Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Podchody z kodami QR

23-10-2018 Autor: Joanna Świercz
Po zeskanowaniu kodu...

Nauka i przyjemność nie powinny się wykluczać. Dlatego warto podjąć wysiłek łączenia nabywania umiejętności matematycznych z zabawami. Proponowany scenariusz pokazuje, jak organizować podchody w klasie szkolnej.

 

Podchody to prosta gra terenowa dla dzieci i młodzieży. W najprostszej postaci polega na tym, że jedna grupa ucieka, zostawiając po drodze strzałki, ślady i zadania do rozwiązania, a druga grupa musi ją złapać. W bardziej skomplikowanych wersjach gry to organizatorzy układają łamigłówki i zadania, mające doprowadzić do odnalezienia miejsc, do których zawodnicy muszą dotrzeć.

Lekcję każdego przedmiotu można poprowadzić z wykorzystaniem tej metody. Należy tylko przygotować poszczególne zadania, których rozwiązanie doprowadzi uczniów do celu. Uczniowie powinni pracować w parach.

Osoby poszukujące inspiracji mogą zajrzeć na anglojęzyczne strony, np. bit.ly/1ytDgpq, gdzie po wybraniu kategorii: price -> free i wpisaniu scavenger hunt można znaleźć ciekawe scenariusze. Dla anglojęzycznych nauczycieli matematyki kolejny darmowy przykład dostępny jest pod adresem: bit.ly/2DrsQ9p. W tym przypadku możemy podchody rozpocząć od dowolnego miejsca. Materiał dostępny jest dla zalogowanych użytkowników.

Zasady QR podchodów

1. Prowadzący rozwiesza w klasie i/lub na korytarzu kartki z poszczególnymi zadaniami. Każda z kart ma taką samą budowę: u góry znajduje się odpowiedź do zadania, a na dole kod. Należy go zeskanować z użyciem dowolnej aplikacji, np. QR Droid. Jest to kod tekstowy, pod którym ukryte są treści zadań. Do jego uruchomienia nie jest wymagany dostęp do sieci. Uczniowie powinni to robić z wykorzystaniem smartfonów lub szkolnych tabletów.

2. Podchody rozpoczynają się od zeskanowania przez każdą z grup kodu, na którym znajduje się słowo START.

3. Kolejne etapy przebiegają wg schematu: skanowanie kodu –> rozwiązywanie zadania –> poszukiwanie odpowiedzi znajdującej się na innej karcie.

4. Poszczególne rozwiązania uczniowie zapisują na karcie odpowiedzi, którą powinni na końcu oddać nauczycielowi do sprawdzenia. Jest to również dobry sposób na wychwycenie wspólnie z nauczycielem ewentualnej pomyłki.

5. Nauczyciel powinien podkreślić, że nie liczy się czas wykonania zadania, a jedynie poprawność otrzymanych wyników i dojście do samego końca.

 

[...]

Joanna Świercz – certyfikowany trener, nauczycielka matematyki w szkole podstawowej, konsultant Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, członek Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, członek grupy Superbelfrzy RP. Autorka ośmiu publikacji książkowych dotyczących m.in. stosowania metod aktywizujących na lekcjach matematyki. Prowadzi blog: matmainaczej.pl oraz fanpage o tej samej nazwie.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.