Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Szkoła zaangażowana

24-10-2019 Autor: Przemysław Staroń
Bardzo dobrze wykonany...
W dzisiejszych czasach szkoła – jeśli chce faktycznie zbliżać do realiów życia – musi być zaangażowana w zakresie społeczno-politycznym. XX LO daje przykład, że jest to możliwe i wręcz wskazane.
 
Wiele szkół nie do końca potrafi odnaleźć się w złożonej polskiej rzeczywistości społecznej. Mimo że edukacja stała się obszarem znaczących sporów politycznych, dużo szkół boi się zabierać głos i próbuje zachować neutralność komunikacji w tej materii. Czy jest to możliwe? Zapewne tak. Pytanie, czy jest to sensowne. „Dwudziestka”, położona przy rondzie Pana Cogito na gdańskiej Morenie, zdaje się ten problem doskonale rozumieć i świetnie sobie z nim radzi.
 
Czym jest zaangażowanie społeczno-polityczne w dzisiejszych czasach?
 
Wybitny naukowiec amerykański, prof. Timothy Snyder, napisał kiedyś zdanie, które zdaje się kluczowe w zrozumieniu roli szkoły w uczestnictwie w życiu społeczno-politycznym. Zdanie to sprowadza się do następującej myśli: „jeżeli nie interesujemy się polityką albo nie chcemy uczestniczyć w debacie politycznej, polityce to nie przeszkadza. Niestety nie przeszkadza jej to w tym, aby interesować się nami i kontrolować to, co robimy”. Być może niechęć do polityki bierze się stąd, że nie rozumiemy, czym ona jest. A jest ona tak naprawdę etyką w sensie społecznym – czyli próbą odpowiedzi na pytanie, jak możemy realizować swoją wolność w świecie, w którym jest wielu ludzi, a każdy w taki czy inny sposób tę wolność chce realizować. Neutralność polityczna jest zatem tworem absolutnie sztucznym. Każda wypowiedź dotycząca tego, jak żyć z innymi ludźmi, jest wypowiedzią polityczną. Przyjęło się mówić, że szkoła powinna być neutralna politycznie. Tylko że to nie oznacza wcale bierności czy niekomunikowania poglądów w zakresie dobra wspólnego – oznacza co najwyżej brak bezpośredniej agitacji wyborczej lub, co jeszcze bardziej oczywiste, uzależniania przebiegu procesu edukacyjnego od zgody bądź niezgody na poszczególne poglądy. Samo jednak zabieranie głosu w debacie politycznej, zwłaszcza gdy dotyczy spraw fundamentalnych dla edukacji, wydaje się nie tylko prawem, ale wręcz obowiązkiem szkoły, zwłaszcza że jest ono istotą narodzonej w Atenach demokracji (o której uczniowie uczą się na różnych etapach edukacyjnych). Dlatego nie powinno nas dziwić, że zdjęcie w tle widoczne na fanpage’u XX LO w Gdańsku obrazuje szkołę obwieszoną transparentami z czasów wielkiego strajku nauczycieli z kwietnia 2019. „Dwudziestka” nie tylko intensywnie uczestniczyła w strajku, ale nie wahała się także z tym afiszować i nie waha się nadal.
 
[...]
 
Przemysław Staroń – psycholog i kulturoznawca. Pracuje w Zakładzie Psychologii Wspomagania Rozwoju Uniwersytetu SWPS oraz w Centrum Rozwoju JUMP. Nauczyciel w II Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Sopocie, specjalista w zakresie wykorzystywania mediów społecznościowych w edukacji i twórca metody #filosnapy. Znalazł się na liście 100 osób, które w 2017 r. zostały wyróżnione za działalność na rzecz rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce. Nauczyciel Roku 2018.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.