Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Moi absolwenci są dobrymi pracownikami

22-10-2018

Nie mamy w Polsce kultury wspierania szkół przez podmioty komercyjne. Zawsze powtarzam uczniom, których zabieramy na konkursy, że kiedy oni będą już mieli swoją firmę, to proszę, żeby nie zapomnieli o szkole i chociaż raz w roku zrobili przelew na radę rodziców. To wspomoże rozwój ich młodszych kolegów i koleżanek. Rozmowa z Barbarą Halską, nauczycielką przedmiotów zawodowych na kierunku technik-informatyk w Technikum nr 4 w Zespole Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju

 

Na łamach „TIK w Edukacji” rozmawialiśmy już z wieloma innowacyjnymi pedagogami, prekursorami wykorzystania nowych technologii w procesie nauczania. Większość z nich to humaniści, którzy na pewnym etapie pracy odkryli zalety stosowania narzędzi TIK. Pani uczy w technikum informatycznym. Można więc chyba powiedzieć, że w tym przypadku nie pojawiła się potrzeba odkrywania czegokolwiek, bo wykorzystywanie narzędzi TIK na lekcjach to dla Pani chleb powszedni.

To prawda. Zajęcia, które prowadzę, nie mogą się odbyć bez komputera, ale staram się urozmaicać swoje lekcje, wykorzystując też inne narzędzia TIK. Przykładowo dodaję takie elementy, jak testy przygotowane na platformie Quizziz czy powtórzenie wiadomości w aplikacji stworzonej na wzór teleturnieju Milionerzy. Poza tym zamiast korzystać z gotowych narzędzi TIK, sami zaczynamy je tworzyć z uczniami. Takim przykładem jest nasz najnowszy projekt, czyli platforma do nauki chemii EduChemLab.

Proszę powiedzieć, jakie wykształcenie i umiejętności są potrzebne nauczycielowi, żeby sprostać oczekiwaniom uczniów szkoły średniej, którzy świadomie wybrali informatyczną ścieżkę edukacji?

Przede wszystkim konieczna jest chęć ciągłej nauki. Akurat informatyka jest dziedziną, która się bardzo szybko rozwija, a to wymaga od nauczycieli nieustannego poszerzania wiedzy. Niestety, ta specjalistyczna wiedza jest bardzo kosztowna, więc nie możemy sobie pozwolić na jej zdobywanie z pensji nauczyciela. Nie możemy też liczyć na dofinansowanie kursów dokształcających z urzędu miasta. Na szczęście rozumieją to podmioty komercyjne, np. Microsoft i Cisco, które organizują darmowe szkolenia dla nauczycieli. Czasem nawet wypożyczają nam sprzęt. Ja w tym roku też skorzystałam z możliwości poznania chmury Azure w formie darmowego kursu w chmurowisko.pl oraz z dwutygodniowej praktyki w firmie Hostersi, która umożliwiła mi poznanie chmury AWS firmy Amazon.

Czy często uczniowie zaskakują Panią wysokim poziomem wiedzy i umiejętności? Wiemy przecież, że już w szkole średniej młodzież potrafi osiągnąć w zakresie informatyki poziom akademicki…

Od pierwszej klasy staram się zakorzenić w głowach uczniów myśl, że muszą w informatyce znaleźć coś, co ich interesuje, a potem tę pasję rozwijać. Dlatego bardzo często to ja uczę się od nich. Tak jest w przypadku programowania czy druku 3D. Ostatnio miałam np. taką sytuację, że dostaliśmy do naprawy drona, a ja nie miałam zielonego pojęcia, jak się do tego zabrać. Oddałam go w ręce uczniów, którzy się tym tematem interesują, a oni pomogli mi znaleźć sprzęt, który trzeba zakupić do uruchomienia drona. Staram się też pomagać młodzieży w znalezieniu praktyki zawodowej, która bardzo często owocuje pracą w trakcie wakacji czy w weekendy.

Im większa jest grupa zdolnych i wyspecjalizowanych uczniów, tym więcej możliwości podejmowania niestandardowych i ambitnych działań. Biorąc pod uwagę liczbę konkursów, w które się Pani angażuje z młodzieżą, można wysnuć wniosek, że ma Pani wyjątkową umiejętność wyłuskiwania zdolnych jednostek. A może kluczem jest tu raczej efektywna praca grupowa?

Nasza szkoła przyciąga uczniów, którzy sami mają innowacyjne projekty, są chętni do współpracy. Zdaję sobie sprawę, że taka praca przy projekcie to ogromne obciążenie czasowe, dlatego staram się angażować do projektu jak największą liczbę uczniów, żeby uczyli się od siebie nawzajem i współpracowali w momentach kryzysowych. Teraz mamy rewelacyjny zespół przy projekcie EduChemLab. 

 

[...]

 

Rozmawiał Eryk Chilmon

 

Barbara Halska – nauczycielka przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju. Nagrodzona tytułem Nauczyciel Roku 2014. Współautorka podręcznika do kwalifikacji E13 i EE08 na kierunku technik-informatyk. Koordynatorka projektów: „Po technikum w pracę” i „Profesja bez granic”. Promotorka innowacyjnych prac, które zdobywają międzynarodowe sukcesy. Prezeska Stowarzyszenia Kreatywnych Nauczycieli. Pasjonatka nowych technologii w edukacji i miłośniczka gór.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.