Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Edukowanie poprzez blogowanie

11-03-2015 Autor: Marta Florkiewicz-Borkowska
Blogi prowadzone przez...

 

 

Warto wykorzystać przestrzeń, w której funkcjonują nasi uczniowie, aby wzajemnie się inspirować i efektywniej uczyć. Blogi pozwalają wyjść poza schemat, poza system, poza mury szkoły – w wirtualną rzeczywistość dzieci i młodzieży.

 

WSieci roi się od blogów na różne tematy. Prowadzone są przez rozmaitych ludzi – ich wiek, zawód i biegłość redakcyjna nie odgrywają większej roli. Ważne, aby się komunikować, wymieniać informacjami, prowadzić dialog, dzielić się doświadczeniem i wiedzą, pozostać w interakcji z innymi. Czyż nie o to samo chodzi w edukacji? Internet daje nam możliwość nauczania i uczenia się wszędzie, bez formatek, bez szablonów, ale za to w sposób twórczy i kreatywny.

W nowoczesnej dydaktyce występuje od pewnego czasu pojęcie blogodydaktyki, zajmującej się procesami nauczania i uczenia się za pomocą bloga. Wykorzystanie blogów w edukacji rozwija wiele kompetencji społecznych. Blogodydaktyka kształci zdolność do komunikowania się, doskonali sztukę pisania, pobudza kreatywność, uczy oceny i weryfikacji informacji znalezionych w Sieci oraz świadomego poruszania się w świecie mediów cyfrowych. Prowadzenie bloga mobilizuje do rzetelnej i systematycznej pracy, wzmacnia motywację wewnętrzną poprzez umożliwienie zaprezentowania swojej wiedzy, umiejętności i opinii szerszemu gronu odbiorców. Oczywiście, blogosfera stawia przed nami także nowe edukacyjne wyzwania, takie jak poznanie zasad bezpieczeństwa w internecie, a także znajomość prawa autorskiego i polityki prywatności.

 

Wszyscy mają bloga – mam i ja

W pewnym momencie mojej pracy nauczycielskiej zaczęłam się dusić w narzuconych schematach i ramach. Pomysły nie miały ujścia, a było ich coraz więcej. Założyłam bloga przedmiotowego, najpierw z języka niemieckiego – deutschfun (deutschfun-pielgrzymowice.blogspot.com), a później z zajęć technicznych – handmade (handmade-pielgrzymowice.blogspot.com). I to był strzał w dziesiątkę. Na blogu opisuję wszystko, co się dzieje na lekcjach z języka niemieckiego i co dotyczy tego przedmiotu. Zamieszczam materiały ułatwiające uczniom przygotowanie się do zajęć, kartkówek czy też sprawdzianów, prezentuję efekty pracy uczniów, promuję ich i pokazuję całemu światu. Prowadzenie blogów jest dla mnie czymś naturalnym. Nie wyobrażam już sobie mojej pracy bez wykorzystywania tego narzędzia.

Blog handmade zrodził się z potrzeby pokazania światu, że dzisiejsi nastolatkowie potrafią jednak coś więcej, niż tylko bawić się urządzeniami mobilnymi. Są twórczy i kreatywni, trzeba im tylko pokazać możliwości i pozwolić działać, a stworzą wyroby na miarę prawdziwych rękodzielników. Kolejnym krokiem do przodu okazał się blog projektu deutschhandgemacht (www.deutschhandgemacht.blogspot.com) prowadzony przeze mnie oraz moje dwie partnerki z Grecji i Włoch w ramach programu eTwinning. Ponownie okazało się, że blogowanie nie zna żadnych granic – ani terytorialnych, ani językowych.

 

Blogi nauczycielskie

Nauczyciele prowadzą swoje własne blogi, blogi klasowe, blogi przedmiotowe, blogi projektowe – prowadzą je sami lub współpracując ze sobą. Nigdy wcześniej kooperacja nauczycieli różnych przedmiotów z całej Polski, a nawet z całego świata nie była tak prosta, szybka i satysfakcjonująca jak w dobie internetu.

 

[...]

 

Marta Florkiewicz-Borkowska – nauczycielka języka niemieckiego. Jest entuzjastką nauki metodą projektu, uczenia przez nauczanie oraz nowoczesnych technologii. Od kilku lat stosuje na swoich lekcjach TIK, przez cały ten czas testując nowe narzędzia i aplikacje. Prowadzi dwa blogi: deutschfun z języka niemieckiego oraz handmade z zajęć technicznych. Jest autorką publikacji dotyczącej wykorzystania TIK na lekcjach języka niemieckiego. Należy do społeczności nauczycieli Superbelfrzy RP.

 

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.