Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Nauczajmy komiksem

24-10-2019 Autor: Bartłomiej Janicki
W StoryboardThat komiks...

XXI wiek umożliwił wszystkim – również pechowcom bez talentu plastycznego – łatwe tworzenie własnej narracji obrazkowej. Dzięki temu nauczyciele mogą jeszcze skuteczniej wykorzystać dydaktyczny potencjał drzemiący w komiksach.

 

W naszym kraju wiele osób podchodzi do komiksu z rezerwą, traktując to medium jak bękarta literatury. Często kojarzymy komiks z błahą, dziecięcą zabawą, niewyszukaną rozrywką, tanią sensacją, prostym komizmem. Gros osób jedyny kontakt z komiksem ma dzięki styczności z przygodami superbohaterów wykreowanych przez wydawnictwa Marvel i DC Comics. Jednak na półkach księgarni czekają na nas również komiksy opowiadające o ważnych wydarzeniach historycznych, odkryciach naukowców, współczesnych problemach ekologicznych, nietolerancji, różnicach kulturowych, życiu nietuzinkowych osób. We Francji, Belgii, Szwajcarii obrazkowe narracje mają status autonomicznej i pełnowartościowej sztuki, a twórcy najlepszych komiksów postrzegani są tam w taki sam sposób, jak autorzy literackich bestsellerów. Komiks już dawno temu wydoroślał, pora więc, żebyśmy odkryli go na nowo również w Polsce.

 

Współczesna kultura w znacznym stopniu opiera się na przekazie wizualnym. Otaczające nas obrazy, symbole czy piktogramy pozwalają szybko odebrać komunikat. Lektura komiksu pozwala na odbiór zarówno słowa pisanego, jak i treści zawartych w rysunkach i symbolach graficznych. Jest to zatem wyjątkowe medium, łączące walory literatury i sztuk plastycznych. Czytanie komiksu to również dekodowanie obrazów. Co istotne, proces ten – w przeciwieństwie do animacji czy filmu – odbywa się w tempie i chronologii zależnych od czytelnika. Nie powinno nas zatem dziwić, że krótkie narracje komiksowe od lat wykorzystywane są przez autorów podręczników i nauczycieli.

 

[...]

 

Bartłomiej Janicki – doktor nauk humanistycznych, nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie w Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr 1 w Opolu, autor książek i artykułów poświęconych metodyce nauczania, trener specjalizujący się w tematyce wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji, członek grupy Superbelfrzy RP.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.