Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Poznawanie przyrody przy użyciu tabletów

26-02-2016 Autor: Joanna Apanasewicz


 

Uczniowie chętnie biorą udział w zajęciach, podczas których przeprowadzane są doświadczenia i eksperymenty. Wykorzystanie metod aktywizujących przy okazji omawiania zjawisk pogodowych uatrakcyjni lekcję i ułatwi dzieciom przyswojenie wiedzy.
 

Podjęcie na zajęciach tematu żywiołów zawsze spotyka się z pozytywnym odzewem ze strony moich uczniów, co widać m.in. na przykładzie lekcji dotyczącej wiatru. Podobają mi się zajęcia dla dzieci prowadzone przez naukowców, podczas których wyjaśniane są prawa fizyki, matematyki czy chemii. Doświadczenia i eksperymenty przykuwają uwagę ucznia i zachęcają do działania oraz poznawania świata. Dlatego też od początku bieżącego roku szkolnego dla moich trzecioklasistów prowadzę w szkole koło naukowe o charakterze przyrodniczym. Wyszukałam w sieci strony WWW oferujące scenariusze całych lekcji oraz opisy doświadczeń i wskazówki dotyczące ich przeprowadzania. Większość z nich zapisałam na Padlecie, który nazywa się „Z nauką za pan brat” (bit.ly/1OPMDex). Zarejestrowałam się również na stronie Uniwersytetu Dzieci (scenariuszelekcji.edu.pl), aby zdobyć dyplom nauczyciela tejże uczelni. Bardzo ciekawym i inspirującym miejscem jest też strona Ekokalendarza (ekokalendarz.pl), zawierająca różnorodne pakiety edukacyjne wraz z propozycjami do działań praktycznych w ramach obchodzonych świąt, w tym Dnia Wiatru, który przypada na 15 czerwca.

Lekcję zaczęliśmy od przeczytania wiersza, który opowiadał o czynnościach wiatru. Element poetycki zajmował jednak niewielki fragment lekcji, gdyż większa część zajęć miała charakter naukowy. Już na początku uczniowie zostali postawieni przed problemem, który musieli samodzielnie rozwiązać, a mianowicie: czy wiatr ma dużą siłę i czy potrafi przenosić elementy z miejsca na miejsce? W tym celu niezbędne było wykonanie prostego doświadczenia, w którym uczniowie za pomocą wachlarzy wprawiali powietrze w ruch, a następnie usiłowali wprawić w ruch przedmioty przygotowane specjalnie do tego doświadczenia. Przedmioty miały różny ciężar, objętość, kształt i umiejscowione były na różnych płaszczyznach. Wyciąganie wniosków z tego doświadczenia pozwoliło płynnie przejść do poszukiwania odpowiedzi na kolejne pytanie dotyczące korzyści i szkód, jakie wiatr przynosi ludziom. Była to świetna okazja do wyszukiwania praktycznych zastosowań wiatru w życiu codziennym, dyskutowania i komentowania propozycji koleżanek i kolegów. Podczas takich zajęć ważne jest, aby każdy mógł wypowiedzieć swoje zdanie i uzasadnić je. Doskonale kształtuje się wtedy umiejętność formułowania wypowiedzi. W budowaniu tej umiejętności oraz wzbogacaniu zasobu słownictwa pomagają również ćwiczenia językowe, takie jak np. tworzenie rodzin wyrazów. W przeprowadzeniu takiego rodzaju ćwiczeń znakomicie sprawdziło się narzędzie AnswerGarden (answergarden.ch), które pozwala tworzyć chmury wyrazowe na bazie odpowiedzi osób uczestniczących w zajęciach.

Lekcje w klasach młodszych nie mogą być statyczne, dlatego też należy często zmieniać aktywności. Kolejnym działaniem było poznanie różnorodnych przyrządów służących do pomiaru wiatru oraz wykonanie prostego wiatrowskazu i nauka odczytywania kierunku wiatru. Przed lekcją przygotowałam niezbędne materiały do wykonania przyrządu i krótko wyjaśniłam, jak należy go wykonać. Po wykonaniu potrzebowaliśmy jeszcze kompasu, aby wyznaczyć kierunek północny. Posłużyliśmy się aplikacją tabletową o nazwie Kompas (bit.ly/1hOkA2V), która umożliwiła nam wykonanie dalszych kroków zadania – ustawianie wiatrowskazów według wskazań kompasu oraz określanie kierunku wiatru nie sprawiło moim uczniom większych trudności.


[...]

Joanna Apanasewicz – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach młodszych i przedszkolu. Pracuje w „Małej Szkole” w Koninie Żagańskim (województwo lubuskie). W swojej pracy wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne, które są jednocześnie jej pasją. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu przedmiotów z otoczenia.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.