Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Wstęp do projektowania stron WWW w Joomla!

10-03-2015 Autor: Sławomir Pieszczek

 

 

Nawet nauczyciel bez wykształcenia informatycznego może zbudować i prowadzić szkolną stronę internetową. W cyklu artykułów pokazujemy, że dzięki dostępnym narzędziom każdy jest w stanie od podstaw stworzyć serwis internetowy.

CMS W SZKOLE CZ. I

 

eszcze kilka lat temu większość serwisów internetowych tworzona była przez profesjonalistów lub pasjonatów, którzy opanowali kilka języków programowania: HTML, CSS, JavaScript, PHP. Dzisiaj własne serwisy WWW może budować każdy – wystarczy podstawowa znajomość obsługi komputera i chęć rozwoju własnych umiejętności. Jest to możliwe głównie za sprawą systemów zarządzania treścią.

 

Zadania platform CMS

Content Management System (CMS, czyli system zarządzania treścią) to specjalna aplikacja internetowa, która – zainstalowana i uruchomiona na serwerze stron WWW – pozwala na utworzenie i zarządzanie serwisem WWW. Zarządzana treść serwisu to nie tylko tekst, ale również grafiki prezentowane np. w postaci galerii. Bardzo często szkolne serwisy udostępniają też różnego rodzaju dokumenty, m.in. szkolne zestawy programów i podręczników czy przedmiotowe systemy oceniania. CMS pozwala na szybkie przesłanie na serwer odpowiedniego pliku i opublikowanie go na szkolnej witrynie. Jeżeli na szkolnej stronie trzeba osadzić pliki wideo z serwisu YouTube lub Vimeo, to najszybciej i najłatwiej zrobimy to za pomocą CMS-a.

 

CMS Joomla! jest na tyle elastyczny, że w miarę rosnących potrzeb można go rozbudowywać. To doskonałe narzędzie do tworzenia szkolnych serwisów WWW.
 

 

Ogromną zaletą większości tego typu aplikacji jest rozdzielenie treści od sposobu jej prezentacji. Oznacza to, że za wygląd treści odpowiada tzw. szablon (template). Dzięki takiemu rozwiązaniu wystarczy kilka kliknięć, aby zmienić wygląd serwisu oraz sposób prezentowanych w nim treści. Tworzenie i edycja treści odbywają się przy użyciu prostych w obsłudze edytorów. My wprowadzamy treści, a system dba o umieszczenie ich w bazie danych i prezentację na stronie WWW. Oczywiście, w każdej chwili możemy wprowadzić zmiany lub usunąć wybrane treści.

 

Dlaczego akurat Joomla!?

Wybór CMS-ów jest ogromny. W serwisie opensourcecms.com znajdziemy spis kilkuset różnych rozwiązań, które rozpowszechniane są na licencji otwartego oprogramowania. W bardzo dużym skrócie oznacza to, że szkoła może z nich korzystać, nie ponosząc żadnych opłat. Uzupełnienie tej listy o płatne CMS-y daje pokaźną liczbę rozmaitych rozwiązań, które mogą się różnić funkcjonalnością, wykorzystywanymi technologiami czy wreszcie przeznaczeniem. Jedne doskonale nadają się do stworzenia bloga, inne zaś świetnie sprawdzą się jako platformy do prowadzenia sklepu internetowego. Z takiej liczby rozwiązań niełatwo wybrać odpowiednie dla nas narzędzie.

 

W Sieci znajdziemy mnóstwo różnego rodzaju opinii i rankingów opisujących najpopularniejsze systemy, ale nawet zapoznając się z informacjami publikowanymi w poważnych portalach technologicznych, nie jesteśmy w stanie stwierdzić, który CMS jest najlepszy. Zresztą, co to tak naprawdę miałoby oznaczać? Przecież wszystko zależy od indywidualnych potrzeb. Dlatego, aby nie narzucać wyboru tylko jednego CMS-a, przedstawiamy krótko, oprócz Joomla!, dwa inne najbardziej znane rozwiązania.

 

[...]

 

Sławomir Pieszczek – nauczyciel przedmiotów informatycznych w największej szkole w powiecie jaworskim – Powiatowym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworze. Autor książki „Joomla! 2.5. Praktyczny kurs”.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.