Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Mobilne nauczanie przedmiotów przyrodniczych

11-09-2014 Autor: Tomasz Kocur
SyPressure (Barometer)
Ultra GPS Logger Lite
Miernik Dźwięku Lite


 

Jednym z kierunków rozwoju współczesnej edukacji przyrodniczej jest zwiększenie liczby zajęć w terenie. Dzięki urządzeniom mobilnym można uczyć fizyki i innych przedmiotów przyrodniczych w sposób zarówno ciekawy, jak i efektywny.
 

W polskich szkołach często można zauważyć znak zakazu używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych podczas lekcji. Zakaz ten niejednokrotnie wynika bezpośrednio z regulaminów uczniowskich. Problemem nie jest jednak samo używanie nowych technologii, ale stosowanie ich tylko do rozrywki. Dlatego warto się zastanowić, jak z pożytkiem wykorzystać mobilną technologię, która znajduje się w kieszeni prawie każdego ucznia. Należy to oczywiście robić zgodnie z wcześniej przyjętymi zasadami użytkowania.

Dokumentacja pracy

Często zachęcam swoich uczniów do korzystania ze smartfonów do dokumentowania prac i wyników podczas samodzielnych eksperymentów laboratoryjnych. Moi uczniowie muszą wcześniej zaplanować doświadczenie i wybrać metodę pomiaru. Dzięki temu mają szansę na zdobycie podstawowych umiejętności badawczych, takich jak analiza sytuacji problemowej, określenie czynników mających wpływ na zjawisko, postawienie odpowiedniej hipotezy, wybranie metody pomiaru, zaplanowanie i przygotowanie sprzętu pomiarowego czy właściwa analiza i ocena zebranych wyników.

Zorganizowanie lekcji

Jeśli zakres podstawy programowej realizowany jest w dużej mierze metodą projektu edukacyjnego, możemy sobie pozwolić na kilka wyjść „edukacyjno-badawczych” w roku szkolnym, burząc z całkowitą premedytacją mało efektywny system klasowo-lekcyjny w naszej szkole. Mogą to być wyjścia do ośrodków naukowych, takich jak Centrum Nauki Kopernik, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy, Astrobaza Kopernik czy Planetarium. Okazją do przeprowadzenia eksperymentu może być również wycieczka szkolna lub zwykłe wyjście edukacyjne poza teren szkoły.

Do pomiarów jakościowych (natężenie dźwięku, ciśnienie czy wysokość i szerokość geograficzna) możemy użyć aplikacji dostępnych na naszych smartfonach lub tabletach, np. SyPressure (Barometer), Ultra GPS Logger Lite lub Miernik Dźwięku Lite. Urządzenia te wykorzystują w tym celu membranę głośnika i mikrofony oraz nadajnik i odbiornik systemu GPS.

Smartfony i tablety coraz częściej wyposażane są w dodatkowe czujniki, tj. barometr, termometr i higrometr (do pomiaru wilgotności). Istnieje nawet wybór aplikacji do nagrywania i analizowania danych, np. Galaxy S4 Sensors. Jest to narzędzie pokazujące dane z czterech czujników telefonu Samsung Galaxy S4: temperatury otoczenia, wilgotności względnej, ciśnienia atmosferycznego i natężenia światła.

Mobilne lekcje przyrody

Takie stacje pogodowe świetnie sprawdzą się podczas lekcji w górach, mającej na celu badanie zależności między wysokością n.p.m. a ciśnieniem. Możemy zorganizować z naszymi uczniami ognisko i wytłumaczyć, że w procesie spalania wilgotność powietrza rośnie (co nie jest wcale takie intuicyjne). Przy okazji możemy też zmierzyć temperaturę powietrza na różnych wysokościach w pobliżu ogniska i wyjaśnić zjawisko konwekcji. Z kolei za pomocą luksomierza do pomiaru natężenia światła zbadamy oświetlenie.

[...]

Tomasz Kocur – prezes Fundacji Edukacji Społecznej „Kuźnia” w Toruniu, nauczyciel fizyki, matematyki i informatyki w toruńskich szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Autor innowacyjnego programu nauczania fizyki „Fundamenty przyrody – nowoczesna fizyka”. Laureat plebiscytu Belfer Roku 2011 i 2012 Pomorza i Kujaw.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.