Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Na wirtualnej tablicy

24-10-2019 Autor: Monika Gnutek
SketchBoard to świetne...

Wirtualne tablice to świetne narzędzia do wzbogacania zajęć i motywowania uczniów. Dzięki nim uczniowie współpracują ze sobą, a tym samym rozwijają jedną z ważniejszych kompetencji – kompetencję społeczną.

 

Wirtualne tablice wspomagają pracę zespołową uczniów i nie tylko. Współpracę taką rozumiemy najczęściej jako współpracę kilku osób siedzących obok siebie. Jednak nie zawsze musi tak być. W XXI w. jest mnóstwo rozwiązań na współpracę na odległość, zatem nie zawsze trzeba być blisko, aby osiągnąć niesamowite efekty. W wielu firmach można pracować zdalnie, najczęściej są to dobrze prosperujące na rynku pracy przedsiębiorstwa.


Dzisiaj uczniowie codziennie komunikują się ze sobą za pomocą różnych komunikatorów, grają w różne gry zespołowe na odległość, potrafią ze sobą współpracować, pomagać sobie, wykorzystując do tego celu technologię. Już teraz czerpią bardzo dużo ze zdalnej zabawy, wystarczy im tylko pokazać, że swoją wiedzę, swoje zainteresowania mogą wykorzystać również do nauki, a w przyszłości może i do pracy. Dlaczego zatem nie wykorzystać ich możliwości, zainteresowania internetowymi narzędziami i nie przygotować zajęć polegających na współpracy z wykorzystaniem tablic wirtualnych?


Efekty pracy online uczniów są niesamowite, zadania wykonują oni precyzyjnie, każdy dokłada coś od siebie, każdy może wrócić do stworzonej wspólnie edukacyjnej tablicy, nikt nie zostaje bez odpowiedzi na nurtujące pytania. Wirtualne tablice znajdą swoje zastosowanie na wszystkich przedmiotach, nawet na… wychowaniu fizycznym. Za pomocą wirtualnych tablic nauczyciel wychowania fizycznego zbiera informacje np. o tym, kto chce uczestniczyć w zawodach. Drukuje uczniom kod QR, wywiesza go na tablicy w szkole i informuje uczniów, że chętni mogą za pomocą tablicy zapisać się na zawody.

 

Od czego zacząć

 

Przede wszystkim należy wybrać narzędzie spośród wielu dostępnych w Sieci. Znajdziemy tam mnóstwo tablic, które nie tylko pomogą nam wzbogacić zajęcia, ale zachęcą też uczniów do współpracy. Do tych najczęściej wykorzystywanych należą Trello (trello.com), Miro (miro.com), StormBoard (stormboard.com), Limnu (limnu.com) oraz zapewne znany już wszystkim Padlet (padlet.com). Tablice te zazwyczaj są do siebie podobne, niektóre z nich mają jakąś dodatkową funkcję. Niestety część z nich ma minus, czyli limit stworzonych tablic. Wówczas, aby utworzyć nową tablicę, należy albo usunąć wcześniejszą, albo założyć nowe konto. Lepiej jednak nie usuwać tablic stworzonych przez uczniów – jest to ich praca, do której powinni mieć dostęp nawet po zakończonym temacie.


Krokiem drugim jest właśnie wybór odpowiedniego tematu, a także zdecydowanie, w jaki sposób chcemy wykorzystać tablicę, co chcemy na niej udostępniać, w jaki sposób uczniowie mają z niej korzystać, za pomocą czego mają się na nią zalogować. Na tablicach można umieszczać różne informacje, np. schematy, zadania dla uczniów, cele zajęć, NaCoBeZu (na co będę zwracać uwagę), wizualizacje, filmy, obrazy. Część wyżej wymienionych tablic ma również dostęp do czatu, dzięki któremu uczestnicy mogą się ze sobą kontaktować, co zazwyczaj prowadzi do edukacyjnej dyskusji. Wirtualne tablice można wykorzystać również w inny sposób, chociażby do stworzenia tablicy z propozycjami do samorządu uczniowskiego, tablicy, na której społeczność szkolna będzie mogła wpisać swoje pomysły dotyczące wybranego wydarzenia.


Krok trzeci to założenie tablicy. I tutaj wszystko zależy już od wyboru narzędzia.

 

[...]

 

Monika Gnutek – nauczycielka matematyki, fizyki i informatyki w Szkole Podstawowej w Janikowie, trener Mistrzów Kodowania, e-konsultantka w Instytucie Studiów Podyplomowych na kierunku „Informatyka z programowaniem w szkole”. Administrator grupy facebookowej „Zatikowani nauczyciele”.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.