Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Dajmy uczniom głos

23-10-2018 Autor: Joanna Waszkowska
Po zalogowaniu się na...

Powróćmy do metod sokratejskich, opartych na rozmowie. Wymiana zdań i cierpliwość, której ten proces wymaga, to wyzwanie dla nauczyciela. Jak sprawić, by uczeń chciał się podzielić swą myślą? Użyjmy aplikacji Flipgrid!

 

W jaki sposób sprawdzić, czy uczniowie potrafią samodzielnie wyszukać informacje? Jak poznać ich zdanie na dany temat? Oczywiście można poświęcić kilkanaście minut każdej lekcji na przepytywanie, jednak pozyskanie informacji w ten sposób od wszystkich uczniów w klasie zajęłoby… półtora miesiąca. Można przeprowadzić szybką kartkówkę, quiz, test, ale w ten sposób zbadamy wyłącznie wiedzę, a nie umiejętności. Co z tworzeniem spójnej wypowiedzi, modulacją głosu, elementami perswazji stosowanymi przecież powszechnie w wypowiedziach?

Do sprawdzenia tych umiejętności potrzebne jest narzędzie, dzięki któremu można posłuchać ucznia, a w szczególności zobaczyć go w żywej realizacji komunikatu, włącznie z mimiką, gestykulacją, artykulacją, nie poświęcając na ten cel kilkunastu minut lekcji. Nie wystarczy jednak posłuchać, co uczeń ma do powiedzenia na dany temat, i zobaczyć, w jaki sposób to mówi. Ważne jest też późniejsze kształtowanie umiejętności młodego człowieka, co zaistnieć może wyłącznie w bezpiecznej przestrzeni wymiany myśli, podczas wspólnego omawiania mocnych i słabych stron. Nie ma na to miejsca podczas lekcji, gdyż ustne opiniowanie tworzy sytuację stresującą. Zaprezentowanie wad i zalet danej wypowiedzi byłoby wtedy wyłącznie formalnością, najpewniej zlekceważoną przez ucznia, który i tak myśli w tej chwili wyłącznie o tym, by nie być wystawionym na spojrzenia kolegów i koleżanek z klasy. Oczywiście żywy komunikat jest ważny, ale ćwiczenie wypowiedzi ustnych nie musi się zaczynać od traumatycznych sytuacji, czyli od wypytywania na środku klasy, co wielu uczniom kojarzy się z upokorzeniem i spycha dbałość o spójność i bogactwo językowe na drugi plan.

Pierwsze lekcje łączące krótkie wypowiedzi z umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji, łączenia faktów i konstruowania dowodów można przeprowadzić za pomocą bezpłatnej aplikacji Flipgrid. Narzędzie umożliwia nauczycielowi, po zalogowaniu się, stworzenie zadania, do którego odpowiedzi uczniowie umieszczają poprzez wykonanie nagrań za pomocą swoich smartfonów. Po zarejestrowaniu się na stronie flipgrid.com (warto podać nazwę szkoły – dzięki temu dostaniemy możliwość zadawania nagrań od 15 sekund do 5 minut) najważniejszą zakładką jest My Grids, gdzie tworzymy dział (grid) i zadania (topic). Po kliknięciu przycisku + New Grid przystępujemy do tworzenia. W oknie początkowym wybieramy typ społeczności, która tworzyć będzie wypowiedzi (opcja School wymaga podania jako hasła wpisanej w rejestracji działu domeny szkolnej, np. edu.pl, zalecamy więc tworzenie działów PLCs and Public Grids, gdyż wtedy możemy samodzielnie stworzyć hasło dostępowe). Następnie nadajemy nazwę działu oraz tworzymy skrót linku. Ułatwia on wyszukiwanie działu w zasobie. Dostęp dla zadania jest możliwy tylko wtedy, jeśli ustawimy, że jest to zadanie otwarte dla każdej chętnej osoby. Warto po utworzeniu działu kliknąć na symbol ołówka, gdzie możemy zablokować możliwość pobierania filmów przez innych uczniów (w sekcji nr 3 Features dezaktywujemy Allow Downloads).  

Aby stworzyć zadanie, klikamy +New Topic w widoku głównym. Część Topic details to informacje, które będzie widział uczeń przed wykonaniem nagrania. Tytuł warto podać w formie pytania lub hipotezy. Wsparciem dla ucznia są również podpowiedzi (jest tam miejsce na jedną ważną informację) oraz szczegóły zadania (miejsce na 500 znaków). Do polecenia możemy dołączyć różne media pomocnicze. Najważniejszy jest ostatni dział Feedback – zestaw ocen, czyli różnych kryteriów, które warto samodzielnie zdefiniować. W praktyce poza komentarzem słownym (wpisanym w okno komunikatu przy filmie) możemy również podać uczniom poziom spełnienia konkretnych wymagań w formie punktowej.

Uczniowie uruchamiają aplikację na swoich smartfonach i w pierwszym oknie Enter a Flip Code wpisują numer konkretnego zadania (tę informację nauczyciele mają dostępną po kliknięciu w zadaniu na przycisk Share) lub – jeśli po prostu chcemy się dostać do działu – skrótową nazwę działu podaną przy rejestracji. Jeśli ustawiliśmy hasło, to wyświetli się okienko z prośbą o jego wpisanie.

 

[...]

Joanna Waszkowska – nauczycielka języka polskiego, MIEE (Microsoft Innovative Educator Expert) oraz ambasadorka i trenerka platformy Edmodo. Entuzjastka gamifikacji, mediów cyfrowych oraz edukacji globalnej w nauczaniu. Pracuje metodą scaffolding dostosowaną do nauczania literatury. Należy do grupy Superbelfrzy RP. Jest autorką bloga uczycielnica.blogspot.com.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.