Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Przepis na stworzenie gry miejskiej

11-09-2014 Autor: Agnieszka Bilska
Mapa z rozszerzoną...
ARIS to świetna...


 

Co czwarty polski 13-latek cierpi na nadwagę – alarmuje Światowa Organizacja Zdrowia. Jest na to recepta. Czas przenieść naukę w realny świat – poza szkolne mury. Dzięki technologii mobilnej szkoła może być wszędzie.
 

Za swoją misję uważam zarażenie ideą stosowania gier w procesie nauczania sceptycznie nastawionych nauczycieli, rodziców, a także uczniów – bo choć brzmi to niewiarygodnie, również w ich gronie są wrogowie gier. W zeszłym roku miałam przyjemność zaprojektowania i przeprowadzenia edukacyjnej gry miejskiej dla nauczycieli na ogólnopolskiej konferencji Inspir@cje 2013. Gra toczyła się na warszawskiej Starówce.

Gry w terenie z warstwą wirtualną

Gry wideo, w których gracz na wiele godzin wciela się w głównego bohatera, wyrusza na misję, szuka wskazówek, rozwiązuje zagadki, a także pokonuje swoje słabości i przeciwników, toczą się głównie w fantastycznym świecie na ekranie monitora. Niestety, jest to aspekt gier wideo, który lubimy najmniej. Gracz spędza wiele godzin bez ruchu w pozycji siedzącej, w zamkniętym pomieszczeniu, jakby wchłonięty przez wirtualny wymiar.

Rozwiązaniem może być rzeczywistość AR (augmented reality). Jest to rozwiązanie technologiczne polegające na nakładaniu na rzeczywisty obraz z kamery smartfonu, tabletu, PC generowanych komputerowo w czasie rzeczywistym mediów, takich jak obraz, dźwięk czy wideo. Czy nie byłoby genialnie, gdyby uczestnicząc w grze miejskiej, uczeń mógł chodzić od punktu do punktu, podczas gdy na ekranie jego smartfona wyświetlałyby się postacie, komunikaty, obrazy i filmy nałożone niczym dodatkowa warstwa na obraz rzeczywistości? Gra w rozszerzonej rzeczywistości to doskonały pretekst, żeby przenieść naukę w plener i wyrwać się z uczniami poza mury szkoły. To metoda na zmyślne połączenie ruchu ze zdobywaniem wiedzy, odkrywaniem ciekawych lokalizacji, zwiedzaniem znanych i nieznanych miejsc. Wykorzystanie do tego celu urządzeń mobilnych i rozszerzonej rzeczywistości wydaje się idealnym wyjściem.

Przydatne aplikacje

Spośród gier terenowych wszyscy z dzieciństwa pamiętamy podchody. Ich odmianą jest scavenger hunt – gra na czas, która polega na poszukiwaniu na wyznaczonym terenie określonych przedmiotów lub wykonywaniu zadań z listy wręczanej graczom na starcie. Gra miejska to kombinacja tych dwóch rodzajów gier, jednak w przeciwieństwie do tradycyjnych podchodów nie występuje w niej drużyna, która ucieka, zostawiając wskazówki w formie strzałek narysowanych kredą na asfalcie czy kartek przypiętych do drzewa albo schowanych pod kamieniem. Zamiast tego gracze mają za zadanie indywidualnie lub w zespołach szukać ukrytych wskazówek, a także rozwiązywać zagadki i łamigłówki porozmieszczane na rozległym terenie przez organizatorów. Łączy je zazwyczaj jakaś fabuła oraz wytyczona trasa, którą należy pokonać w jak najkrótszym czasie.

Technologie mobilne pozwalają na urozmaicenie i wzbogacenie analogowej gry miejskiej nie tylko o zdjęcia, nagrania audio i wideo, ale również o nawigację satelitarną, cyfrowy kompas oraz czujniki odległości, prędkości, położenia, natężenia dźwięku czy pola magnetycznego. Poszukując aplikacji nadających się do zrealizowania gry miejskiej, natknęłam się na cztery odpowiednie narzędzia, z czego trzy od razu musiałam odrzucić, bo albo były kosztowne, albo przeznaczone na iPhone'a, z którego nie korzystam. Były to: 7scenes (7scenes.com), SCVNGR (scvngr.com), ARIS (arisgames.org) – świetna bezpłatna aplikacja, którą polecam użytkownikom iPhone’a, oraz ARLearn (tinyurl.com/jwke8od).

[...]

Agnieszka Bilska – nauczycielka języka angielskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach. Pasjonatka nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz gier i gamifikacji, trenerka w komponencie e-nauczyciel Cyfrowej Szkoły oraz w programie CEO Aktywna Edukacja, ambasador edukacyjny firmy Intel. Prowadzi na Facebooku stronę „Gamifikacja Edu”. Należy do społeczności nauczycieli „Superbelfrzy RP”.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.