Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Kodowanie z Korbo

24-10-2019 Autor: Sebastian Pontus
Traktor Korbo z...

Zaletą klocków Korbo jest wprowadzenie do lekcji elementów mechaniki i dynamiki. W wielu zadaniach możemy sprawdzić poprawność ich realizacji przez poruszanie kolorowymi zębatkami. Taka zabawa kształtuje rozwój myślenia twórczego oraz przestrzennego.

 

Edukacja wczesnoszkolna, pierwszy i najważniejszy etap szkolny, to czas intensywnego rozwoju, poznawania świata i nabywania umiejętności, które będą wykorzystywane przez całe życie. Dlatego właśnie tak ważne jest w tym okresie zachwycanie dzieci zdobywaniem wiedzy. Chcemy zainteresować je nauką w taki sposób, by chciały zdobywać więcej informacji i jednocześnie szukały możliwości samodzielnego rozwoju poprzez połączenie zabawy i nauki. Na tym etapie nauczania bazujemy na konkretach, ponieważ dzieci lepiej się uczą, kiedy mają możliwość bezpośredniego kontaktu z przedmiotem nauki, mogą go dotknąć, obrócić w dłoniach, zobaczyć, sprawdzić.


Wykorzystanie konkretów jest też uwarunkowane etapem rozwoju myślenia, na którym znajdują się dzieci w tym wieku – jest to według Piageta etap myślenia konkretno-wyobrażeniowego. Innymi słowy, zanim przejdziemy z dziećmi do opanowania pojęć abstrakcyjnych, powinniśmy przepracować z nimi każdy temat właśnie na konkretach. Świetnym narzędziem, które możemy wykorzystać w edukacji wczesnoszkolnej, są klocki konstrukcyjne Korbo. Z powodzeniem można z nich korzystać jako konkretów. Możemy tworzyć również niesamowite konstrukcje za pomocą zawartych w zestawach łączników, kolorowych zębatek i platform.

 

Edukacja polonistyczna i matematyczna

 

Dzięki klockom oraz możliwości kodowania nauczyciel z łatwością wprowadzi dzieci w świat ortografii i gramatyki. Klocki Korbo świetnie sprawdzą się jako narzędzie wspierające naukę Metodą Kolorowej Ortografii. Wystarczy przypisać ortogramom (tzn. ż, rz, ó, u, h, ch, i wyjątkom sz) różne kolory zębatek. Należy jednak pamiętać, że raz przypisany kolor, np. zielony do litery „rz”, zawsze musi być kojarzony z tym ortogramem. Dzieci bardzo szybko zapamiętują, którą trudność zastępujemy danym kolorem. Najistotniejszym walorem tego systemu jest zaangażowanie pamięci wzrokowej oraz funkcji słuchowych w procesie uczenia się.


W podobny sposób możemy wykorzystać Korbo podczas nauczania gramatyki. Na przykład danym częściom mowy nauczyciel wraz z uczniami przypisuje różne barwy zębatek. Najpierw ćwiczymy zapamiętywanie z dziećmi nazw gramatycznych na kolorach klocków. Przykładowo czasownik – czerwony, rzeczownik – zielony, przymiotnik – pomarańczowy, liczebnik – niebieski. Następnie każdy uczeń układa odpowiednie zębatki od lewej do prawej, gdy nauczyciel wymienia części mowy, np.: czasownik, rzeczownik, rzeczownik, przymiotnik, czasownik, liczebnik, przymiotnik. Wszyscy sprawdzają, czy ułożyli klocki w takiej samej kolejności. Następnie możemy zakodować zdania, np.: Mała Zosia zjadła dwa banany, układając na platformach kolory zębatek zgodnie z częściami mowy.


Klocki Korbo możemy także wykorzystać do układania planów wydarzeń. Jest to ćwiczenie podobne do wyznaczania trasy od punktu START do punktu META. Pierwszym punktem w planie wydarzeń jest zębatka START. Warto zwrócić uwagę na fakt, że nasz cały, gotowy plan wydarzeń będzie się… kręcił, ponieważ połączone zębatki, zazębiając się, napędzają każdą kolejną – od pierwszego do ostatniego wydarzenia naszego planu.


Klocki Korbo możemy również przeliczać, a także klasyfikować według kolorów czy kształtów. Świetnym pomysłem jest podzielenie uczniów na grupy i rozsypanie wszystkich klocków na środku sali. Każda grupa może mieć za zadanie zebrać klocki w przypisanym do niej kolorze, określonym kształcie itp. Ćwiczymy dzięki temu umiejętność przeliczania, dodawania, odejmowania, sprawnego posługiwania się liczebnikami głównymi. Doskonalimy spostrzegawczość i koncentrację uwagi oraz kształtujemy pojęcie „liczby”. Można też wytłumaczyć dzieciom pojęcie „części wspólnej”: jeden zbiór to zębatki, drugi zbiór to walce, ale wszystkie niebieskie zębatki i walce utworzą część wspólną tych dwóch zbiorów (kolor niebieski jest częścią wspólną).

 

[...]

 

Sebastian Pontus – nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej dla chłopców „Kuźnica” w Katowicach. Metodyk i pasjonat zastosowania kodowania, robotyki i programowania w edukacji. Finalista Polskiej edycji Międzynarodowego Konkursu Lego Teacher Award 2018. Ekspert brytyjskiego programu edukacyjnego Apps For Good (Areas of Expertise: Coding & Web Development). Autor lekcji i ścieżek edukacyjnych dla robotów edukacyjnych Photon, Krypton i dronów DJI Tello Edu. Twórca fejsbukowej grupy wsparcia dla nauczycieli „Roboty edukacyjne w szkole” i strony wspierającej edukację z zakresu kodowania i programowania mistrzowierobotyki.pl.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.