Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Nowa klasa Google

10-03-2015 Autor: Marcin Springer

 

 

Czy w czasach cyfrowej szkoły budzące grozę zaklęcie nauczyciela „Dzieci, wyjmijcie karteczki” zastąpi wkrótce inne: „Dzieci, otwórzcie laptopy”? Dzięki Google Classroom jest to możliwe, bo z tym narzędziem organizowanie zajęć staje się prostsze niż dotychczas.

 

Cyfrowy nauczyciel dysponuje sporym arsenałem narzędzi i pomocy naukowych, które umiejętnie wykorzystane mogą stanowić doskonałe uzupełnienie lekcji, nadać jej inną niż dotychczas, ciekawą formę i wpłynąć pozytywnie na zaangażowanie ucznia. Z punktu widzenia nauczyciela nie do przecenienia jest także fakt, że odpowiednio dobrane „cyfrowe wspomagacze” mogą im zaoszczędzić sporo czasu i uwolnić od żmudnej pracy.

 

Google oferuje swoje produkty w wersjach edukacyjnych od wielu lat. W polskich szkołach z roku na rok ich popularność zyskuje na znaczeniu. Coraz więcej nauczycieli korzysta z poczty elektronicznej Gmail, tworzy i przechowuje swoje zasoby w „chmurze” na dysku Google, bloguje na Blogerze czy zamieszcza materiały wideo na kanałach YouTube'a. Nauczyciele mogą bezpłatnie korzystać z edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych i prezentacji Google.

 

Mimo niepodważalnych zalet tych aplikacji, mając do czynienia z tak dużą liczbą opcji i funkcji, nie tylko początkujący cyfrowy nauczyciel może czuć się przytłoczony i zdezorientowany. Uniwersalność narzędzia może paradoksalnie prowadzić do braku pomysłu na to, jak najlepiej z niego skorzystać w konkretnej sytuacji.

Technologia jest tylko narzędziem. W procesie dydaktycznym powinna być niewidzialna. Ważnym zadaniem nauczyciela jest jej umiejętne dobranie, tak by wspierała prowadzenie zajęć z uczniami, a nie była tylko zbędnym dodatkiem. Na takie dodatki nie możemy sobie pozwolić, gdyż już dzisiaj, jak wynika z najnowszych badań (Millward Brown, AdReaction, 2014), statystyczny Polak „wpatruje” się w ekran tabletu, komputera, telewizora czy smartfona blisko 6,5 godziny dziennie.

 

Czym jest Classroom

Classroom to najnowsza propozycja Google pozwalająca usprawnić pracę „cyfrowego” nauczyciela, uczynić ją łatwiejszą i efektywniejszą. Przy projektowaniu narzędzia udział brało blisko 100 nauczycieli i ponad 1000 uczniów, co każe przypuszczać, że finalne rozwiązanie spełnia oczekiwania obu grup zainteresowanych. Pierwsze testy Classroom rozpoczęto w maju 2014 r., a oficjalna premiera miała miejsce w połowie sierpnia ub.r.

Sednem tego rozwiązania jest uproszczenie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem Google Apps dla edukacji poprzez wprowadzenie nowych funkcjonalności związanych z tworzeniem klas, zadań, przesyłaniem dokumentów wśród uczniów oraz ocenianiem prac nadsyłanych do nauczycieli. Z narzędzia skorzystać mogą tylko użytkownicy posiadający aktywny pakiet Google Apps dla edukacji. Tak jak w przypadku innych produktów edukacyjnych Google użytkownikom Classroom nie są prezentowane żadne reklamy.

 

[...]

 

Marcin Springer – certyfikowany trener Google dla Edukacji. Prowadzi szkolenia z zakresu wykorzystania narzędzi Google w pracy nauczyciela. Prelegent, konsultant i wdrożeniowiec TIK w edukacji. Prowadzi stronę internetową www.springeronline.pl.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.