Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Nowe technologie bez zbędnych wydatków

31-10-2013 Autor: Dariusz Stachecki
Rys. B. Brosz


 

Chcielibyśmy, żeby szkoła była nowoczesna. Ale co to właściwie oznacza? Odpowiedź na to pytanie jest kluczową kwestią, jeżeli mówimy o cyfrowej edukacji, ale równie ważne jest zdobycie pieniędzy na modernizacyjne działania.

 

Jeżeli wiemy, co i dlaczego chcemy zrealizować, przychodzi pora na pytanie: jak to zrobić? Największym błędem jest kupienie sprzętu bez koncepcji jego wykorzystania. Sięganie po pieniądze z rozmaitych programów ma sens tylko wtedy, gdy pozwolą nam one zgromadzić narzędzia, dzięki którym, jeżeli mądrze je wykorzystamy, poprawimy naszą pracę.

 

Czego brakuje szkołom?

 

Mówi się, że w edukacji najbardziej brakuje pieniędzy. To prawda, ale wszyscy odczuwają podobne niedostatki. Szkołom brakuje jednak czegoś więcej – spójnej koncepcji wykorzystania nowych technologii w edukacji. Nie potrafimy często dostrzec ich potencjału. Podejmowane są incydentalne działania, najczęściej ze strony nauczycieli „zarażonych” cyfrową pasją. Jednak takie żywiołowe, nieusystematyzowane inicjatywy przynoszą tyle samo korzyści, co szkód. Bywa, że spotykają się z barierą nie tylko technologiczną, ale i mentalną. Czasami nie są też spójne z polityką bezpieczeństwa szkoły, potrafią być również źródłem konfliktów.

Szkołom brakuje przede wszystkim centralnie określonych standardów opisujących infrastrukturę techniczną. Budowanie sieci bezprzewodowej nie może sprowadzać się do uruchamiania w różnych punktach szkoły przypadkowych punktów dostępowych. Szkołom brakuje także standardów dotyczących kompetencji nauczycieli w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Nie ma systemowych uregulowań dotyczących podręczników elektronicznych. Niewystarczający jest cyfrowy kontent edukacyjny, dlatego z dużą nadzieją patrzymy na realizację projektu „E-podręczniki” przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Może wreszcie szkoły przestaną napotykać twardy mur oporu ze strony wydawnictw. Nadzieję budzi też nowa odsłona portalu Scholaris, gdyż wreszcie pojawiły się długo oczekiwane funkcje, jak choćby przeszukiwanie zasobów według haseł podstawy programowej.

Wielu szkołom doskwiera brak koncepcji związanych z zarządzaniem i administrowaniem szkolną infrastrukturą informatyczną i dostępem do usług edukacyjnych. Nie ma też odgórnych standardów bezpieczeństwa. Ma to istotne znaczenie w kontekście obserwowanego na świecie trendu BYOD (Bring Your Own Device – przynieś własne urządzenie). Stanowi to nie lada wyzwanie dla systemu informatycznego szkoły, gdy nagle na stosunkowo małej powierzchni pojawi się ogromna liczba różnej klasy urządzeń zgłaszających swoje zapotrzebowanie na dostęp do usług edukacyjnych.

 

Obowiązkowe technologie

 

Proces budowania cyfrowej szkoły powinien dotyczyć takich obszarów jak dydaktyka, praca opiekuńczo-wychowawcza, zarządzanie szkołą, a także zajęcia pozalekcyjne, projekty edukacyjne i indywidualizacja kształcenia. Niestety, nie mamy takich warunków ekonomicznych, które pozwoliłyby zaspokoić potrzeby szkół w stu procentach za jednym administracyjnym pociągnięciem pióra. Każda szkoła powinna przygotować dokument dotyczący planu rozwoju szkoły i w tym dokumencie właśnie powinna szczególne miejsce zająć TIK.
 

[...]

 

Dariusz Stachecki – wicedyrektor Gimnazjum im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu. Nauczyciel dyplomowany, organizator ogólnopolskich konferencji K@SSK poświęconych wykorzystaniu nowych technologii w edukacji. Autor rozwiązań i koncepcji informatyzacji szkoły, które przyniosły jej tytuł Pathfinder School (2010 r.) oraz Mentor School (2011 i 2012 r.) w programie Partners in Learning i miejsce w gronie 30 najbardziej innowacyjnych szkół na świecie.


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.