Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Wykorzystanie świata gry Minecraft w nauczaniu

29-02-2016 Autor: Justyna Płatek
Automatyczna kolejka...
Creeper – najsłynniejszy...


 

Minecraft to hit na rynku gier komputerowych. Ta uwielbiana przez uczniów gra o budowaniu z klocków może stać się uniwersalnym narzędziem dydaktycznym, które zagości na cyfrowych lekcjach większości przedmiotów szkolnych.
 

Minecraft to jedna z najpopularniejszych gier na świecie. Przez cztery lata, które minęły od wydania tej niepozornej na pierwszy rzut oka gry, sprzedała się ona w zawrotnej liczbie ponad 70 milionów kopii. Minecraft jest szczególnie popularny wśród najmłodszych odbiorców cyfrowej rozrywki. Uczniowie ekscytują się wydobywaniem tajemniczych „diaxów”, dyskutują na przerwach o formułach „craf­tingu” i chodzą w koszulkach z wizerunkiem zielonego Creepera. Czym jednak się zajmują, spędzając godziny w świecie wirtualnych, pikselowych klocków? I czy fenomen popularności Minecrafta można wykorzystać w edukacji?


Minecraft: Education Edition


Na początku roku Microsoft ogłosił realizację nowej wersji gry Minecraft: Education Edition. Ma być ona następcą MinecraftEdu i zawierać jeszcze więcej funkcji ułatwiających prowadzenie zajęć. Tytuł ma być dostępny do darmowych testów latem 2016 r.


Gra o budowaniu z klocków

Kiedy skandynawski twórca gier Markus Persson zaczął pracę nad własną, niezależną grą komputerową, jej prototyp zdobył duże uznanie wśród graczy. Persson zdecydował więc, że zrezygnuje z pracy na etat i poświęci się rozwijaniu własnego projektu. W 2010 r. wraz z grupą znajomych stworzył Mojang AB – małą firmę, która miała osiągnąć wielki sukces. Minecraft szybko stał się hitem rynku gier niezależnych. Pierwszy rok przyniósł milionowe zyski ze sprzedaży oraz prestiżowe nagrody przyznawane w środowisku twórców gier niezależnych. Minecraft został dostrzeżony przez graczy na całym świecie i w ciągu kilku lat od jego wydania zyskał status kultowego.

Dla niewtajemniczonych popularność tego tytułu może być nieco zaskakująca. Wątpliwości może budzić uproszczona, niekonwencjonalna szata graficzna gry oraz brak jednoznacznego celu rozgrywki. To, co z perspektywy dorosłych bywa postrzegane jako wada, jest głównym czynnikiem przyciągającym najmłodszych do zabawy w świecie Minecrafta. Prosta grafika rozbudza wyobraźnię i pozwala na nieograniczone reinterpretowanie i dodawanie znaczeń do symbolicznych obiektów występujących w grze. Wirtualny świat staje się nowoczesną piaskownicą, w której możliwa jest swobodna kreacja przy użyciu nieograniczonej liczby kolorowych bloków o różnych właściwościach. Doświadczenie gry w Minecrafta w trybie budowania (creative) można przyrównać do zabawy wirtualnymi klockami Lego. W tym trybie nie ma misji, zadań czy zbierania punktów. Minecraft różni się więc od klasycznych gier – twórcy nie narzucają graczom gotowych scenariuszy rozgrywki, uczestnicy zabawy samodzielnie wymyślają jej temat i przebieg.

[...]


Justyna Płatek – absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, autorka scenariuszy edukacyjnych. Na co dzień prowadzi zajęcia z programowania w grze Minecraft w start-upie edukacyjnym MindCloud. Propagatorka wykorzystania gier i nowych technologii w edukacji, działa w Towarzystwie Miłośników Gier Umysłowych oraz Polskim Stowarzyszeniu Go.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.