Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Świat map cyfrowych

11-09-2014 Autor: Wojciech Ł. Birula
autor : Rys. B. Brosz


 

Mapy cyfrowe nie zastąpią atlasu geograficznego czy historycznego, na pewno jednak mogą uatrakcyjnić zajęcia w terenie i w klasie. Nieskomplikowane narzędzia pozwalają uczniom samodzielnie tworzyć mapy cyfrowe, porządkując ich wiedzę o świecie.
 

Nowa podstawa programowa podkreśla znaczenie korzystania na zajęciach z przyrody, geografii czy innych przedmiotów z różnych źródeł informacji, m.in. map. W dodatku kładzie nacisk na praktyczny aspekt wiedzy i zdobywanie jej w trakcie ćwiczeń praktycznych. Jak podaje raport „Marketing mobilny w Polsce 2013–2014”, prawie 44% Polaków ma smartfony. Większość tych urządzeń wyposażona jest w odbiornik GPS z mapą. Warto oswoić ucznia z mapą właśnie w takiej postaci np. podczas zajęć terenowych.

Gdzie ja jestem?

Przygodę z mapami cyfrowymi najłatwiej zacząć nie w klasie, ale na szkolnej wycieczce po okolicy. Uczestnicy wyposażeni w smartfon lub tablet z systemem Android mogą pobrać aplikację Moje trasy i za jej pomocą zarejestrować trasę wycieczki. Aplikacja umożliwia zapis trasy i późniejsze jej nałożenie na mapę Google Maps. Do tej zabawy nie jest potrzebna znajomość współrzędnych geograficznych, nic nie stoi więc na przeszkodzie, by wykorzystać ją na zajęciach z przyrody już w szkole podstawowej. Z kolei w gimnazjum można ustalić i zarejestrować współrzędne geograficzne pojedynczych punktów wycieczki, np. za pomocą aplikacji Współrzędne GPS.

Aplikacji odczytujących współrzędne jest sporo. Z punktu widzenia nauczyciela ważne jest, by zwrócić uczniom uwagę na różne systemy zapisu współrzędnych geograficznych – część programów podaje współrzędne w formacie tradycyjnym (za pomocą stopni, minut i sekund kątowych, np. 51°14'00.1"N 17°42'40.9"E), a część używa tylko stopni z rozszerzeniem dziesiętnym po przecinku (np. 51.233356, 17.711349). Drugi system może okazać się przydatny przy odwrotnej zabawie, tzn. wprowadzaniu współrzędnych do wyszukiwarki Google Maps. Uzyskane efekty mogą być zresztą zaskakujące – rozbieżności i przesunięcia to dobry punkt wyjścia do omówienia dokładności odbiorników GPS oraz ograniczonego zaufania, z jakim należy traktować ich wskazówki np. w trakcie jazdy samochodem.

Przy wpisywaniu punktów z innych stron świata należy pamiętać o tym, że dla współrzędnych na półkuli zachodniej i południowej stosuje się liczby ujemne.

Geocaching, czyli cyfrowe skarby

W trakcie ostatnich Warsztatów Kartograficznych w moim gimnazjum szczególny entuzjazm wzbudziły zajęcia związane z geocachingiem, czyli zabawą w cyfrowe poszukiwanie skarbów. Dzięki wskazówkom i podpowiedziom zawartym w internecie uczestnicy zabawy zdobywają współrzędne schowków, które następnie należy odszukać w terenie, korzystając z odbiornika GPS. Odkrycie schowka jest odnotowywane zarówno w papierowym dzienniku schowka (tzw. log boo­ku), jak i na specjalnej stronie w internecie. Specyficzną odmianą geocachingu są tzw. geokrety, czyli pozostawianie w schowkach „podróżujących” drobiazgów, przenoszenie ich z jednej skrytki do drugiej oraz obserwowanie ich ruchu w internecie. Specjalnie oznakowana maskotka pozostawiona przez uczniów we Wrocławiu jutro może trafić do schowka na drugim końcu Niemiec, a za tydzień zostać przetransportowana przez innego miłośnika GPS do Hiszpanii. Same schowki tworzone są przez pasjonatów, często w dość zaskakujących miejscach – czasami będzie to dziupla starego drzewa w lesie, innym razem zmyślny schowek w ławce w ruchliwym punkcie miasta.

[...]

Wojciech Ł. Birula – tłumacz języka niderlandzkiego i niemieckiego, nauczyciel geografii i informatyki w gimnazjum w Dziadowej Kłodzie. Pasjonuje się Linuksem, wolnym oprogramowaniem oraz nauką języków obcych.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.