Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Nauka poprzez zabawę z dźwiękiem i obrazem

26-09-2016
Instalacja „Malowanie...

W swojej działalności edukacyjnej Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu, oprócz gotowych, dostępnych na rynku programów, wykorzystuje również własne, opracowane przez zespół CeTA narzędzia i technologie. Wśród nich są: „Malowanie dźwięku” oraz sterowanie grami komputerowymi za pomocą instrumentów muzycznych, wykorzystywane m.in. podczas warsztatów adresowanych do dzieci i młodzieży.


Malowanie dźwięku

„Malowanie dźwięku” to nowatorska instalacja, która eksploruje zależności między obrazem a dźwiękiem. Dotychczas w ramach projektu zrealizowano dwie aplikacje – „Tablica” i „Płótno” – dzięki którym w prosty sposób można namalować utwór muzyczny.

Oba programy umożliwiają użytkownikowi „namalowanie” dźwięku przy użyciu pędzla na dużym ekranie dotykowym. Wirtualna paleta, dostępna na zsynchronizowanym z systemem tablecie, umożliwia mieszanie barw, co powiązane jest z odpowiednimi zmianami tembru dźwięku. – Kolor pola decyduje o barwie i natężeniu dźwięku. Poprzez umiejętny dobór barwy można uzyskać ponad 65 tysięcy brzmień i ponad sto poziomów głośności – wyjaśnia Dariusz Jackowski, autor projektu, Sound and Music Computing Researcher w CeTA.

Tworzony za pomocą pędzla obraz może być przekładany na muzykę w czasie malowania, a także odegrany jako całość. Użytkownik ma wpływ na ostateczny efekt poprzez wybór spośród pięciu syntezatorów i sześciu skal muzycznych, czyli dostępnych wysokości dźwięku. Ponadto możliwa jest zmiana tempa odtwarzania i szerokości obrazu. Dostępne syntezatory pozwalają uzyskać brzmienie m.in. instrumentów dętych, strunowych i elektronicznych. Wybór skali pozwala na uzyskanie efektów zbliżonych do muzyki klasycznej, chińskiej, japońskiej, współczesnej lub arabskiej. Poza tworzeniem własnych obrazów program pozwala na odegranie dźwięków stworzonych na podstawie gotowych plików graficznych, np. zdjęć. Uzyskane brzmienie obrazka będzie ulegało zmianie w zależności od wybranej skali i syntezatora.

W programie „Tablica” obraz jest tworzony z dużej wielkości pól, co pozwala w łatwy sposób przewidzieć efekt i zaplanować kompozycję. Program „Płótno” to drugie, bardziej rozbudowane narzędzie, które od aplikacji „Tablica” różni się wyższą rozdzielczością, większą ilością narzędzi malarskich, dodatkowym trybem odtwarzania i trybem dźwięku przy malowaniu.

Projekt „Malowanie dźwięku” adresowany jest do dzieci i młodzieży. Zajęcia mają na celu oswajanie z nowymi technologiami, rozwój kreatywności oraz poszerzanie wiedzy o kolorach i z zakresu teorii muzyki. Poprzez zobrazowanie zjawiska synestezji program działa stymulująco na wyobraźnię zarówno muzyczną, jak i wizualną odbiorcy. Instalacja może być wykorzystywana jako element terapii w daltonizmie i achromatopsji.

 

[...]

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.