Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Najlepsze platformy dla edukacyjnych blogerów

11-03-2015 Autor: Tomasz Mikołajczyk
Tak wygląda przykładowy...

 

 

Blogi na stałe wpisały się w krajobraz internetowej codzienności. Może je prowadzić każdy – polityk, szydełkująca sąsiadka z trzeciego piętra czy amator fotografii. Coraz lepsze platformy do blogowania ułatwiają publikowanie online.

 

W każdym z przywołanych przykładów bloger coś osiąga (lub pragnie osiągnąć) – polityk walczy o rozgłos, ocieplenie wizerunku czy elektorat, sąsiadka szuka uznania, a może i nawet klientów, chwaląc się swoimi pracami, natomiast amator fotografii, publikując swoje niedoskonałe prace, dzięki komentarzom dowie się, co może poprawić w zakresie robienia zdjęć. Czego zatem w blogowaniu szuka edukacja?

 

Nowy wymiar blogowania

Już dawno blogi przestały kojarzyć się jedynie z pamiętnikami nastolatków. Istnieją w Sieci mniej lub bardziej profesjonalne blogi tematyczne, których autorzy skupiają się na jednym wąskim zagadnieniu. Obok nich są blogi wizerunkowe polityków i celebrytów. Blogują przykładowo Katarzyna Hall, Janusz Palikot, Maja Sablewska czy Radosław Kotarski, czyli twórca programu popularnonaukowego Polimaty. Pojęcie bloga należy rozumieć możliwie szeroko – pojawiające się regularnie wpisy nie muszą być tekstowe. Coraz częściej mamy do czynienia z wideoblogami lub blogami prezentującymi wyłącznie grafiki. Nierzadko okazuje się też, że autorem bloga nie jest jedna osoba, jak to było kiedyś, ale cały zespół redakcyjny (szczególnie w wypadku większych projektów).

Niezależnie od tego, które z rozwiązań blogowych zostanie wykorzystane w pracy z uczniami, należy sprawić, aby była to dla nich świetna przygoda połączona z nauką odpowiedzialności za swoje słowa.
 

 

Zalet blogowania jest sporo: możliwość uzewnętrznienia się, szansa na trafienie do potencjalnie dużego grona odbiorców, niski koszt prowadzenia takiego medium. Te zalety mogą, a nawet powinny być wykorzystane w procesie nauczania zarówno przez nauczyciela, jak i ucznia. Należy jednak jasno określić cel bloga. W wypadku nauczyciela może to być przykładowo tworzenie kompendium wiedzy dla uczniów z możliwością włączania chętnych do dyskusji i zadawania im dodatkowych zadań domowych. Można też po prostu założyć blog klasowy, który umocni poczucie wspólnoty i zintegruje grupę.

 

[...]

 

Tomasz Mikołajczyk – nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej nr 9 w Tarnowskich Górach. Bloger (www.paninformatyk.com.pl) i zwolennik wykorzystywania nowych technologii w edukacji. Moderator w programie CEO „Aktywna Edukacja”. Poza szkołą – audytor systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji wg ISO 27001 w administracji oraz szkoleniowiec IT.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.