Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Nowy wymiar edukacji regionalnej

22-10-2018 Autor: Joanna Krzemińska
Nagrywając warstwę...

eTwinning to sprawdzona przez wiele szkół platforma współpracy i komunikacji. Jej fantastyczny potencjał unaoczniła realizacja projektu z zakresu edukacji regionalnej „Usłysz legendę”, w który zaangażowali się uczniowie dziewięciu szkół.

 

Najważniejszym elementem każdego projektu jest dobry plan. W myśl tej zasady należy zastanowić się najpierw, jaki efekt chcemy osiągnąć. Kolejnym krokiem będzie ustalenie narzędzi, dzięki którym cel zostanie osiągnięty. Później trzeba już tylko zaprosić współpracowników i rozpocząć pracę.

Wszystkie te założenia zostały spełnione przy okazji realizowanego za pośrednictwem platformy eTwinning (etwinning.pl) projektu „Usłysz legendę”, do którego przystąpili uczniowie dziewięciu szkół z różnych regionów Polski. Głównym zadaniem uczestników było stworzenie audiobooków i komiksów na podstawie treści wybranych legend.

Podejście multidyscyplinarne

Projekt skierowany był do uczniów gimnazjów oraz VII klasy szkoły podstawowej. Działania przebiegały etapami, w ramach których zespoły wymieniały się materiałami. Poszczególne grupy miały za zadanie wybrać tekst, opracować scenariusz, nagrać dźwięk, przełożyć treść legendy na język obcy i zilustrować opowieść (patrz: ramka „Etapy działania”).

Aby rozpocząć jakiekolwiek działania, należy opracować plan. Sama idea jest bardzo ważna, ale to nie wystarczy, by sprawnie zrealizować założenia i osiągnąć cel. Tworząc plan pracy, koniecznie trzeba zastanowić się, które elementy podstawy programowej będziemy realizować i na jakich przedmiotach. Wsparcie innych nauczycieli jest bardzo ważne i warto o nie poprosić. W projekt „Usłysz legendę” zaangażowali się nauczyciele języka polskiego, historii, informatyki, muzyki, języków obcych i plastyki. Przebieg i wnioski z realizacji projektu są na tyle uniwersalne, że mogą posłużyć innym pedagogom do przeprowadzenia analogicznego przedsięwzięcia.

Dobór legendy

Znając założenia projektu oraz współpracowników, nie pozostaje nic innego, jak przystąpić do działań. Pierwsze z nich, bazowe dla pozostałych, polega na wybraniu legendy związanej z naszym regionem. Jest to o tyle ciekawe zadanie, że skłania do poszukiwań. Najprawdopodobniej uczniowie znają już jakieś historie, które są związane z ich miejscem zamieszkania. Nie chodzi jednak o to, by powielać znane już opowieści. Potraktujmy ten krok jako wyzwanie i zachęćmy do poszukiwań. Poprośmy uczniów, aby w parach lub grupach zapoznali się z całkiem nowymi historiami, które później przedstawią na forum. Opracowane streszczenia warto poddać ocenie koleżeńskiej. Tekst, który spodoba się większości, zostanie zakwalifikowany do projektu i umieszczony na stronie, by kolejna grupa mogła w oparciu o niego tworzyć dalsze materiały.

Właściwy dobór legendy jest niezwykle ważny, ponieważ mamy niepowtarzalną możliwość zaproszenia młodych ludzi do świata, o którym zwykle mają niewielkie pojęcie. Poza tym od tego, co wybierzemy, zależy również to, jak naszą małą ojczyznę będą postrzegać pozostałe zespoły, które mogły do tej pory nie znać naszego regionu.

Z językowego punktu widzenia zadanie to jest doskonałe ze względu na kształtowanie umiejętności analizy i syntezy tekstu. Każdy młody człowiek musi przeczytać wybraną legendę, dokonać jej analizy pod kątem ważności przedstawionych wydarzeń i napisać streszczenie. Ta forma wypowiedzi często sprawia uczniom kłopoty.

Głos ucznia

W kolejnych etapach projektu zespoły wymieniają się materiałami, nad którymi pracują, poznając w ten sposób nowe legendy. Streszczenia przekształcają w scenariusz słuchowiska. Epicki dotąd tekst nabiera cech dramatu, aby można było go następnie nagrać. Uruchomione zostają narzędzia multimedialne. Jeśli do tej pory nasze nastolatki nie pracowały z dyktafonem, właśnie nadarzy się okazja.

Można by pomyśleć, że to nic wielkiego. Każdy z nas ma w telefonie dyktafon, a większość dzieci chętnie kręci filmiki i robi zdjęcia, którymi dzieli się ze znajomymi. Okazuje się jednak, że przygotowanie nagrania wcale nie jest proste. To, co dotąd nie miało tak wielkiego znaczenia, może urosnąć do rangi problemu. Weźmy choćby kwestię brzmienia własnego głosu. Dla części może być ono sporym zaskoczeniem. Pytania typu: „To naprawdę ja?”, „Czy ja tak brzmię?” są na porządku dziennym. Nie należy się im dziwić.

Dzięki nagrywaniu własnego głosu uczniowie dowiadują się, jak słyszą ich inni, przezwyciężają też zahamowania, pracując nad umiejętnością publicznego występowania, tak ważną we współczesnym świecie. Cały czas mają przecież świadomość, że efekty ich starań poznają inni ludzie, również tacy, których nigdy nie spotkali, co może dodatkowo zwiększać presję.

 

[...]

Joanna Krzemińska – nauczycielka języka polskiego i terapeutka z zakresu terapii pedagogicznej. Od dziesięciu lat związana ze Szkołami MIKRON w Łodzi. Autorka bloga zakreconybelfer.pl.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2018 PRESSCOM Sp. z o.o.