Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Programy do kopiowania danych

10-03-2015 Autor: Adam Jurkiewicz
Aplikacja Time Machine...
Free Desktop jest...

 

 

 

Użytkownicy komputerów dzielą się na tych, którzy jeszcze nie robią kopii zapasowych danych, i tych, którzy (już) je robią. Z myślą o nas wszystkich podpowiadamy, za pomocą jakich programów, jak często i co kopiować.

 

Przede wszystkim pamiętajmy, że nie trzeba kopiować wszystkich plików całego systemu operacyjnego – obowiązkowo musimy mieć jedynie kopie naszych danych prywatnych, które chcemy odtwarzać po ewentualnej awarii systemu. Sam system zazwyczaj da się łatwo zainstalować od początku, zresztą w przypadku jakiejkolwiek awarii zdecydowanie najbezpieczniej jest właśnie to zrobić.

 

Komercyjni dostawcy usług starają się udostępniać automatyczne kopie wszystkich ważnych danych na swoje serwery w tzw. chmurach (przestrzeniach dyskowych). Ale przecież nawet światowe korporacje mogą przestać istnieć, największe farmy serwerów stać się niedostępne, a właściciel firmy ma prawo pewnego dnia po prostu wyłączyć swoje usługi. A wtedy wszystkie nasze dane przepadną.

 

Bardzo ważnymi kwestiami związanymi z kopiowaniem danych są bezpieczeństwo i prawa autorskie. To, co możemy mieć na naszym komputerze legalnie w Polsce (np. zgodnie z dozwolonym użytkiem prywatnym lub edukacyjnym), może oznaczać złamanie prawa, kiedy nasze dane zostaną zapisane na dyskach w „chmurze” (podlegających najczęściej jurysdykcji Stanów Zjednoczonych Ameryki).

 

Pomimo wszystkich udogodnień, jakie dostajemy od dostawcy oprogramowania i systemów operacyjnych, warto również samodzielnie wykonywać kopie zapasowe na własnych nośnikach danych, takich jak: płyty DVD, zewnętrzne dyski podłączane przez USB, sieciowe serwery NAS i dyski w chmurze (patrz: ramka Gdzie archiwizować dane). Poniżej tłumaczymy, jak zarchiwizować dysk w różnych systemach operacyjnych.

 

Linux (dystrybucja Ubuntu, edukacyjny remiks FREE_Desktop)

Tu (podobnie jak w OSX) wszystkie dane użytkownika są przechowywane w jednym katalogu (tzw. HOME Directory), więc nie trzeba zastanawiać się, gdzie na dysku znajdują się dane konkretnego programu, np. Mozilla Thunderbird (poczta elektroniczna). Free Desktop jest wyposażony standardowo w Deja Dup – narzędzie będące domyślnym programem do wykonywania kopii zapasowych w systemach Ubuntu. Za pomocą tego prostego w obsłudze, intuicyjnego programu łatwo wykonamy kopię ważnych danych i zapiszemy ją we wskazanym przez nas miejscu.

 

Aby szybo stworzyć kopię za pomocą Deja Dup, wystarczy wskazać miejsce, w którym ma ona zostać wykonywana. Aplikacja pozwala wskazać: chmurę UbuntuOne, serwer FTP, serwer Linux poprzez usługę SSH, Sambę (MS-Windows/Linux), katalog udostępniony w usłudze WebDAV oraz dowolny dysk na komputerze lub podłączony poprzez USB.

 

Standardowo program ustawia kopię katalogu domowego, z wyłączeniem Kosza i katalogu plików pobranych z internetu, na cotygodniowy cykl wykonywania kopii. Są one przechowywane tak długo, jak długo jest miejsce na serwerze lub urządzeniu docelowym. Można wykonać kopię jednorazową, ustawić harmonogram ich tworzenia lub tworzyć je w określonym interwale czasowym. Kopię warto zabezpieczyć hasłem po to, aby nikt niepowołany nie mógł zobaczyć danych, nawet jeśli kopia zostałaby przechwycona.

 

[...]

 

Adam Jurkiewicz – koordynator projektu Wioowszkole Fundacji WiOO. Trener w zakresie nowych technologii w edukacji. Od ponad 15 lat użytkownik i administrator systemów UNIX oraz Linux.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.