktycznie do zamalowania, a przy opcji błędnej – te, które są nieprawidłowe. Ja stworzyłam pięć takich zestawów z kodami QR. Pod każdym ukryty był inny idiom oraz inny quiz sprawdzający wiedzę z naszych wcześniejszych działań (szczegółowy opis aplikacji znajduje się pod adresem internetowym bit.ly/1ranq7k. Natomiast do tworzenia komiksu wykorzystałam prostą obsłudze aplikację ToonDoo.


Przydatne aplikacje i strony WWW

  • pons.eu
  • mal-den-code.de
  • toondoo.com
  • randomlists.com/team-generator

Prakyczne wskazówki

  1. Jeśli uczniowie pierwszy raz pracują z aplikacją ToonDoo, to należy dać im więcej czasu na stworzenie komiksów. Wówczas można przeznaczyć jeszcze jedną lekcję na ten temat i zwiększyć liczbę poznanych zwrotów.
  2. Podany scenariusz można wykorzystać z każdą inną tematyką związaną z wprowadzeniem zwrotów idiomatycznych.
  3. Scenariusz może być wykorzystany także na lekcjach innych przedmiotów, takich jak: języki obce, język polski i historia.

[...]

 

Marta Florkiewicz-Borkowska – nauczycielka języka niemieckiego i zajęć technicznych w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach, trenerka edukacyjna, ekspertka w Centrum Edukacji Obywatelskiej, edukatorka w zakresie nowoczesnych rozwiązań w edukacji, autorka artykułów dotyczących wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji, prelegentka na konferencjach edukacyjnych, arteterapeutka..

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.