Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Innowacyjne formy nauczania, czyli Akademia Khana i kursy MOOC

07-09-2015 Autor: Marcin Zaród
Zrzut przedstawiający...


 

W świecie edukacji coraz większy nacisk kładziony jest na uczenie się, a nie nauczanie. Duże możliwości takiej personalizacji daje wykorzystanie zasobów Akademii Khana i otwartych masowych kursów internetowych, czyli MOOC (Massive Open Online Courses).
 

Ubiegłoroczna edycja raportu Horizon1, opracowanego przez niezależnych ekspertów zrzeszonych w grupie New Media Consortium, wśród aktualnych wyzwań związanych z integracją technologii w edukacji wymienia integrację spersonalizowanego uczenia się (Integrating Personalized Learning). Z raportu wynika, że zadanie to jest poważnym wyzwaniem, ale dysponujemy obecnie technologiami, które pozwalają skutecznie stawić mu czoła.

Do zasobów dostępnych dzięki nowym technologiom należą Akademia Khana oraz kursy MOOC. Stworzony przez Salmana Khana portal, którego zasoby jeszcze do zeszłego roku dostępne były głównie w języku angielskim, za sprawą wysiłków prof. Lecha Mankiewicza oferuje teraz pod adresem pl.khanacademy.org materiały przetłumaczone na język polski (portal funkcjonuje w wersji beta, gdyż prace nad kolejnymi tłumaczeniami wciąż trwają). W skrócie wykorzystanie Akademii Khana polega na oglądaniu krótkich, kilkuminutowych filmików objaśniających dane zagadnienie lub zawierających instrukcje dotyczące sposobu rozwiązania jakiegoś problemu. Następnie zdobyta wiedza lub nowe umiejętności są sprawdzane w formie krótkich zadań testowych.

Coraz więcej materiałów

Obecnie w Akademii Khana do wyboru mamy przetłumaczone na język polski zadania, materiały i objaśnienia z matematyki (od najprostszych zadań typu dodawanie i odejmowanie do 10 aż po równania całkowe i rachunek różniczkowy), fizyki, chemii, biologii oraz informatyki (np. kurs programowania w językach Java Script i HTML). Osoby znające język angielski mają również dostęp do materiałów i zadań dotyczących muzyki, historii i sztuki.

Twórcy Akademii Khana wykorzystują zasady gamifikacji, tzn. mechanizmy znane z gier przeniesione do edukacji, jak na przykład punkty i odznaki zdobywane przez użytkownika, które stanowią dodatkową motywację do poznawania kolejnych zagadnień. Jednocześnie jest to informacja zwrotna dotycząca postępów. Akademia Khana jest też przykładem Adaptive Learning Environment, czyli środowiska uczenia się, które jest dostosowywane do poziomu użytkownika. Oznacza to, że treści i zadania sugerowane użytkownikowi zmieniają się w zależności od tego, jak uczeń radzi sobie z przerabianymi aktualnie zadaniami.

Z punktu widzenia nauczyciela ciekawą opcją jest wgląd w dane przedstawiające postępy poszczególnych uczniów (learning analytics).

[...]

Marcin Zaród – Nauczyciel roku 2013, członek grupy Superbeflrzy RP, anglista w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie. Jeden z twórców tarnowskiej Fabryki Przyszłości, ekspert i trener w projekcie Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.