Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Photonowa rewelacja

09-11-2020 Autor: Radosław J. Potrac

Narzędziem, które w ciekawy i wyjątkowy sposób może wesprzeć pracę nauczycieli, jest zestaw Photon Special Kit. Doskonale sprawdzi się na zajęciach edukacyjnych, również z uczniami o specjalnych potrzebach.

 

W pracy pedagoga specjalnego istotne jest to, by poza wyobraźnią oraz odpowiednią przestrzenią dysponować jeszcze narzędziami, którymi można wzbogacić przekaz oraz uatrakcyjnić zajęcia, zwiększając skuteczność podejmowanych działań edukacyjno-wychowawczych. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) wymagają dostosowania metod i treści podstawy programowej do swoich potrzeb, w zależności od powodu, z jakiego wydano orzeczenie lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej. Warto sięgnąć po zestaw Photon Special Teaching Kit, zarówno podczas klasycznych lekcji, jak i na zajęciach z uczniami z SPE.

 

W zestawie przyjazny wygląd


Photon Special Teaching Kit mieści się w walizce, w której robot jest dobrze zabezpieczony. Prócz niego w zestawie znajduje się kabel do ładowania (USB oraz mini USB), instrukcja obsługi, dwie maty ułatwiające pracę z robotem (zwłaszcza z wykorzystaniem aplikacji Photon Edu), zestawy scenariuszy do zajęć związanych z uspołecznianiem oraz integracją grupy. Towarzyszą temu minikarteczki z zestawami pomocy do zadań oraz duże plansze ze scenariuszami i propozycjami ćwiczeń (patrz: ramka „Czego uczy Photon”).


Sam Photon prezentuje się bardzo przyjemnie. Jego antenki wykonane są z przezroczystej masy. Wykonany jest bardzo starannie – nic nie trzeszczy, a łagodne linie obudowy sprawiają, że wygląda przyjaźnie. Niewielkim minusem jest umieszczenie głośnika z tyłu urządzenia. W klasie, w której szumi wentylator czy jest otwarte okno, dzieci z niedosłuchem mogą mieć problem ze zrozumieniem i wyłapaniem wszystkich niuansów oraz dźwięków z tak umiejscowionego głośnika.


Do pracy z zestawem Photon Special Teaching Kit potrzebny jest smartfon z zainstalowanymi aplikacjami Photon Robot oraz Photon Edu. Pierwsza z aplikacji jest świetnym sposobem na zapoznanie się z samym robotem i jego możliwościami. Pozwala uczniom na przeżycie z małym Photonkiem (istnieje możliwość zmiany nazwy robota) wirtualnej przygody z pokonywaniem kolejnych stopni trudności i zdobywaniem gwiazdek za wykonane zadania, na podobieństwo innych „platformówek” czy gier na telefon. Druga aplikacja daje nauczycielowi od razu pełną kontrolę nad robotem w zakresie obsługi kolorów, odgłosów, funkcji – co pozwala w pełni zaplanować zajęcia z planszami.


Robot do zadań specjalnych


Photon dobrze nadaje się do zajęć z dziećmi ze spektrum autyzmu oraz zespołem Aspergera. Nawet w przypadku dzieci z deficytem w komunikacji społecznej pierwszy kontakt wypada wręcz euforycznie. Robot jest witany spontanicznie, bez większych wahań i barier w komunikacji, co umożliwia podejmowanie różnorakich działań i pominięcie wielu trudności, które pojawiają się w kontakcie face to face z terapeutą. Robot równie dobrze sprawdza się podczas zajęć indywidualnych, jak i grupowych lub z całym zespołem klasowym. Obecność Photona widocznie zmniejsza dystans i napięcie związane z pokonywaniem trudności w podejmowaniu relacji społecznej i kontaktu.


Do zastosowania w różnorodny sposób


Pozytywy płynące z pracy z Photonem i wykorzystaniem możliwości aplikacji są olbrzymie. To świetne narzędzie do pracy nad rozpoznawaniem kierunków świata i orientacją w przestrzeni – zarówno w schemacie ciała, jak i w otoczeniu. Sterowanie robotem z wielu pozycji względem niego jest ciekawym treningiem rozwijającym myślenie przestrzenne, planowanie i inne. Posiadając aplikację, dysponujemy pełnym zapleczem możliwości panowania nad maszyną. Obok klasycznego joysticka (ruch do przodu, do tyłu, na boki, posiadamy możliwość poruszania po łuku) – mamy także panel dźwięku, zmiany koloru oraz dodatkowy panel służący do nagrywania dźwięków (można nagrać dźwięki powitania: „Cześć”, pytanie: „Co lubisz jeść?” lub inne w zależności od przeznaczenia). Równie ciekawą opcją jest wykorzystanie robota do rozpoznawania emocji oraz dzielenia się nimi w pracy indywidualnej i grupowej. Po pierwsze dźwięki, jakie robot wydaje po naciśnięciu danej buźki, są dość charakterystyczne i jednoznaczne. Po drugie Photon ułatwia komunikację i przekazywanie informacji o własnych emocjach, znosząc barierę wstydu – zastępuje ją zaangażowaniem w sterowanie zabawką edukacyjną.


Kolejną bardzo ciekawą opcją jest połączenie aplikacji Photon Edu z możliwością wstępu do nauki programowania z wykorzystaniem narzędzi Scratch i innych. Zadania są podzielone na kilka poziomów trudności (Photon Draw dla początkujących, Photon Badge – dla średnio zaawansowanych, Photon Blocks na poziomie ekspert oraz Photon Code – master lewel). Aplikacja jest tak intuicyjna, że dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym oraz dużym powinny dać sobie radę z opanowaniem modułu i sterowaniem robotem na średnim poziomie trudności. Można w niej zaprojektować drogę poruszania robotem, zmianę kolorów, zdarzenia dźwiękowe i reakcje na gesty – które wydarzą się na drodze robota. Za ich pomocą można także stworzyć rysunek, planując drogę, jaką pokonuje robot – można doczepić do niego flamaster, który pozostawi ślad na rozłożonym arkuszu papieru – co wywołuje radość i dumę oraz poruszenie u młodych artystów robotycznych.


Terapeutyczne wsparcie dla uczniów


Photon jest doskonałym wsparciem innych działań podejmowanych przez nauczyciela czy terapeutę, a jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia prowadzącego zajęcia. Funkcje robota sprawdzą się m.in. podczas nauki czytania czy w doskonaleniu komunikacji – przy jego pomocy uczniowie mogą wykonywać ćwiczenia oddechowe, rozwijać mowę i myślenie. Robot sprawdzi się też jako model podczas zajęć związanych z dogoterapią wg modelu AAT (Animal Assisted Therapy) oraz AAE (Animal Assisted Education).


W pracy rewalidacyjnej może służyć do doskonalenia percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia koncentracji, usprawniania percepcji słuchowej i orientacji przestrzennej). Poruszanie robotem z wykorzystaniem joysticka, kształtowanie pojęć związanych z pozycjonowaniem względem robota lub innego punktu odniesienia, określanie odległości z wykorzystaniem pojęć: dalej, bliżej, w prawo, w lewo, do góry itd. Pomoże w rozwijaniu sprawności ruchowej – usprawnianiu ruchowym i psychoruchowym motoryki małej, motoryki dużej, usprawnianiu koordynacji ruchów, manipulacji. Robot może być przewodnikiem po macie – nauczyciel wcześniej planuje tor ruchu robota – lub też punktem odniesienia w przestrzeni (z lewej strony robota, za robotem itd.). Można go też wykorzystać w ćwiczeniach rozwijających samodzielność uczniów. Praca z aplikacją, opieka nad robotem, czyszczenie i dbanie o sprawność urządzenia to dobry wstęp do rozwoju niezależności i poczucia odpowiedzialności.


Wszechstronne narzędzie


Po trzech tygodniach pracy z zestawem można zauważyć pozytywne zmiany ilościowe i jakościowe wśród dzieci, m.in. wzrost motywacji do zajęć, większą częstotliwość podejmowanych prób mimo niepowodzeń, zmniejszenie liczby zachowań barierowych, takich jak wycofanie, ucieczka, przy wzroście liczby tych pozytywnych). Zachowania te podczas testów robota zostały zarejestrowane z wykorzystaniem narzędzi TZA do badania zachowań agresywnych oraz zliczania zachowań związanych z wycofaniem (i porównaniem z liczbą, jaka występowała przed rozpoczęciem zajęć testowych).


Jak widać, Photon jest narzędziem wieloaspektowym i wszechstronnym. W połączeniu z aplikacją można wykorzystać go do różnorodnych zadań. Warto dodać, że jednokrotne naładowanie za pomocą kabla z wykorzystaniem napięcia standardowego portu USB w komputerze pozwoliło na 7 godzin pracy z robotem, co jest wynikiem bardzo dobrym.


Korzystanie z zestawu jest ciekawe, przyjemne i intuicyjne. Daje znaczne możliwości modyfikacji i dostosowania działań do potrzeb uczniów. Załączone scenariusze są wskazówką, z której można skorzystać – jednak nauczyciel, operator ma pełnię swobody w wykorzystaniu pozytywnych cech robota i zestawu.

 

Ocena


Photon to wszechstronne i doskonale opracowane narzędzie. Aplikacja jest intuicyjna w obsłudze, a przy tym ciekawa. Zestaw można rozbudowywać o dodatkowe moduły. Robot ma szeroki zakres wydawanych odgłosów, a przy tym sam mechanizm działa cicho. Urządzenie jest łatwe do czyszczenia, co zwłaszcza dziś – w dobie pandemii – jest istotną cechą. Ponadto robot ma ciekawie umiejscowione diody led – znajdują się one na głowie w postaci czułków i podłużnych oczu. Kojarzą się ze zwierzętami domowymi, np. kotem, małym psem, które najczęściej nie budzą lęku, a wręcz przeciwnie. Minusem rozwiązania jest głośnik umiejscowiony z tyłu, co może wpływać na jakość dźwięku. Nie ma przy tym możliwości regulacji głośności. W aplikacji obsługi robota jest też zbyt mała liczba dodatkowych slotów – można nagrać jedynie pięć dodatkowych dźwięków – co przy gamie 17 dźwięków zwierząt i 22 dźwięków wyrażających emocje jest niewielką liczbą.

Radosław J. Potrac – pedagog specjalny, terapeuta, historyk, archeolog podwodny, nauczyciel wspierający w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 30 im. Powstańców 1863 r. w Warszawie. Członek grupy Superbelfrzy RP. Wyróżniony w konkursie Nauczyciel Roku 2016. Innowator, autor wielu publikacji związanych z edukacją w naturze, publikacji historycznych i archeologicznych, cykli sprawnościowych i projektów harcerskich.

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.