Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Mapy myśli, czyli jak uczyć się efektywniej

10-11-2020 Autor: Alicja Podstolec

Wykorzystanie myślenia wizualnego w edukacji staje się coraz bardziej popularne. Warto pomóc uczniom w poznaniu technik tworzenia nielinearnych notatek i pokazać, jakie zalety wiążą się z ich stosowaniem.

 

Kształtowanie umiejętności uczenia się, poszukiwania, weryfikowania i selekcjonowania informacji oraz efektywnego notowania staje się najważniejszym zadaniem szkoły XXI w., która nie jest już ani jedynym, ani podstawowym źródłem wiedzy. W sytuacji gdy w kieszeni każdego z uczniów wiedza jest dostępna na wyciągnięcie kciuka w kilka sekund, nauczyciele powinni stawać się przewodnikami po jej meandrach, tymi, którzy, wykorzystując narzędzia krytycznego myślenia, pomogą młodym ludziom zdobyć rzetelną informację, odróżniać prawdę od manipulacji, fakt od opinii. Wskazanie uczniom skutecznych narzędzi uczenia staje się konieczniejsze niż samo przekazanie informacji. Jest to istotne na wszystkich etapach kształcenia i winno stawać się priorytetem nauczycieli różnych przedmiotów.


Mapy myśli, jako sposób skutecznego notowania (a zatem podstawy skutecznego uczenia się) zaproponowane zostały przez Tony’ego Buzana w połowie XX w. i od tamtej pory są z powodzeniem stosowane nie tylko w edukacji, ale i np. w biznesie. Często zdarza się jednak, że nazywa się w ten sposób notatki, które – choć nie mają tradycyjnej postaci – nie są mapami myśli sensu stricto. Dlatego ważne jest, aby przekazać młodym ludziom najistotniejsze zasady tworzenia notatek tego typu. Mapy myśli są jednym z narzędzi myślenia wizualnego, jakie usprawniać może proces uczenia się. Prawidłowe stosowanie owego narzędzia jest warunkiem jego skuteczności. Podczas proponowanych zajęć uczniowie poznają owe zasady oraz spróbują zastosować je w praktyce.

 

[...]

 

Alicja Podstolec – nauczycielka języka polskiego w Salezjańskim Zespole Szkół Publicznych im. św. Dominika Savio w Zabrzu oraz wykładowca języka migowego. Autorka kilkunastu artykułów z zakresu dydaktyki oraz językoznawstwa, współredaktorka dwóch tomów serii „W świecie logopedii”, współautorka e-booka Turlane lekcje, czyli kostki na polskim. 20 pomysłów na niezwykłe lekcje języka polskiego; prowadzi blog nieprzecietnelekcje.blogspot.com. Superbelferka RP.

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.