Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

QR Quest, czyli podchody w wersji elektronicznej

07-09-2015 Autor: Joanna Apanasewicz


 

Dzieci rzadko bawią się w podchody, bo najczęściej nie znają tej zabawy. Zaproponowanie uczniom takiej gry spotkałoby się prawdopodobnie z umiarkowanym odzewem, ale z pewnością nikt nie odmówi udziału w podchodach, jeśli wykorzystamy w nich tablety i kody QR.
 

Zabawa w podchody to gra terenowa wywodząca się z kręgów harcerskich. W grze biorą udział dwie grupy. Jedna z nich ucieka i zostawia po drodze wskazówki oraz zadania do wykonania. Druga zaś, szukając przeciwnika, musi rozwiązywać łamigłówki, korzystać z podanych wskazówek i podążać za nimi.

Na stronach internetowych można napotkać termin QR Quest, który jest odmianą gry zatytułowanej Scavenger Hunt, polegającej na wyszukiwaniu w najbliższym otoczeniu przedmiotów umieszczonych na liście. QR Quest jest bardzo podobny, z tym że wykorzystuje kody z zaszyfrowanymi wskazówkami (np. dokąd iść, gdzie znaleźć kolejną podpowiedź). Po obejrzeniu kilku internetowych relacji z przeprowadzonych zabaw uznałam, że są to po prostu jak podchody, tyle że w wersji elektronicznej.

Popularną zabawą w okresie wielkanocnym jest szukanie pochowanych jajek. Podczas ostatnich świąt postanowiłam wykorzystać w trakcie tych poszukiwań kody QR. Dzieci szukały karteczek z kodami ukrytych w plastikowych pojemnikach po czekoladowych jajkach Kinder. Każda karteczka po zeskanowaniu dawała wskazówkę, gdzie szukać następnego pojemniczka. Na końcu czekał upragniony skarb.

Dzieci bardzo lubią rozwiązywać zagadki. Wyszukałam te, które dotyczą przedmiotów domowych (łóżko, okno, lodówka itd.), zakodowałam je na stronie classtools.net/QR, a następnie wydrukowałam i ułożyłam z nich łańcuszek. Pierwszy kod wręczyłam osobiście, kolejne trzeba było znaleźć samodzielnie. Rozwiązanie zagadki wskazywało dalszą drogę, a na końcu tego łańcuszka czekała słodka niespodzianka.

Również w szkole nie brakuje okazji do przeprowadzenia takiej zabawy. Choć gra nie jest trudna do przeprowadzenia, należy ją jednak dobrze zaplanować. Przy dużej liczbie osób uczestniczących warto stworzyć mniejsze grupy. W licznej grupie mogą powstać spory, kto ma skanować, czytać, rozwiązywać zagadki itd. Należy również szczegółowo zaplanować trasę, wybrać konkretne przedmioty i miejsca, a następnie ułożyć związane z nimi zagadki lub łamigłówki. Kolejnym krokiem jest zakodowanie i wyraźne oznaczenie kodów, gdyż w przypadku pomieszania kartek będziemy zmuszeni sami skanować kody i rozwiązywać zadania, a to zajmie nam dodatkowy czas. Po rozwieszeniu kartek nie pozostaje nic innego, jak obserwować zachowanie dzieci podczas zabawy i dyskretnie nadzorować ich działania. Jednocześnie należy unikać bezpośredniego udziału w grze i kierowania nią.


[...]

Joanna Apanasewicz – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach młodszych i przedszkolu. Pracuje w „Małej Szkole” w Koninie Żagańskim (województwo lubuskie). W swojej pracy wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne, które są jednocześnie jej pasją. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu przedmiotów z otoczenia.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.