Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Nowoczesność to normalność

03-11-2021 Autor: Małgorzata Solowska
W gdańskiej „dziewiątce”...

Przestrzeń w IX Liceum Ogólnokształcącym im. Krzysztofa Kolbergera w Gdańsku zmienia się nieustannie i zgodnie z potrzebami młodzieży. Szkoła stawia też śmiało na narzędzia TIK, które wspierają pracę nauczycieli różnych przedmiotów.

 

Gdańskie IX Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kolbergera (dalej: IX LO w Gdańsku) to szkoła łącząca tradycję z nowoczesnością. W starych murach wykorzystywane są innowacyjne technologie. Dzięki temu absolwenci „dziewiątki” świetnie odnajdują się we współczesnym świecie, który jest przecież światem coraz bardziej zinformatyzowanym.

Zmiany zaczęły się niepozornie: powstała przestrzeń bez ławek, klasopracownie wyremontowali uczniowie koła wolontariatu, pojawiły się pufy, koce… To był jednak dopiero początek transformacji, której efektem jest nowoczesna szkoła przyjazna uczniom.

TIK nie tylko na informatyce

Swój wygląd zmieniły m.in. klasopracownie językowe. Dzięki nowatorskiej koncepcji laboratorium językowego firmy Mentor uczniowie i nauczyciele uzyskali przestrzeń do kooperacji i wygodnej pracy w parach i grupach. Sale okazały się funkcjonalne i nowoczesne jednocześ­nie. Uczestnicy zajęć doceniają nie tylko potencjał technologiczny pracowni, ale również możliwość swobodnego przemieszczania się po niej.

Rozwijające się liceum potrzebowało też kolejnych miejsc dla pasjonatów informatyki. Zwiększająca się liczba oddziałów o profilu informatycznym stanowiła wyzwanie. Dla nich powstało miejsce łączące pracownię terminalową z robotyką. Pracownia terminalowa vCloudPoint idealnie wpasowała się w nowe potrzeby. Nauczyciele informatyki zyskali w nowych pracowniach bezproblemową kontrolę nad komputerami uczniów dzięki wirtualizacji desktopów. Kluczowym miejscem okazał się jednak centralnie ustawiony, wykonany na specjalne zamówienie stół do pracy zespołowej. Wyglądem przypomina on ring do walki robotów. Możliwości pracowni dopełnia stanowisko do druku 3D.

Z kolei lekcje fizyki przeprowadzane są w miejscu do zadań specjalnych. Po wejściu do sali fizycznej w oczy rzuca się olbrzymi stary demonstracyjny stół, a nad nim widoczne jest graffiti przedstawiające gwiazdozbiory i planety. W tej astralnej przestrzeni ukryty jest dodatkowy wymiar technologiczny. W tej pracowni rządzi interaktywny flipchart Samsunga. Tablice kredowe i suchościeralne odeszły w niepamięć. Niezwykle płynne pisanie, przechwytywanie obrazów, odtwarzanie prezentacji, filmów, wysyłanie notatek z lekcji do notesów uczniów dostępnych online – to tylko namiastka możliwości flipcharta. To sprzęt, który bez ograniczeń łączy się ze smartfonem, laptopem czy tabletem. Niezwykła prostota i intuicyjność obsługi spowodowały, że do tego narzędzia edukacyjnego ustawiła się kolejka chętnych nauczycieli. Wszyscy chcą wykorzystywać flipcharta, który podczas przerw dodatkowo zmienia się w przestrzeń malarską (idealnie imituje malowanie obrazów farbami plakatowymi czy olejnymi).

Nie tylko w sali fizycznej, ale również w innych klasopracowniach udało się połączyć możliwości tablic interaktywnych, rzutników i laptopów, uzyskując efekt wysoce profesjonalnych sal wykładowych.

 

[...]

Małgorzata Solowska – dyrektorka IX LO im. Krzysztofa Kolbergera w Gdańsku, nauczycielka historii, WOS i języka angielskiego. Wykładowca w Ateneum – Szkole Wyższej w Gdańsku, trenerka Microsoft. Jej pasją jest implementowanie edukacji nieformalnej do edukacji formalnej. W swojej pracy stawia na CLIL (Content and Lan­guage Integrated Learning), nauczanie kompetencji miękkich, kompetencji kluczowych oraz tych określanych jako kompetencje przyszłości.

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.