Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Interaktywna podróż po Czarnym Lądzie

23-10-2018 Autor: Małgorzata Żychowska
Mapa interaktywna, na...

Poprzez stosowanie narzędzi TIK rozwijamy w uczniach kreatywność, wyobraźnię oraz umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole. Jednym z takich narzędzi są interaktywne mapy, które można z powodzeniem wykorzystywać na różnych przedmiotach.

 

Mapy są niezbędnym narzędziem dydaktycznym. Służą do realizacji programu nauczania nie tylko geografii, ale również wielu innych przedmiotów. Mogą być wykorzystywane w każdym ogniwie lekcji jako środek porządkujący nowe wiadomości, utrwalający je, a także służący samokontroli i kontroli stopnia trwałości wiedzy oraz umiejętności rozmieszczania obiektów w przestrzeni geograficznej. Ze względu na to, że mapy są najważniejszym źródłem informacji geograficznej, powinny być wykorzystywane na większości lekcji. Są szczególnie przydatne podczas poznawania przez uczniów poszczególnych kontynentów, np. Afryki.

Wykorzystanie narzędzi TIK do tworzenia map interaktywnych oraz karty pracy pozwala na efektywne gospodarowanie czasem na lekcji. Obie formy umożliwiają pracę w parach lub w grupach. Wtedy uczniowie mają okazję do wzajemnej nauki i konfrontacji swoich umiejętności. Jest to działanie istotne, ponieważ współpraca w zespołach jest w obecnych czasach koniecznością. Można wykorzystać również tablety czy smartfony uczniów.

Pierwsze narzędzie to ThingLink (thinglink.com), które jest chętnie używane przez nauczycieli i edukatorów na całym świecie, jako narzędzie wspomagające uczenie i umożliwiające wspólną pracę grupy uczniów nad jednym zdjęciem (w wersji bezpłatnej na jednym koncie można utworzyć jedną 30-osobową grupę). Aplikacja ThingLink służy do intuicyjnego tworzenia interaktywnych i multimedialnych zdjęć, w tym map. Do zdjęcia wybranego np. z iPada, pobranego z serwisu Flickr, Facebooka albo ze strony internetowej można dodać napisy, linki, fragmenty audio i wideo. Dzięki temu zdjęcie staje się pełną treści prezentacją danego tematu. Aplikacja jest bezpłatna i dostępna w języku angielskim zarówno na system iOS, jak i Androida. Wymaga rejestracji: należy zarejestrować się, wybierając konto Teacher (nauczyciel), ponieważ ma ono więcej opcji od pozostałych. Z ThingLink można korzystać także za pomocą przeglądarki, jednak bezpłatna wersja internetowa tego narzędzia jest o wiele bardziej ograniczona niż aplikacja przygotowana na urządzenia mobilne.

Z kolei LearningApps (learningapps.org) to darmowa, prosta w obsłudze platforma do tworzenia prostych aplikacji edukacyjnych, która wspiera proces uczenia się i nauczania za pomocą małych interaktywnych modułów. Istniejące moduły mogą być bezpośrednio wykorzystywane w nauczaniu, a także zmieniane lub tworzone od nowa przez użytkowników w internecie. Aplikacja nie zawiera żadnych specjalnych ram lub konkretnego scenariusza lekcji. Wykorzystać ją można wyłącznie do interaktywnej części lekcji. Platforma jest darmowa, umożliwia tworzenie klas, udostępnianie uczniom własnych aplikacji, a także monitorowanie działań uczniów. Mamy tu duży wybór interaktywnych zabaw i gier edukacyjnych (krzyżówki, testy, quizy, zabawy pamięciowe i słowne). Gry można tworzyć i przechowywać na platformie jako prywatne lub publiczne. Można też korzystać z gotowych gier opublikowanych przez innych użytkowników. Do dyspozycji jest duża baza gotowych aplikacji przydatnych we wczesnej edukacji.  

Inną platformą umożliwiającą tworzenie i przeprowadzanie quizów jest darmowa aplikacja Quizizz (quizizz.com). Prosta obsługa, ciekawy interfejs, motywujące grafiki sprawiają, że quizy wywołują pozytywne reakcje i mnóstwo emocji.

[...]

Małgorzata Żychowska – nauczycielka geografii, przyrody i informatyki w Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 2 w Bochni. Swoje pomysły na lekcje zamieszcza na stronie gozych.edu.pl.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.