Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Mali, wielcy programiści

26-09-2016 Autor: Anna Jędryczko
Współpraca przy...


 

Szkoła Podstawowa w Damicach od początku swojego istnienia stawia na budowanie umiejętności programistycznych uczniów. Dyrekcja placówki wie, że realizowanie projektów dotyczących nowych technologii to pretekst do rozwoju zawodowego nauczycieli.

Damice to wieś położona ok. 17 kilometrów na północ od Krakowa. Jedynym centrum edukacyjno-kulturalnym jest tu Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego – niewielka placówka publiczna kierowana przez osobę fizyczną. Do szkoły uczęszcza prawie setka dzieci, zespoły klasowe są małe, liczą od kilku do kilkunastu uczniów. Od początku swojego istnienia (2008 r.) placówka bierze udział w licznych ogólnopolskich programach i projektach, rozszerzając tym samym ofertę edukacyjną i motywując nauczycieli do ciągłych poszukiwań i rozwoju.


Początki kodowania


W 2013 r. damiccy uczniowie rozpoczęli swoją wielką przygodę z programowaniem, która trwa nieprzerwanie do dziś, a z każdym rokiem staje się coraz bogatsza i ciekawsza. Szkoła jako jedna z dwóch w Małopolsce została zaproszona do pilotażu programu Mistrzowie Kodowania, a następnie przystępowała do każdej kolejnej edycji (właśnie zakończyła się trzecia). Szybko okazało się, że możliwość poszukiwania własnych rozwiązań (których się nie wartościuje, tylko docenia ich oryginalność), współpraca, brak rywalizacji i twórcze rozwiązywanie problemów dają młodym koderom przestrzeń, w której czują się komfortowo i bezpiecznie. Dzieci są kreatywne i samodzielne. Kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć kodowania pozwala stwierdzić, że rolą nauczyciela w tej programistycznej przygodzie jest tylko przyniesienie do grupy małej zapałki, która może wywołać prawdziwy pożar pasji i zaangażowania. Uczniowie poznają narzędzie, czyli język programowania, a nauczyciele tak kierują zajęciami, by dzieci poznały jego możliwości. Na późniejszym etapie rola nauczyciela sprowadza się do wspierania uczniów, omawiania rodzących się pomysłów i udzielania pomocy, jeśli zaistnieje taka potrzeba.

W damickiej szkole nauka programowania zaczęła się od Scratcha jako niezwykle intuicyjnego i przyjaznego uczniom języka. Zaplanowane w siatce godzin zajęcia programowania dla klas IV–VI okazały się niewystarczające dla dużej grupy zainteresowanych, dlatego też dyrekcja postanowiła, że dzieci powinny uczyć się kodować także podczas niektórych zajęć świetlicowych, na kółku informatycznym i humanistycznym (Scratch to język, a co chcemy za jego pomocą powiedzieć, to już zależy od nas – równie dobrze nadaje się do rozmów o kulturze). Uczniowie biorą udział w Nocach Kodowania. Kolejne roczniki realizują zarówno scenariusze zaproponowane przez Mistrzów Kodowania, jak i własne, autorskie projekty.

W roku szkolnym 2015/2016 w szkole zostały wprowadzone zajęcia programowania we wszystkich klasach, a także zajęcia dodatkowe dla chętnych, czyli 90% wszystkich uczniów szkoły.


Różne grupy wiekowe


Najmłodsi poznają Scratcha Juniora – młodszego brata Scratcha, dedykowanego urządzeniom mobilnym z systemem Android. Wymagało to od szkoły zakupu tabletów; teraz każdy uczeń może pracować ze sprzętem w systemie 1:1, ale dzieci chcą współpracować ze sobą, dlatego często proszą o jeden tablet dla siebie i kolegi. Obecnie Scratch Junior dostępny jest również w wersji na komputer, więc znika potrzeba doposażania szkoły w sprzęt mobilny. Uczniowie najbardziej lubią tworzyć multimedialne kartki, rysować własnych bohaterów, wprawiać ich w ruch i nagrywać narrację do budowanych przez siebie animacji. Zajęcia obfitują w wiele pozytywnych emocji, a okrzyki radości w momencie sukcesu są najpiękniejszą informacją zwrotną dla nauczyciela.

 

[...]

Anna Jędryczko – nauczycielka języka polskiego, zajęć kodowania i robotyki w  Szkole Podstawowej w Damicach. Trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, prowadząca szkolenia dla dzieci i dorosłych. Entuzjastka łączenia nauk humanistycznych z nowoczesną technologią.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.