Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Szkolny escape room

24-10-2019 Autor: Izabela Wyppich
Przykład zagadki...

Escape room to doskonałe połączenie zabawy i nauki, dzięki któremu można uczyć myślenia dywergencyjnego, współpracy i rozwiązywania problemów. Stworzenie pokoju zagadek może być również wyzwaniem projektowym dla starszych uczniów.

 

Escape room to wywodząca się z gier komputerowych zabawa, która w ostatnich latach zdobyła sobie niemałą popularność w świecie edukacji i rozrywki. Polega na zorganizowaniu zamkniętej przestrzeni – pokoju zagadek,
w której przygotowuje się połączone ze sobą narracyjnie zadania w taki sposób, aby uczestnicy mogli znaleźć wyjście z tej przestrzeni, przy okazji wykazując się myśleniem dywergencyjnym, wiedzą (w tym wypadku historyczną), umiejętnością współpracy w grupie, kreatywnością i pomysłowością. Klasycznego pokoju zagadek praktycznie nie da się zorganizować w warunkach szkolnych, można jednak próbować wykorzystać metody działania i narzędzia „escaperoomowe” do przeprowadzenia zabawy w ramach lekcji pokazowych, dni otwartych czy kółek zainteresowań. W szkole podstawowej przeprowadzenie takich zajęć wymaga znacznego zaangażowania grupy nauczycieli i nawet przy dużym wkładzie uczniów to nauczyciel pozostaje twórcą i projektantem zabawy, a uczeń uczestnikiem, co oczywiście wciąż jest atrakcyjnym sposobem przyswajania wiedzy i nauczania kompetencji kluczowych. W szkole ponadpodstawowej można jednak spróbować, idąc za nowoczesnymi trendami w edukacji, oddać pole działania uczniom – aktywizować ich oraz uczyć realnego i praktycznego działania, dając możliwość samodzielnego przygotowania pokoju zagadek w ramach projektu edukacyjnego. Uczniowie w takim projekcie mogą zostać zarówno autorami, jak i uczestnikami zabawy. Doświadczenie z punktu widzenia twórcy i odbiorcy pozwoli im w pełni przejść ścieżkę projektową oraz zaangażować się w realizację i tematykę zadania. Nauczyciel w takim procesie pozostanie jedynie doradcą i inicjatorem działań, pozwalając uczniom na przejęcie inicjatywy. Jego rolą będzie też zasugerowanie tematu i przedstawienie konkretnych zasad rządzących pokojem zagadek, do których muszą się dostosować autorzy projektu.

 

Przygotowując escape room, trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • poziom trudności zadań musi być dostosowany do odbiorców zabawy. Nie warto przesadzać ze stopniem skomplikowania łamigłówek, gdyż bardzo łatwo zniechęcić uczniów, którzy mogą utknąć na jednym zadaniu i stracić zainteresowanie całą zabawą;
  • bardzo ważną sprawą jest wybranie konkretnego pomieszczenia do gry, warto wykorzystać atuty takiego miejsca, np. zaciemnienie, dostępne meble, książki, wnęki, okiennice. Idealnie na pokoje zagadek nadają się schowki, nieużywane szatnie, kamerliki, pomieszczenia gospodarcze, czytelnie, magazyny biblioteczne. Miejscem na zorganizowanie escape roomu może też być oczywiście klasa lekcyjna, choć w warunkach szkolnych stwarza to problemy logistyczne (stworzenie gry wymaga relatywnie długich przygotowań);

 

[...]

 

Izabela Wyppich – nauczycielka historii, wiedzy o kulturze, plastyki w I Liceum Ogólnokształcącym im. A. Mickiewicza w Rudzie Śląskiej. Tutorka, autorka scenariuszy, szkoleń oraz autorskich programów nauczania, od lat zaangażowana w edukację artystyczną, filmową, medialną i globalną. Członkini grupy Superbelfrzy RP.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.