Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Nauczanie za pomocą technik wideo

07-09-2015 Autor: Anna Równy
autor : Rys. B. Brosz


 

Tworzenie wideolekcji i wideoinstruktaży, a także zapisy projektowych działań to sposoby wykorzystania technik wideo, które cieszą się największą popularnością w edukacji. Wynika ona m.in. z łatwości realizacji materiałów audiowizualnych.
 

Jeszcze kilka lat temu pojęcie „edukacja wizualna” ograniczało się do sztuk plastycznych i wizualnych. Dzisiaj z powodzeniem można je rozszerzyć o nauczanie przy użyciu mediów wykorzystujących wideo. Dydaktyka audiowizualna, czyli teoria oraz praktyka stosowania technicznych środków wzrokowo-słuchowych w procesie nauczania jest szeroko wykorzystywana we współczesnej szkole, ponieważ nie tylko odwołuje się do idei nauczania polisensorycznego, ale też realizuje założenia TIK w edukacji i uatrakcyjnia tok lekcji. We współczesnej metodyce pojawia się również pojęcie „wideodydaktyka”, które serwis Enauczanie.com definiuje jako nauczanie poprzez serwisy wideodydaktyczne oraz tworzenie materiałów wideo przez uczniów1. Widać w tym niewątpliwą wartość dydaktyczną i wychowawczą: uczniowie pracują w grupach, doskonalą kompetencje społeczne, rozbudza się ich motywacje i aktywizuje do kreatywnych działań. Dzięki temu więcej zapamiętują, ponieważ uczą się poprzez działanie.

W 2008 r. portal Edunews.pl opracował raport „Cyfrowe filmy wideo jako narzędzia edukacji”2, bazując na amerykańskich i europejskich doświadczeniach. Wynika z niego, że samo użycie przekazu audiowizualnego nie jest równoznaczne z sukcesem dydaktycznym. Ponadto uczniowie najefektywniej pracują z krótkimi materiałami wideo lub z wybranymi fragmentami filmów, które następnie obudowane są zadaniami. Niewątpliwie największym atutem opisywanych materiałów jest ich interaktywność, możliwość ponownego odtwarzania i umieszczania komentarzy. Dydaktycy zajmujący się zagadnieniem wideoedukacji zwracają uwagę na brak bezpośredniego kontaktu z nauczycielem, który może zmotywować, na bieżąco odpowiedzieć na pytania i wyjaśnić wątpliwości. Trudno w tej sytuacji mówić o indywidualizacji procesu nauczania. Ktoś powie, że komentowanie pod materiałami i śledzenie postępów ucznia w specjalnym panelu dla nauczyciela zastępuje bezpośredni kontakt, warto jednak się zastanowić, czy młodszym dzieciom nie są również potrzebne żywe relacje z nauczycielem-mistrzem.

YouTube, Akademia Khana i TED-Ed

Pierwsze materiały wideo związane z nauczaniem zaczęły pojawiać się na platformie YouTube. Ich niezwykła popularność wyniknęła z pozytywnych konotacji związanych z rozrywkową funkcją tego serwisu. Idąc tym tropem, Salman Khan skorzystał z gościnności YouTube i w 2006 r. założył Akademię Khana, czyli platformę edukacyjną, która wspiera edukację formalną i nieformalną za pomocą krótkich, dynamicznie zmontowanych filmów z prostymi, czytelnymi komentarzami. W chwili obecnej Khan Academy zawiera ponad 5 tysięcy filmów stworzonych według schematu: prezentacja wideo i ćwiczenia z nią związane.


[...]

Anna Równy – edukator filmowy i medialny, autorka serii podręczników do języka polskiego „Ponad słowami” dla szkół ponadgimnazjalnych i licznych publikacji z zakresu metodyki nauczania o filmie i mediach, członkini grupy Superbelfrzy RP.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.