Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Regulamin szkolnej sieci Wi-Fi

23-01-2014 Autor: Michał Kluska


 

Bezprzewodowe sieci w szkołach powoli stają się standardem. Wraz z rozwojem technologicznym powinna również wzrastać świadomość prawna w zakresie prawidłowego korzystania z internetu oraz zagrożeń płynących z wirtualnego świata.
 

Gdyby patrzeć tylko i wyłącznie na liczby i statystyki, można byłoby odnieść wrażenie, że na każdej ławce w polskiej szkole stoi komputer podłączony do internetu. Zgodnie z oficjalnymi statystykami (dane GUS – „Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2010/2011”) już tylko kilka procent szkół podstawowych, zaledwie kilkanaście procent gimnazjów i trochę ponad jedna piąta liceów w ogóle nie posiada komputerów. Warto przypomnieć, że jeszcze w 2003 r. ponad 30% szkół nie miało pracowni informatycznych. W placówkach, w których są komputery, siłą rzeczy pojawia się internet – również wygodny w korzystaniu internet bezprzewodowy.

 

Wi-Fi coraz popularniejsze

 

Według raportu „EU Kids Online” (luty 2011 r.) dzieci zaczynają korzystać z Sieci w coraz młodszym wieku – pierwszy kontakt z internetem przypada na wiek między 7 a 11 rokiem życia. W Polsce przeciętny wiek pierwszego logowania do Sieci to 9 lat. Najwcześniej zaczynają korzystać z internetu dzieci ze Szwecji i Danii – w wieku 7 lat. Biorąc pod uwagę wszystkie kraje, jedna trzecia (33%) 9–10-latków korzystających z internetu jest w Sieci codziennie. Wskaźnik ten rośnie do 80% w grupie 15–16-latków. Korzystanie z internetu jest obecnie nieodłączną częścią codziennego życia dzieci (wkracza również śmiało w sferę edukacji): średnio w Europie 93% młodych internautów korzysta z Sieci przynajmniej raz w tygodniu, a 60% loguje się codziennie lub prawie każdego dnia. W Polsce te wskaźniki są nawet wyższe: 98% loguje się przynajmniej raz na tydzień, a 74% codziennie. Nic więc dziwnego, że wiele szkół w Polsce stara się zapewnić uczniom oraz pracownikom dostęp do bezprzewodowego internetu.

 

Potencjalne zagrożenie

 

Z punktu widzenia bezpieczeństwa prawnego danej placówki zakup routera oraz podłączenie go do internetu i udostępnienie tym samym niezabezpieczonego dostępu do Sieci dla wszystkich i w każdych warunkach (jeśli znajdą się w zasięgu sieci bezprzewodowej) może okazać się rozwiązaniem ryzykownym prawnie. Sieć powinna być w szkole wykorzystywana jedynie w celach edukacyjnych (pośrednio rozrywkowych), ale może stać się również narzędziem do pozornie anonimowego pobierania treści objętych prawami autorskimi, umieszczenia treści naruszających przepisy prawa (zdjęcia czy komentarze), a nawet narzędziem (środkiem) do popełniania przestępstw (np. uporczywe nękanie, rozsyłanie spamu). Ewentualne roszczenia czy postępowania w naturalny sposób zostaną wtedy w pierwszej kolejności skoncentrowane wokół właściciela (abonenta) końcówki IP.

 

[...]

 

Michał Kluska – adwokat, starszy konsultant w Kancelarii Olesiński & Wspólnicy i członek zespołu Prawa Mediów Elektronicznych. Prowadzi blog ekspercki pod adresem blog.e-prawnik.pl.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.