Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Najważniejsze to zainspirować

08-11-2017 Autor: Wioletta Szwebs
Na kółku informatycznym...

W łódzkiej Szkole Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi zapanował klimat dla informatycznych inspiracji. Od dawna działa tam kółko informatyczne dla uczniów, a od tego roku również Łódzki Klub Kodujących Nauczycieli.

 

Informatyka jest specyficzną dziedziną, jeśli chodzi o przekazywanie wiedzy. To nie jest miejsce dla profesorów, którzy przez lata prezentują tę samą wiedzę. To miejsce dla nauczycieli z pasją – pasją poznawania, uczenia i inspirowania.


W Szkole Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi w Łodzi działa kółko informatyczne. Dzieci z klas III–VI poznają na nim m.in. graficzny język programowania Scratch, Scratch Junior oraz płytki Micro:bit. Te fantastyczne płytki programowalne mają wbudowane termometr, akcelerometr, kompas, mogą komunikować się ze światem za pomocą prostego wyświetlacza lub dźwięków. Umożliwiają interakcję z użytkownikiem za pomocą wbudowanych przycisków oraz ich kombinacji. Można je programować m.in. za pomocą języka blokowego o interfejsie bardzo podobnym do języka Scratch. Szkoła otrzymała je od Micro:bit Educational Foundation za zeszłoroczne zaangażowanie w akcję „Godzina kodowania”.

Podczas zajęć dzieci wykonują rozmaite ćwiczenia, m.in. zbudowały licznik kroków za pomocą płytek Micro:bit. Choć interfejs graficzny różni się nieco od dobrze znanego Scratcha, uczniowie szybko poznali nowe opcje, dobrze bawiąc się za pomocą symulatora płytki dostępnego na stronie microbit.org. Dzieci dowiedziały się, że akcelerometr reaguje na ruch, więc bloki obsługujące go staną się częścią programu. Uczniowie skupiali się na pracy w małych grupach, ale podchodzili też do innych stanowisk, aby zobaczyć konkurencyjne rozwiązania. Grupa, która najszybciej znalazła rozwiązanie, podzieliła się swoimi rezultatami z innymi, dzięki czemu ci pierwsi poczuli się ważni i zmotywowani, a drudzy mieli zaangażowanych instruktorów, którzy chętnie pomogli zrozumieć niejasne fragmenty graficznego kodu. Kiedy wszyscy mieli już gotowe działające programy, zostały one skopiowane przez kabel USB z komputerów na płytki i… przyczepione do butów, dzięki czemu dzieci mogły przetestować swoje rozwiązania i poczuć się jak prawdziwi konstruktorzy i programiści. Każde spotkanie kółka informatycznego wygląda podobnie – dzieci na nich odkrywają, tworzą i dobrze się bawią.

Nie zamykajmy informatyki w klasie geeków

W szkole podstawowej w Łodzi radość tworzenia towarzysząca uczestnikom koła informatycznego nie dotyczy tylko wąskiego grona pasjonatów. Dzięki wsparciu i zaufaniu dyrektorki placówki dla informatycznych pomysłów zrealizowane zostały rozmaite projekty. Akcji było mnóstwo, zarówno całorocznych, takich jak Mistrzowie Kodowania, Szkoła z Klasą 2.0, Aktywna Edukacja, jak i krótszych inicjatyw dotyczących różnych aspektów związanych z technologią, np. Europejski Tydzień Kodowania, Godzina Kodowania, Scratch Day (tutaj przeważały kwestie techniczne) lub Dzień Bezpiecznego Internetu (kwestie socjologiczne). Szkoła wielokrotnie zdobywała główne nagrody lub wyróżnienia, co wiązało się z wyjazdem grupy uczniów np. na Festiwal Projektów do Centrum Nauki Kopernik lub uczestnictwem w wielu innych ciekawych inicjatywach. Ważne jest to, aby w odkrywanie informatyki angażować całą szkolną społeczność.

 

Nieszablonowe lekcje

 

Aby zaciekawić i zainspirować uczniów, należy wychodzić poza kanon i przede wszystkim poza plan zajęć, który zwykle wygląda jak: „aplikacja A, aplikacja B, aplikacja C...”. Na lekcjach informatyki w łódzkiej podstawówce tworzy się filmy, poznaje programy do obróbki plików wideo i umieszcza się je na klasowych blogach.

[...]

Wioletta Szwebs – nauczycielka matematyki i informatyki w Szkole Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi w Łodzi. Trenerka programu Mistrzowie Kodowania. Lider Zespołu Metodycznego ds. Edukacji Informatycznej, Kodowania i Programowania przy ŁCDNiKP w Łodzi. Autorka innowacji pedagogicznych z matematyki i informatyki.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.