Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Dialog i współpraca w mediach społecznościowych

23-01-2014 Autor: Agnieszka Bilska


 

Internet to naturalne środowisko uczniów. Spędzają w nim część swojego życia nie tylko na zabawie, ale również realizując zadania, które stawia przed nimi szkoła. Z dobrodziejstw mediów społecznościowych powinni skorzystać też nauczyciele.
 

Cytując znajomego nauczyciela: „Pokój nauczycielski jest miejscem, które inspiracją nie zaraża”. Trudno się dziwić, skoro większość z nas spędza w nim średnio kilkanaście minut w ciągu dnia, po kilka chwil na każdej przerwie. Pędzimy na dyżur, coś kserujemy, uzupełniamy dzienniki. Czasem się uda znad ekspresowej kawy zamienić parę zdań z kolegami. Podobnie jest na radach pedagogicznych.

Inspirujące szkolenia wciąż należą do rzadkości. Przytłoczonych nadmiarem zadań i wysokimi oczekiwaniami społecznymi nauczycieli trapi poczucie osamotnienia w pracy, brakuje im motywacji, a wypalenie zawodowe przychodzi bardzo wcześnie. Na szczęście żyjemy w czasach, gdy lekarstwo na te rozterki leży w zasięgu ręki. Oferuje je internet. Przez 24 godziny na dobę jest do niego podłączona większa część świata, a tylko do nas należy wybór, czy skorzystamy ze sposobności, żeby ułatwić i uprzyjemnić sobie pracę. Pytanie tylko jak to zrobić? Co nam oferuje globalna sieć oprócz poczty e-mail i bankowego konta?

 

Otwarcie na świat

 

Najważniejszą zaletą bycia „podłączonym” jest „mądrość tłumu”, w której każdy może uczestniczyć i czerpać z niej korzyści. Mowa tutaj przede wszystkim o mediach społecznościowych, które radykalnie zmieniły sposób komunikacji indywidualnych użytkowników internetu, a przez to – całych społeczności i organizacji. Podstawowe narzędzia mediów społecznościowych to różnego rodzaju blogi, mikroblogi, fotoblogi, wideoblogi (vlogi), podkasty, wiki, serwisy do gromadzenia filmów, zdjęć, nagrań, wspomagane systemem rankingów i zakładek, serwisy społecznościowe.

Media społecznościowe jak nigdy dotąd pozwalają podejmować cyfrowy dialog, współpracę, ułatwiają łączenie się w społeczności o podobnych potrzebach, zainteresowaniach, tworzenie grup wsparcia, budowanie relacji towarzyskich i zawodowych. A to wszystko najczęściej za darmo, niezależnie od pory dnia czy lokalizacji.

 

Po pierwsze: sieciowanie

 

Spotkania z innymi nauczycielami w Sieci umożliwiają towarzyskie i zawodowe portale społecznościowe, fora lub mailowe listy dyskusyjne. Dobre ogólnodostępne miejsca, w których można zacząć budować swoją nauczycielską społeczność, to Facebook, Google+ czy LinkedIn. Serwisy te umożliwiają m.in. zakładanie grup (zamkniętych lub otwartych), do których zapraszamy nowych członków i w których publikujemy treści – możemy rozpocząć dyskusję, podzielić się obserwacją, zwyczajnie zapytać lub poprosić o pomoc.

Na początek warto zgromadzić w zamkniętej grupie znajomych nauczycieli, którzy w swoim gronie będą czuli się bezpiecznie.

 

[...]

 

Agnieszka Bilska – nauczycielka języka angielskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach. Pasjonatka nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz gier i gamifikacji, trenerka w komponencie e-nauczyciel Cyfrowej Szkoły oraz w programie CEO Aktywna Edukacja, opiekunka wirtualnej pracowni języka angielskiego w programie Szkoła z Klasą 2.0, ambasador edukacyjny firmy Intel.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.