Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Nowoczesny sprzęt dostępny dla każdego ucznia

10-11-2020 Autor: Mariusz Rosiak
Xbox Adaptive...

W ostatnich latach do szkół trafiły cyfrowe pomoce dydaktyczne, a nauczyciele zyskali nowych sprzymierzeńców w prowadzeniu ciekawych lekcji. Postęp technologiczny procentuje również w nauczaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

Szkoły pracujące z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dalej: SPE) różnią się między sobą tak, jak różnią się uczniowie o takich potrzebach. Zupełnie innego podejścia wymaga dziecko z zaburzeniami ruchowymi lub porażeniem mózgowym, a innego – dziecko ze spektrum autyzmu. Samo spektrum autyzmu jest tak rozległe, że obejmuje zarówno dzieci na pierwszy rzut oka nieróżniące się od rówieśników, jak i te, które prawie zupełnie nie są w stanie komunikować się ze światem zewnętrznym. Część dzieci z lekkimi zaburzeniami lub niepełnosprawnościami uczęszcza do szkół powszechnych, a część – do szkół specjalnych. Niepełnosprawności często nie rzutują na sposób komunikowania się z otoczeniem lub na sposób, w jaki uczeń używa przedmiotów codziennego użytku, również tych o charakterze technicznym. Wiele dzieci używa smartfonów czy tabletów z zainstalowanym specjalnym oprogramowaniem, ułatwiającym komunikację lub naukę. Mogą też korzystać z urządzeń używanych na co dzień w szkołach ogólnodostępnych, takich jak np. roboty edukacyjne.


Robotyka bez barier


Jednym z rodzimych produktów promowanych jako pomoc dydaktyczna w pracy z uczniami z SPE jest robot Photon (więcej na jego temat w artykule „Photonowa rewelacja”, s. 54). Występuje on w dwóch wariantach – do użytku domowego (Home Edition) oraz do zastosowania w szkole (Education Edition).


Wersja konsumencka zakłada indywidualną zabawę i naukę z Photonem. Fabuła aplikacji o nazwie Photon Robot pomaga dziecku uczyć się w uporządkowany i logiczny sposób nie tylko obsługi urządzenia, jego czujników czy metod komunikacji, ale również logicznego myślenia. Użytkowanie robota w tym trybie nie wymaga nawet ingerencji rodzica czy nauczyciela. Istotne jest to, że chociaż urządzenie jest personalizowane, ponieważ dostosowuje się do umiejętności i rozwoju użytkownika, posiada wbudowany mechanizm profili. W efekcie z jednego robota może korzystać na zmianę kilka osób, przełączając urządzenie na swój profil. Wersja edukacyjna robota ma inne możliwości – robot jest narzędziem nauczyciela, a nie partnerem dziecka w poznawaniu świata technologii. Algorytm działania robota ułatwia zaimplementowanie gotowych scenariuszy lekcji lub tworzenie zajęć według własnych pomysłów.


Nieco bardziej rozwijające jest programowanie robota za pomocą środowiska Photon Badge. Algorytm działania robota wyraża się w niej za pomocą kolorowych symboli, które nie wymagają znajomości matematyki ani umiejętności czytania. Aplikacja Photon Coding to środowisko umożliwiające tworzenie programów dla robota, którego wszystkie możliwości są odblokowane. Z kolei integracja robota z tablicą interaktywną i możliwość wyświetlenia środowiska obsługi robota w większym rozmiarze ułatwia zadanie nauczycielom pracującym z dziećmi słabowidzącymi, niedowidzącymi lub mającymi problemy z koncentracją na małym obiekcie. Możliwe jest to dzięki aplikacji Photon Bridge. Dostępny jest też Magic Dongle – dostawka podłączana do portu USB komputera umożliwiająca komputerom z Mac OS, Windowsem lub Chrome OS pracę i zabawę z robotem.
Robot Photon jest konstrukcją zamkniętą, pozbawioną ostrych krawędzi, co pozwala na bezpiecznie używanie go również przez dzieci z różnorodnymi zaburzeniami umysłowymi i fizycznymi. Może być pomocny terapeutycznie – praca z robotem jest niejednokrotnie mniej stresująca niż praca z człowiekiem. Nie dość, że nie ocenia, nie niecierpliwi się i wiele razy powtórzy polecenie (nawet jeśli będzie ono bezcelowe), to jeszcze przynosi wiele radości, kiedy uda się wykonać zadanie. Rozpoczęcie zabawy z Photonem dla wielu uczniów z SPE jest pewnym wyzwaniem i z całą pewnością może służyć do tworzenia zajęć opartych na metodach problemowych, nawet tak prostych jak przejechanie od punktu A do punktu B z ominięciem przeszkód. W takim ćwiczeniu pomoże środowisko Photon Draw, w którym na ekranie tabletu lub smartfona wystarczy narysować palcem ścieżkę poruszania się robota. Podobnie jak u wszystkich innych uczniów, pokonywanie trudności, rozwiązywanie zadań, szczególnie tych, które nie wychodziły od razu, a także osiąganie kolejnych poziomów wiedzy i umiejętności zwiększa pewność siebie i poczucie własnej wartości. To na początek, ponieważ programowanie robota zawsze oferuje całą masę umiejętności, takich jak orientacja przestrzenna, myślenie przyczynowo-skutkowe czy wnioskowanie logiczne. Pisanie programów w aplikacji mobilnej wspomaga naukę czytania, ponieważ bloczki kodu posiadające napisy mogą być „odczytane” na głos przez aplikację.


Poza wymienionymi wyżej sensorami robot wyposażony jest w głośnik i mikrofon, co umożliwia nagrywanie i odtwarzanie dźwięków. Czujnik światła, magnetyczne „porty” na akcesoria czy czujnik kontrastu w podwoziu zachęcają ucznia do nauki kreatywnej. Z kolei czujnik odległości, wykrywanie przeszkód, pomiar przejechanej odległości czy kąta obrotu to świetne narzędzia do pracy z dziećmi, dla których podstawy matematyki są już znane.


Technologie w służbie SPE


Warto wspomnieć o innym polskim rozwiązaniu, które świetnie sprawdza się w pracy z uczniami z SPE. Mowa o zestawie C-Eye II Pro, który wykorzystywany jest w neurorehabilitacji. Gdańska spółka AssisTech opracowała narzędzie, które dzięki śledzeniu gałek ocznych jest w stanie umożliwić komunikację człowieka z oprogramowaniem. To z kolei daje cały wachlarz możliwości pracy i nauki dla dzieci z różnorodnymi deficytami i schorzeniami. Specjalne oprogramowanie umożliwia nie tylko naukę uczniom mającym trudności komunikacyjne, ale może służyć do diagnozowania schorzeń, a nawet zajęć terapeutycznych. Szerokie możliwości w zakresie komunikacji i rozrywki są niezastąpione w sytuacjach, kiedy użycie myszki, klawiatury, gładzika, analizatora mowy lub nawet sensora ruchu ciała nie mogą być zastosowane. Polski wynalazek zyskał uznanie na całym świecie nie tylko dlatego, że świetnie działa, ale również dlatego, że wciąż jest rozwijany i oferuje możliwości poszerzania jego funkcjonalności.

 

[...]

 

Mariusz Rosiak – nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej nr 25 w Rzeszowie. Zwolennik platform e-learningowych, rozwiązań open source i nowoczesnych form pracy z uczniami. Od 12 lat propagator progresywnego nauczania hybrydowego, którego jest miłośnikiem.

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.