Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Cyfrowe historyjki z płytką Micro:bit

23-10-2018 Autor: Anna Krawczyk
Po wgraniu programu na...

Naukę programowania można połączyć z kreatywnym pisaniem, tworząc „kości opowieści” za pomocą płytek Micro:bit. Wystarczy prosty program napisany krok po kroku z całą klasą i trochę wyobraźni.

 

Technologia używana dla samej technologii jest dzisiaj nieefektywna i niepotrzebna. Kluczem jest pokazanie, że w sięgnięciu po konkretne narzędzie musi chodzić o „coś więcej” – żeby nauka programowania miała sens, musi być otoczona innymi treściami, związanymi z różnymi wyzwaniami, przedmiotami, zagadnieniami. Poza sytuacją edukacyjną każdy program ma służyć czemuś bardzo konkretnemu – rozwiązywać dany problem, ułatwiać jakieś działanie. Warto pokazywać, że również ucząc się, możemy łączyć programowanie z innymi dziedzinami życia – swoimi pasjami, hobby, zainteresowaniami. Niniejszy scenariusz może być przykładem takiego działania, gdzie technologia i programowanie są tylko częścią większej układanki.

Zastosowane tu narzędzie – płytka Micro:bit – jest wszechstronne, intuicyjne i przyjazne, nawet dla początkujących koderów. Taki stan rzeczy zupełnie nie powinien dziwić – jej pomysłodawcą i producentem jest BBC, które, przekazując zestawy płytek do jak największej liczby szkół i innych podmiotów, chciało spopularyzować naukę programowania. Dzięki wbudowanym modułom, a także prostemu środowisku graficznemu do programowania w prosty sposób można projektować i tworzyć programy wykorzystujące światło/obraz (lampki led), dźwięk, ruch, przyciski, a nawet Bluetooth.

Warto połączyć programowanie i pracę z tekstem – mniej lub bardziej literackim – z wykorzystaniem „obrazkowego” charakteru płytki Micro:bit. W scenariuszu podstawowym uczniowie będą programować kości opowieści i używać ich do stworzenia własnych historyjek. W proponowanym rozwinięciu zajęć zajmą się ilustrowaniem, a następnie odgadywaniem za pomocą zakodowanych obrazków znanych wierszy (lub innych utworów literackich).

Z punktu widzenia nauki programowania uczniowie poznają w trakcie zajęć płytkę Micro- :bit, jej budowę, sposób połączenia z komputerem oraz podstawowe funkcje. Będą również umieli zaprogramować pojawienie się dowolnego obrazka na wyświetlaczu led oraz jego wyświetlanie się w zależności od okoliczności (potrząśnięcie płytką, warunek, losowanie liczby, zmienna) lub stworzyć prostą animację (poprzez wyświetlanie się kolejno kilku obrazków).

Wartością dodaną realizacji tych zajęć jest połączenie korzystania z technologii z kształtowaniem umiejętności tworzenia i odbierania tekstów literackich. W podstawowym wariancie dzięki programowaniu i korzystaniu z kości opowieści uczniowie poćwiczą swoją wyobraźnię, natomiast podczas ilustrowania ciągiem prostych obrazków tekstów literackich ważny będzie aspekt interpretacji. Poprzez zastosowane na zajęciach metody i formy pracy uczniowie będą również mieli okazję do ćwiczenia pracy w grupie.

 

Dzięki temu, że w ramach realizacji zajęć powstanie narzędzie do kolejnych aktywności, zaprogramowane płytki można wykorzystywać w różnych zabawach – na przykład kalamburach, zabawie w skojarzenia, zabawach związanych z emocjami itp.

 

Jeszcze jedną zaletą, wynikającą z niewielkiego stopnia skomplikowania płytki Micro:bit oraz dedykowanego jej środowiska bloczkowego, jest to, że do realizacji zajęć nie jest wymagana instalacja żadnych dodatkowych programów, sterowników, bibliotek i tym podobnych. Płytka jest gotowa do działania zaraz po podpięciu do komputera.

[...]

Anna Krawczyk – polonistka komparatystka, sercem wiecznie bibliotekarka. Działa w sieciach (Labib, Superbelfrzy), jest trenerką w projekcie Mistrzowie Kodowania oraz członkinią stowarzyszenia Hackerspace Silesia. Koordynuje działania Koduj dla Polski na Górnym Śląsku.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.