Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Kosmiczny sposób na escape room

10-11-2020 Autor: Karolina Cisło
Strona mal-den-code.de...

Edukacyjny escape room to sposób na aktywne uczestnictwo uczniów w lekcji. Ta forma gry sprzyja przyswajaniu nowych informacji, a także wspiera rozwój umiejętności miękkich, takich jak praca w grupie i rozwiązywanie problemów.

 

Escape room, czyli pokój zagadek, to umysłowa rozrywka, w której gracze muszą rozwiązać szereg łamigłówek, aby znaleźć sposób wyjścia z pomieszczenia, np. kod do elektronicznego zamka czy klucz do drzwi. Uczestnicy gry, chcąc odnieść sukces, muszą współpracować, rozwiązywać złożone problemy i wykazać się kreatywnością. Escape room jest zatem nie tylko okazją do dobrej zabawy, ale także treningiem kompetencji miękkich, przez co jest coraz częściej wykorzystywany w edukacji.


Pokoje zagadek są atrakcyjną dla uczniów aktywnością, budzą ich entuzjazm i powodują wzrost zaangażowania w działania na lekcji. Sprawdzą się jako sposób na powtórzenie wiadomości na zakończenie działu, zweryfikowanie znajomości lektury, a także zapoznanie z nowym materiałem. Escape room to zabawa, dzięki której uczniowie rozwijają umiejętności współpracy, komunikacji, kreatywności, rozwiązywania problemów oraz znajdowania związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy informacjami. Eksperci z DELab Uniwersytetu Warszawskiego w raporcie przygotowanym na zlecenie Polskiego Funduszu Rozwoju i Google wymieniają te umiejętności wśród jedenastu kompetencji przyszłości – obok m.in. elastyczności poznawczej, krytycznego myślenia, inteligencji emocjonalnej, zarządzania ludźmi, przedsiębiorczości, kompetencji cyfrowych i inżynierskich. Treść raportu jest dostępna pod adresem: bit.ly/2Hgizzv.


Nie istnieje uniwersalny przepis na stworzenie edukacyjnego pokoju zagadek. Są jednak pewne zasady, których wdrożenie przybliży nas do tego celu. Przede wszystkim pamiętajmy, że ta specyficzna forma wymaga odrębnego rodzaju zadań. Projektując szkolny escape room, wykorzystujemy mechanizmy stosowane w tradycyjnych pokojach zagadek, takie jak zakodowane i niewidzialne wiadomości, szyfry, zadania na spostrzegawczość oraz logiczne myślenie. Ważne jest ustalenie konkretnego i jednoznacznego celu gry, np.: zdobycie kodu, który otwiera zamkniętą na kłódkę kasetkę, odkodowanie tajnego hasła, rozszyfrowanie wiadomości, która wskazuje miejsce w klasie, gdzie są ukryte nagrody.


W naszym scenariuszu zadania będą polegały na odczytaniu haseł kryjących się pod niekompletnym kodem QR. Należy zamalować odpowiednie pola kodu, aby poznać treść wiadomości. Uczniowie, rozwiązując łamigłówki, otrzymują wskazówki, które przybliżają ich do odgadnięcia finałowej zagadki. Jeśli rozwiązanie nie będzie poprawne, natychmiast uzyskają informację zwrotną (brak możliwości zeskanowania kodu). Zadania są dostosowane do celu lekcji, czyli poznania obiektów Układu Słonecznego, w szczególności planet i Księżyca.

 

[...]

 

Karolina Cisło – edukatorka z zakresu wykorzystania gamifikacji w edukacji i game based learning. Doświadczenie w obszarze nowoczesnych metod edukacyjnych zdobywała w centrach nauki w Trójmieście. Prowadzi warsztaty z projektowania gier miejskich z dziećmi i młodzieżą oraz zajęcia w formie escape roomów kierowane również do nauczycieli. Autorka bloga Gry w edukacji, scenariuszy lekcji w formie stacjonarnych i digitalnych escape roomów oraz materiałów dla nauczycieli na temat gamifikacji.

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.