Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Zdalna współpraca w stylu eTwinnerów

03-11-2021 Autor: Monika Mojsiejonek
Chmura wyrazów.W trakcie...

Społeczność szkolna eTwinning daje nauczycielom i uczniom ogrom możliwości współpracy, oferując bezpłatne narzędzia TIK i platformę TwinSpace. Pokazujemy, po jakie oprogramowanie najchętniej sięgają eTwinnerzy.

 

Czas edukacji zdalnej wymaga od nauczyciela nie tylko ogromnej elastyczności i intuicji w określaniu aktualnych, faktycznych potrzeb uczniów, ale również znajomości ciekawych narzędzi TIK, dzięki którym lekcja z nudnego wykładu zamienia się w angażujące wyzwanie. Inspiracją mogą być działania podejmowane przez eTwinnerów – doświadczonych użytkowników programu eTwinning, opartego na międzyszkolnej współpracy projektowej, którzy nie wyobrażają sobie swojej codziennej pracy bez wykorzystania nowoczesnych technologii.

Przestrzeń współpracy

Wprowadzenie nauczania zdalnego do szkół było związane przede wszystkim z wyborem odpowiednich narzędzi służących komunikacji między nauczycielem a uczniem. Wielu dyrektorów wybrało popularne rozwiązania: Teams od Microsoftu czy Google Classroom. Inni zdecydowali się postawić na prostsze komunikatory, takie jak Meet czy Skype, które jednak nie oferowały możliwości łączenia zajęć online z opcją przechowywania materiałów lekcyjnych czy organizowania wirtualnych zeszytów ćwiczeń.

eTwinning wsparł przede wszystkim nauczycieli korzystających z tej drugiej opcji, umożliwiając im tworzenie tzw. projektów wewnątrzszkolnych. Pomysł jest prosty: dwoje pracowników tej samej placówki zakłada projekt, do którego następnie dołączają pozostali członkowie grona pedagogicznego. Każdy z nich tworzy na projektowym TwinSpace stronę swojego przedmiotu, do której następnie dodaje podstrony – tematy lekcji. Na takiej podstronie znajdować się mogą notatki, materiały graficzne, pliki z zadaniami czy kartami pracy, filmy pomagające uczniowi zrozumieć dane zagadnienie czy linki do przydatnych stron WWW. TwinSpace świetnie działa również w połączeniu z innymi aplikacjami, bez problemu można więc osadzić na stronie stworzonego przez siebie tematu zadanie motywujące uczniów do aktywnego udziału w zajęciach. Tak przygotowaną lekcję można wyświetlić podczas spotkania online, a następnie przekazać jego uczestnikom link, aby mieli stały dostęp do omówionego materiału i wykonanych ćwiczeń.

Prawie idealny Nearpod

Samo dzielenie się materiałami i prowadzenie spotkań online nie wystarczy jednak, aby nasza zdalna lekcja w pełni angażowała uczniów. Częstym problemem, z którym spotykali się nauczyciele w okresie kształcenia na odległość, był zupełny brak aktywności uczestników wirtualnego spotkania. Zazwyczaj łączył się on z wyłączoną kamerką i mikrofonem – w takiej sytuacji prowadzący lekcję nie miał pojęcia, czy po drugiej stronie ekranu faktycznie ktoś jest, czy może uczeń po prostu zalogował się na lekcję, by mieć wpisaną obecność, a w tym samym czasie zajmuje się czymś zupełnie niezwiązanym z tematem zajęć. Rozwiązaniem mogą być tutaj odpowiednio dobrane aplikacje, które nie tylko motywują uczniów do uzupełniania proponowanych im zadań, ale również pomagają kontrolować podejmowane przez nich aktywności i jakość ich wykonania.

Jedną z takich aplikacji jest Nearpod – anglojęzyczna platforma edukacyjna pozwalająca stworzyć w pełni interaktywne zajęcia. Jej ogromnym plusem jest możliwość obserwowania pracy uczniów w czasie rzeczywistym. Nauczyciel przygotowuje pojedyncze zadania lub całą lekcję, a następnie wyświetla uczestnikom spotkania przygotowaną treść, jednocześnie mając przed sobą widok trybu prowadzącego: tabelę z wypracowanymi przez poszczególnych uczniów wynikami. Bezpłatna wersja Nearpoda zapewnia 100 MB przestrzeni dyskowej na stworzone materiały i dopuszcza udział maksymalnie 40 uczestników w spotkaniu. Uczeń nie musi się logować, wystarczą mu podane przez nauczyciela link lub kod. Przed rozpoczęciem wykonywania zadań uczestnicy wpisują swoje imiona lub wybrane pseudonimy. Do lekcji stworzonej w Nearpodzie można wstawić wideo, pokaz slajdów, audio, pliki PDF, linki do zasobów internetowych, modele 3D (dostępne w bazie znajdującej się w aplikacji), symulacje przyrodnicze i matematyczne czy zdjęcia panoramiczne w technologii VR. Elementy poświęcone prezentowaniu treści uzupełniają zadania, które śmiało można określić mianem wyzwań. Są wśród nich kreskówkowa minigra-wspinaczka, dopasowywanie par, quiz, ankieta, uzupełnianie tekstu z lukami, memory czy tablica do zbierania uczniowskich wpisów. Platforma wydaje się nie mieć minusów, choć oczywiście jej dostępność wyłącznie w języku angielskim może stanowić ograniczenie.

Materiały w padzie

Starszym uczniom na pewno spodoba się Framapad. To bezpłatna, niezbyt znana w Polsce francuska aplikacja, która dostępna jest również w języku angielskim. Zapewnia ona uczestnikom zajęć miejsce do planowania, dokumentowania i wymiany informacji.

Nauczyciel tworzy za jej pomocą arkusz nazywany padem. Następnie udostępnia go uczniom – od tej pory mogą go dowolnie edytować. Każdy użytkownik arkusza wybiera dla siebie kolor tekstu i wpisuje swoje imię lub pseudonim, którym posługuje się podczas pracy nad publikowaniem treści. Zamieszczone w padzie materiały mogą być później wykorzystane do powtórek, utrwalenia wybranych zagadnień, jako notatki z lekcji lub baza materiałów służących do wykonania kolejnego zadania. Dokument pozostaje dostępny przez maksymalnie rok od momentu wprowadzenia do niego ostatnich zmian. Użytkownicy jako minus Framapada wskazują brak możliwości zablokowania opublikowanych już treści w celu ochrony ich przed przypadkowym usunięciem – jest to główny powód, dla którego narzędzie polecane jest przede wszystkim w pracy ze starszymi uczniami.

 

[...]

 

Monika Mojsiejonek – nauczycielka języka angielskiego. Ambasadorka programu eTwinning w woj. lubuskim, pasjonatka TIK w pracy z uczniami w każdym wieku.

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.