Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Wymóg przejścia z trybu nauczania klasycznego na zdalny niesie za sobą wiele wyzwań, na które trzeba się odpowiednio przygotować. Doświadczenie pokazuje, że w przypadku nauczania online bardzo ważne okazują się urządzenia charakteryzujące się przede wszystkim niezawodnością, bezpieczeństwem i wydajnością niezbędną do wykonywania wielu zadań jednocześnie. To cechy niezwykle istotne zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli, którzy prowadzą zajęcia zdalnie.
W przypadku nauczania zdalnego bardzo ważna jest mobilność, którą w odróżnieniu od tradycyjnego desktopu zapewni nam laptop. W razie potrzeby będzie można go przekształcić w ergonomiczne stanowisko pracy, np. podłączając dodatkowy monitor czy inteligentnego asystenta, który wesprze pracę w systemie telekonferencyjnym.
Cechy odpowiedniego komputera do nauki zdalnej
Należy w pierwszej kolejności ustalić wielkość przekątnej ekranu. W teorii im jest on większy, tym większą powierzchnię roboczą zyskujemy, a co za tym idzie – także wygodę użytkowania. Na tę wygodę wpływają również inne aspekty, takie jak mobilność. 15,6-calowy ekran to odpowiednia przestrzeń robocza do pracy, ale właściciele laptopów coraz częściej decydują się na urządzenia z 14-calowym wyświetlaczem. To standard, który wciąż zapewnia odpowiedni komfort pracy, ale jednocześnie zmniejsza wielkość i wagę laptopa.
Jednymi z najistotniejszych parametrów, które trzeba wziąć pod uwagę, są odpowiedni procesor, ilość pamięci RAM, pojemność dysku, bateria i rozdzielczość kamerki. W przypadku procesorów wybór ogranicza się do najpopularniejszych modeli dwóch firm – Intel i AMD. W laptopach najczęściej spotkamy procesory Intel Core i3, i5 i i7 oraz AMD Ryzen 3, 5 i 7. Różnią się między sobą taktowaniem, liczbą wątków, wydajnością i energooszczędnością. W dużym uproszczeniu można uznać, że modele z najniższego segmentu najlepiej sprawdzą się w prostych zadaniach, te ze średniego do typowej codziennej pracy i obsługi większej liczby operacji, z kolei modele z najwyższej półki przydadzą się do bardziej zaawansowanej i wielowątkowej pracy czy gamingu.
Podobnie jest z pamięcią RAM, której już 4 GB wystarczą do prostszych zadań. Standardem jest obecnie 8 GB pozwalające na komfortową, bardziej zaawansowaną pracę (przy założeniu, że działamy zarówno na uruchomionych kilku programach,jak i w Sieci czy aplikacjach). Niewątpliwie warto skupić się też na dysku i jego pojemności. Szybkie dyski SSD stanowią fundament płynnej pracy komputera i to właśnie w dużej mierze ten element odpowiada w komputerze za szybkość jego uruchamiania, płynną pracę systemu i natychmiastowe włączanie się programów czy dokumentów tak ważnych w zdalnej edukacji. Można przyjąć, że 256 GB przestrzeni dyskowej to wartość, od której warto zaczynać konfigurację urządzenia, szczególnie gdy obecnie większość plików przechowywanych jest w chmurze. Należy pamiętać, że wymagania co do pojemności mogą drastycznie wzrosnąć przez chęć użytkownika do instalacji większej liczby programów, pobierania nowych materiałów multimedialnych czy też tworzenia grafik lub filmów.
Ponadto warto sprawdzić, czy kamerka w laptopie – tak ważna w pracy zdalnej – jest o rozdzielczości przynajmniej 1280 × 720 pikseli i ma zainstalowaną fizyczną przesłonę kamery (np. ThinkShutter oferowane przez Lenovo), która zadba o bezpieczeństwo użytkownika. W razie potrzeby wykorzystania dodatkowego monitora przydatne mogą się okazać wbudowane wyjście HDMI czy zintegrowany moduł Wi-Fi obsługujący standard AC, który odpowiada za szybkość oraz stabilność internetu bezprzewodowego. Ponadto spośród laptopów można wybrać takie, które są konwertowalne, smuklejsze, wytrzymalsze, mają pełnowymiarowe klawiatury z dodatkową klawiaturą numeryczną, wbudowane czytniki linii papilarnych, pojemniejsze akumulatory czy wbudowane mocniejsze karty graficzne.
LanSchool oraz LanSchool Air – rozwiązanie do zarządzania klasą
LanSc
hool jest oprogramowaniem przeznaczonym do zarządzania klasą. Obie wersje umożliwiają nauczycielom monitorowanie ekranów uczniów podczas trwania lekcji, ograniczanie odwiedzania niepożądanych w czasie lekcji stron internetowych, przekierowywanie na właściwe dla lekcji strony internetowe oraz wysyłanie wiadomości do wszystkich. Na komputerze nauczyciela instalowana jest aplikacja konsolowa, która komunikuje się w systemie peer-to-peer z agentem oprogramowania działającym na komputerach uczniów. LanSchool może działać na systemach operacyjnych Windows, MacOS, Chrome OS, iOS i Android.
Poniżej prezentujemy przykłady wybranych urządzeń, które w optymalny sposób mogą wesprzeć nauczycieli podczas e-lekcji:
Lenovo ThinkPad E14 / ThinkPad E15
______________________________________________________________________________________________________________________________________
Informacje o cookies | © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o. |