Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Ortografia na tablicy interaktywnej

09-11-2017 Autor: Joanna Apanasewicz
Interfejs platformy nie...

Nauka ortografii nie jest łatwa, zwłaszcza dla uczniów klas I-III. Warto pokusić się o urozmaicenie lekcji, wykorzystując narzędzia interaktywne, które ułatwią przyswajanie znajomości zasad poprawnej pisowni.

 

Tablica interaktywna, jak sama nazwa wskazuje, powinna pozwalać na wchodzenie z nią w interakcję. Nie najlepszą sytuacją jest, jeżeli służy tylko jako ekran do wyświetlania np. filmów czy prezentacji. Taki przekaz jest dla ucznia mało angażujący i nie motywuje do działania, a nawet rozleniwia. Optymalnym rozwiązaniem są zadania interaktywne, multimedialne, które można wykonać za pomocą palca lub specjalnego rysika, uzupełniając luki wybranymi elementami, wybierając i klikając właściwą odpowiedź czy łącząc pasujące do siebie elementy. Taką możliwość daje m.in. oprogramowanie dołączane do zakupionej tablicy, które pozwala na tworzenie tego typu zadań.

Jeśli nie dysponujemy takim oprogramowaniem lub nie ma ono możliwości tworzenia zasobów edukacyjnych, można wykorzystać darmową aplikację o nazwie Open Sankoré open-sankore.org/pl wydanej jako otwarte oprogramowanie (open source) lub strony internetowe zawierające gotowe zadania interaktywne. Open Sankoré to rozbudowany program zawierający wiele elementów, takich jak widżety czy gotowe narzędzia do tworzenia ciekawych lekcji. W Sieci można znaleźć wiele tzw. tutoriali, czyli samouczków pokazujących, jak stworzyć taką lekcję – na kanale YouTube po wpisaniu hasła „Open Sankore” znajdziemy kilka z nich, dzięki czemu z łatwością postawimy pierwsze kroki.

W internecie jest też wiele stron, na których znajdują się różnorodne zasoby edukacyjne, takie jak filmy, animacje, gry i zadania doskonalące podstawowe umiejętności matematyczne, przyrodnicze czy polonistyczne. Takie strony z powodzeniem można wykorzystać jako element lekcji w celu zaktywizowania naszych uczniów. Oczywiście idealnym rozwiązaniem byłoby, aby każdy uczeń w klasie posiadał swój laptop lub tablet i mógł na nim wykonywać zadania samodzielnie bądź w parach, ale jeśli nie dysponujemy takim sprzętem, to tablica interaktywna będzie dobrym rozwiązaniem. Gromadząc przed nią grupę uczniów i pozwalając im działać, zaktywizujemy ich, dzięki czemu zajęcia nie będą statyczne, a przekaz przestanie być jednokanałowy.

Specyfika rozwoju małego dziecka nie pozwala na prowadzenie statycznych zajęć. Muszą one być prowadzone w sposób dynamiczny, pamiętać trzeba przy tym, aby często zmieniać rodzaj aktywności uczniów. Poza tym nie chodzi też o to, aby lekcja opierała się wyłącznie na wykorzystaniu multimediów. Taki model polegający jedynie na działaniu przy tablicy może szybko się znudzić. Lepiej pozostawiać uczniom niedosyt, tak aby pytali, kiedy odbędą się następne zajęcia, chcieli wrócić do zadań, które przed chwilą wykonywali. Oczywiście należy pamiętać, aby podczas pracy z tablicą angażować jak największą liczbę uczniów. Jeśli tablica ma możliwość obsługiwania jej przez dwóch uczniów równocześnie, pomoże to usprawnić przebieg kolejki chętnych podejść do tablicy. Należy również tak dobierać zadania, aby miały możliwie wiele przykładów, wyrazów, elementów do przeniesienia, połączenia, lub po prostu przygotować więcej zadań, jeśli mają one niewystarczającą liczbę odpowiedzi, po to by każdy uczeń miał możliwość wykonania zadania.

Ważną rzeczą, o której powinni pamiętać nauczyciele, jest fakt, iż każde zadanie należy najpierw przetestować. Czasem bywa tak, że elementy, które z łatwością dadzą przeciągać się za pomocą myszki na ekranie komputera, nie do końca sprawnie działają na tablicy. Można to zrobić przed lekcją, ale jeśli okaże się, że przygotowane strony nie nadają się na tablicę interaktywną, nauczyciel stanie przed poważnym problemem braku materiałów na lekcję. Najczęściej jest jednak tak, że jeśli jedno lub dwa zadania ze strony dadzą się wykonać, to można być spokojnym, że reszta również zadziała.

[...]
 

Joanna Apanasewicz – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w „Małej Szkole” w Koninie Żagańskim. Od wielu lat wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji. Jest trenerką Mistrzów Kodowania. Należy do grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli z zakresu metodyki nauczania w edukacji zintegrowanej, wykorzystania technologii w nauczaniu oraz programowania.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.