Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Pracownia przyrodnicza XXI wieku

24-10-2019 Autor: Anna Romańska
Uczniowie przeprowadzają...

W empirycznym poznawaniu świata przyrody wspomogą nas laboratoria przyrodnicze. Dzięki nim nasi uczniowie mają możliwość prowadzenia pomiarów, a odpowiednie oprogramowanie pozwala prezentować dane w postaci tabel, wykresów czy mierników.

 

Każdy nauczyciel chce, aby jego lekcje były interesujące, inspirujące i atrakcyjne dla uczniów. Takie powinny być również zajęcia z przyrody, biologii, chemii i fizyki. Aby zrozumieć zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie, należy obserwować, badać i eksperymentować. Do tego potrzebne jest jednak odpowiednie wyposażenie – pomoce dostosowane do wieku i programu kształcenia. Doposażenie pracowni przyrodniczych w szkołach podstawowych wspiera Ministerstwo Edukacji Narodowej, realizując projekt dofinansowania w pomoce dydaktyczne do realizacji podstawy programowej. Nie bez znaczenia są też metody i formy pracy.
 
Dostępne są różne urządzenia pomiarowe, które możemy konfigurować i dopasowywać do własnych potrzeb. Firmy proponują nam gotowe konfiguracje dedykowane konkretnym przedmiotom (biologia, fizyka, chemia), a także zestawy uniwersalne.
 
Zestawy pomiarowe
 
Systemy pomiarowe Einstein, których producentem jest Fourier Education, to pojedyncze czujniki sprzedawane w zestawie z dedykowanym tabletem. Za jego pomocą odczytujemy dane zebrane przez urządzenia pomiarowe. Chemikom Einstein proponuje czujniki do pomiaru: pH, ciśnienia, temperatury (-40°C–140°C) i termopary (0°C–1200°C). W zestawie Fizyka znajdziemy czujniki badające: napięcie, natężenie prądu, ładunek elektryczny oraz siłomierz i dalmierz. Z kolei w zestawie do biologii, poza czujnikami temperatury, ciśnienia i pH, producent proponuje również pomiar wilgotności i kolorymetr. Czujników w ofercie jest więcej. W zależności od potrzeb możemy dokupić inne potrzebne nam przyrządy do bardziej zaawansowanych pomiarów, których Eintstein oferuje dość dużo, np. czujnik pola magnetycznego, natężenia dźwięku, wiatromierz, czujnik CO₂.
 
Innym znanym na rynku producentem urządzeń pomiarowych dla edukacji jest firma PASCO. Podobnie jak Einstein system od PASCO składa się z pojedynczych czujników, które można dowolnie dobierać. Aby ułatwić nauczycielowi wybór, przygotowano ofertę do konkretnych przedmiotów (przyroda, biologia, fizyka, chemia) w kilku wariantach: mini, startowym i rozszerzonym. Wszystkie czujniki są bezprzewodowe, co bardzo ułatwia pracę. Łączą się one z komputerem, smartfonem lub tabletem. Obsługa wymaga zainstalowania bezpłatnego oprogramowania ze strony producenta. Dla nauczycieli przyrody i biologii przeznaczone są czujniki: temperatury, światła, pH, ciśnienia, tlenu rozpuszczonego, ciśnienia krwi, tętna, CO₂. Wybierając czujnik pogody, zmierzymy z kolei takie parametry, jak temperatura, ciśnienie, wilgotność. Dostępna jest też bezprzewodowa stacja pogody z GPS, która ma wbudowany wiatromierz, termometr, czujniki wilgotności i światła, barometr oraz GPS. Fizycy mogą zmierzyć siłę, ruch, temperaturę, ciśnienie, napięcie elektryczne lub światło. Z kolei na lekcji chemii możemy skorzystać z czujników: temperatury, pH, konduktywności, CO₂, ciśnienia czy też sondy pH do powierzchni płaskich.
 
Kolejnym modułowym systemem jest NeuLog. Czujniki łączymy z komputerem za pomocą złącza USB. Komputer ze specjalnym oprogramowaniem opracowuje wyniki pomiarów, które w postaci tabel lub wykresów wyświetlimy na tablicy interaktywnej lub ekranie. System składa się z niezależnych modułów służących do pomiaru wartości różnych wielkości fizycznych, takich jak: natężenie prądu, napięcie, ciśnienie, siła, szybkość, przyspieszenie, natężenie dźwięku. Możemy go dowolnie konfigurować, dobierając interesujące nas czujniki.
 
Ciekawym rozwiązaniem są czujniki Vernier Polska. Zestawy akcesoriów podzielone są na typy szkół, osobno do szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej. W ofercie znajdziemy czujniki dla konkretnych przedmiotów (fizyka, chemia, biologia, przyroda) oraz zestaw ogólnoszkolny. W zestawach dostępne są m.in. czujniki temperatury, pH, światła i koloru, CO₂, konduktywności, tlenu rozpuszczalnego, napięcia, ruchu, siły, pola magnetycznego, ruchu obrotowego, prądu, tętna, EKG, oddechu, tlenu, dźwięku, a także tor z wózkami, obwody elektryczne, kolorymetr, licznik kropel, a nawet mikroskop. Skompletowanie zestawu pomocy zależy tylko i wyłącznie od potrzeb placówki, chociaż dla ułatwienia dystrybutor proponuje również gotowe zestawy. Vernier udostępnia też swoim użytkownikom darmowe materiały dydaktyczne oraz oprogramowanie. Wszystkie czujniki dostosowane są do podstawy programowej danego przedmiotu i na danym poziomie. Aby wyświetlić pomiary, pokazać i omówić wynik, można użyć dowolnego komputera, laptopa, tabletu czy nawet telefonu. Urządzenie używane do wyświetlania danych musi być wyposażone w Bluetooth 4.0, który pozwoli na połączenie się z czujnikiem. Ten standard jest na wyposażeniu każdego w miarę nowego urządzenia.
 
[...]
 
Anna Romańska – nauczycielka geografii i przyrody w Szkole Podstawowej nr 130 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi. Preferuje metody pracy oparte na doświadczaniu i bezpośrednim kontakcie ze środowiskiem. Pasjonatka nowoczesnych technologii i wykorzystywania narzędzii TIK w edukacji przyrodniczej. Trenerka, współtwórczyni ścieżki „Odkrywcy świata” w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego #Superkoderzy. Członkini grupy innowacyjnych nauczycieli SuperbelfrzyRP.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.