Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Aplikacje mobilne do zadań specjalnych

10-11-2020 Autor: Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska
Wybór schematu mapy...

Dzięki odpowiednio dobranym aplikacjom mobilnym nauczyciel może skutecznie wspomagać rozwój uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nowoczesne metody nauczania umożliwiają zdobywanie nowych umiejętności w dowolnym czasie i miejscu.

 

Wiele aplikacji mobilnych z powodzeniem można wykorzystać np. do rozwijania logicznego myślenia, nauki tabliczki mnożenia, utrwalania znajomości liczb rzymskich czy ćwiczenia działań z ułamkami. Niektóre pomagają w zapamiętywaniu słów, korygowaniu wad wymowy czy poszerzaniu słownictwa. Są też takie, które mogą znacząco niwelować deficyty w zakresie orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej czy komunikacji.


Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dalej: SPE) bardzo często borykają się z ogromnymi problemami w zakresie samodzielnego uczenia się, mają niską motywację do nauki i podejmowania wysiłku intelektualnego. Szczególnie uczenie się matematyki sprawia im znaczne trudności, bo np. nie dostrzegają zależności między liczbami. Deficyty w zakresie orientacji przestrzennej, percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji uwagi, a także w sferze emocjonalnej dodatkowo potęgują problemy w pojmowaniu matematyki. Jak zatem uczyć i sprawić, by nawet dzieci z dużymi dysfunkcjami chciały liczyć i doskonalić umiejętności matematyczne? Dobór właściwych metod, form pracy i wykorzystywania kreatywnych pomocy dydaktycznych to podstawa. Warto też sięgnąć po aplikacje mobilne, bo są one atrakcyjne i motywujące dla uczniów.


Cyfrowe mapy myśli


Istnieje mnóstwo aplikacji mobilnych, które z powodzeniem możemy wykorzystać nie tylko na lekcjach, ale także na zajęciach rewalidacyjnych i przeprowadzanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przypomnijmy tylko, że aplikacje mobilne pobieramy ze sklepu Google Play, jeśli mamy urządzenie z systemem operacyjnym Android, lub z App Store, gdy korzystamy ze sprzętu z iOS. Wystarczy wpisać nazwę aplikacji w wyszukiwarce sklepu.


Aplikacje edukacyjne wykorzystują nowoczesne metody i podejście pedagogiczne (np. grywalizację), a także elementy psychologicznego podejścia edukacyjnego i najlepsze praktyki nauczania. Dzięki temu nauka może być łatwiejsza, ciekawsza i bardziej wciągająca. Takie atuty mają np. cyfrowe mapy myśli. Graficzne notatki tworzone na smartfonie lub tablecie umożliwiają dziecku naukę w każdym miejscu i czasie. Możliwość swobodnego dodawania do takiej mapy dowolnych elementów graficznych sprawia, że w łatwy sposób je uatrakcyjnimy i wzbogacimy, co sprzyja utrwalaniu wiadomości. Jednym z ciekawszych rozwiązań tego typu jest bezpłatna aplikacja miMind. Oferuje ona użytkownikowi wiele opcji, dzięki którym powstanie niepowtarzalna i atrakcyjna wizualnie notatka. Aplikacja – dostępna na urządzenia zarówno z Androidem, jak i iOS – ma przejrzysty i intuicyjny interfejs. W kontekście pracy z dziećmi z SPE ważne jest to, że nie zawiera reklam i nie wymaga logowania. To narzędzie na pewno ułatwi tworzenie harmonogramu pracy i planowanie zadań. Dobrze sprawdzi się podczas działań projektowych. Aplikację miMind można wykorzystać na wiele sposobów, m.in. do tworzenia chmur wyrazowych, organizowania burzy mózgów, prezentacji bohatera literackiego, omówienia zagadnień z gramatyki czy utrwalania reguł ortograficznych.


Łatwiejsza nauka z filmikami


Twórcza aktywność pomaga rozwijać wyobraźnię i kreatywność. Warto zatem wyjść poza ramy podręczników i zeszytów ćwiczeń na rzecz samodzielnego działania. Dobrym pomysłem jest proponowanie uczniom zabaw, w których umiejętnie „przemycimy” treści edukacyjne. Przykładem takiego działania jest tworzenie animacji poklatkowej. Nagrywanie filmików to świetny sposób np. na zapamiętanie treści lektury, opowiedzenie własnej historii czy zobrazowanie wybranego zagadnienia. Dla uczniów z niepełnosprawnościami jest to sposób na doskonalenie umiejętności motorycznych.


W dobie nowoczesnych technologii tworzenie filmików przy użyciu nieruchomych obrazów nie jest skomplikowanym procesem. Wystarczy wybrać odpowiednią aplikację, zainstalować ją na smartfonie lub tablecie i rozpocząć pracę. Dobrym narzędziem jest bezpłatny i prosty w obsłudze StikBot Studio 2.0. To narzędzie sprawdza się w pracy z uczniami z SPE. W Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku na lekcji języka polskiego za jego pomocą został omówiony m.in. wiersz Adama Mickiewicza pt. „Reduta Ordona”. Ten niełatwy w odbiorze utwór, dzięki nagranym filmikom, został zinterpretowany i zapamiętany bez większych problemów.

 

[...]

 

Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska – nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Trenerki i edukatorki. Autorki bloga www.specjalni.pl oraz platformy szkoleniowej szkolenia.specjalni.pl. Członkinie grupy Superbelfrzy RP oraz Superbelfrzy Mini. Autorki wielu projektów dotyczących sieci współpracy nauczycieli. Więcej informacji nt. przedstawionych w artykule aplikacji oraz innych programów można znaleźć na stronie www.specjalni.pl.

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.