Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Nauka nowych technologii w SR SKALP

10-11-2020 Autor: Mateusz Dyrda

Kursy organizowane przez Stowarzyszenie Robotyków SKALP nie skupiają się na jednym konkretnym obszarze, tylko prezentują całe spektrum technologii i narzędzi. Podkreślają, że dana technologia jest narzędziem, które zawsze może się zmienić, zniknąć lub też zmienić swoje przeznaczenie.

 

Mamy w Polsce świetnych programistów. Świadczą o tym liczne firmy zajmujące się produkcją oprogramowania, konkursy wygrywane przez polskich studentów oraz krajowi naukowcy pracujący w najlepszych zespołach badawczych na całym świecie. Czy zatem należy odtrąbić zwycięstwo, ogłosić Polskę nową Doliną Krzemową, w której powstają najbardziej zaawansowane technologie, i czekać na polskie bazy na Marsie?
Naszym zdaniem w edukacji dotyczącej nowoczesnych technologii wciąż brakuje ważnych elementów. Rozwijanie zdolności software’owych powinno być uzupełniane o zdobywanie kompetencji związanych z hardware’em, czyli ze sprzętem.


Możemy uczyć programowania gotowych robotów, robotów symulowanych na ekranie komputera czy innych metod przybliżenia tej fizycznej strony technologii cyfrowych. Jednak dopiero zdolność do samodzielnej integracji części mechanicznych, elektronicznych oraz programistycznych pozwala w pełni wykorzystać, zrozumieć i przyswoić cały zestaw nowych umiejętności. Dlatego w kursach organizowanych przez SR SKALP nie skupiamy się na jednym konkretnym obszarze, wykorzystujemy nasze warsztaty budowy robotów do zaprezentowania całego spektrum technologii i narzędzi, takich jak programowanie, lutowanie, druk 3D, szybkie prototypowanie itp.
Tak szerokie rozciągnięcie umiejętności może wydawać się przeciwskuteczne, bo czy nie lepiej skupić się na jednej dziedzinie i rozwijać swoje zainteresowania? Uważamy jednak, że w tak szybko zmieniającym się świecie umiejętność zdobywania nowej wiedzy i kompetencji jest ważniejsza niż wąska domenowa specjalizacja.


Musimy uczyć się przez całe życie


Szybki rozwój technologii pokazuje, że powyższe działania nie dotyczą jedynie dzieci i osób młodych. Osoby kończące obecnie swoje kariery zawodowe miały szansę w trakcie swojego życia zobaczyć proces niespotykany do tej pory w historii. W ciągu życia jednego pokolenia technologie cyfrowe całkowicie zredefiniowały niemal każdy aspekt naszego społeczeństwa, zaczynając od tego, jak pracujemy, przez to, jak komunikujemy się z innymi ludźmi, a kończąc na tym, jak zdobywamy wiedzę. Dodatkowo zmiany wcale nie zwalniają – a wręcz przeciwnie – przyspieszają tempa.


Rozwoju nie da się zatrzymać


Każdego dnia pojawiają się technologie, które niosą za sobą olbrzymie szanse dla społeczeństwa, ale również zagrożenia. Automatyzacja powtarzalnych procesów, wykorzystanie sztucznej inteligencji do analizy obrazów, algorytmy generujące materiały pisane nieodróżnialne od ludzkiego autora to technologie, które już działają i są używane. Pierwsze autonomiczne pojazdy już testowane są w przemyśle. I o tyle, o ile automatyczna taksówka może być ciekawym elementem miast przyszłości, to zrobotyzowanie transportu kołowego będzie oznaczało konieczność przebranżowienia się milionów zawodowych kierowców na całym świecie.

 

[...]

 

Mateusz Dyrda – prezes Stowarzyszenia Robotyków SKALP.

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.